Jag letar efter en justersåg som är rejäl, enkel och precis och har hittat Sedgwick TA315 som verkar stämma in på de kraven. Finns det någon som har erfarenhet av en sådan? Eller kan tipsa om en likvärdig som kanske är lite vanligare och lättare att hitta i Sverige? Behöver inte kunna köra skivor på den. Tänker mig begagnat och max 20000kr.

G Gralle71 skrev:
Jag letar efter en justersåg som är rejäl, enkel och precis och har hittat Sedgwick TA315 som verkar stämma in på de kraven. Finns det någon som har erfarenhet av en sådan? Eller kan tipsa om en likvärdig som kanske är lite vanligare och lättare att hitta i Sverige? Behöver inte kunna köra skivor på den. Tänker mig begagnat och max 20000kr.
1. Tror du får mer svar om du ställer frågan i underforumet för verktyg.
2. Aldrig sett en sån begagnad i Sverige.
3. Vad har du tänkt ha den till? Dvs vad för saker hade du tänkt såga på den?

G Gralle71 skrev:
Sedgwick har överlag väldigt fina omdömen i england o märket rankas högt.

Kollade snabbt på sågen, saknar den spår i bordet? Den har justerbord men då detta inte går hela vägen fram till klingan hade iaf jag velat ha spår i bordet för att kunna köra jiggar. Har för mig @DennisCA har liknande justerbord set-up så han har nog bättre info angående avsaknad av spår.

Lini/ejca L18 är en såg inom samma segment som dyker upp på blocket hyfsat frekvent., finns en del andra också, Wadkin ags10 och ags12 men de är nästan alltid utan justerbord. Bland nya sågar är det väl Hammer (k3?) eller kanske Logosol ps315, dyker sällan upp begagnade o spräcker bpda budgeten.

Jag har spår i bordet på min såg, men har monterat jiggar på anhållet till justerbordet istället för spåret.

Frustrator Frustrator skrev:
1. Tror du får mer svar om du ställer frågan i underforumet för verktyg.
2. Aldrig sett en sån begagnad i Sverige.
3. Vad har du tänkt ha den till? Dvs vad för saker hade du tänkt såga på den?
Jag såg att det nog blev fel forum men hittar inte var jag byter. Eller behöver jag starta en ny tråd på rätt forum?
Jag gick två år på Capellagården men det börjar att bli längesedan nu. Jobbar som arkitekt men vill plocka upp snickrandet på en lite högre nivå. Kommer mest att vara prototypbyggen. På skolan hade vi lite äldre maskiner men de var rejäla och hade det som behövdes för att bygga enstaka möbler. Ska sägas också att jag inte har allt för stort utrymme men jag prioriterar en bra justersåg.

DennisCA DennisCA skrev:
Jag har spår i bordet på min såg, men har monterat jiggar på anhållet till justerbordet istället för spåret.
Jag har sett på bilder att det verkar finnas både med och utan spår men kan inte se annat än att de som tillverkas nu är utan. Köpte du din i England? Jag har hittat en begagnad som jag är sugen på men då blir det osedd och allt vad det innebär med att få den hitskickad. Har du erfarenhet av det så får gärna dela med dig.

Jag har ingen Sedgwick utan en tysk Rapid PK-100, jag köpte den i Sverige från något konkursbo

G Gralle71 skrev:
Jag såg att det nog blev fel forum men hittar inte var jag byter. Eller behöver jag starta en ny tråd på rätt forum?
Jag gick två år på Capellagården men det börjar att bli längesedan nu. Jobbar som arkitekt men vill plocka upp snickrandet på en lite högre nivå. Kommer mest att vara prototypbyggen. På skolan hade vi lite äldre maskiner men de var rejäla och hade det som behövdes för att bygga enstaka möbler. Ska sägas också att jag inte har allt för stort utrymme men jag prioriterar en bra justersåg.
Någon moderator kan flytta om man ber dem snällt.
Nu har ju Ola c svarat, han bygger möbler på riktigt till skillnad från mig som hobbybygger.
Du menar möbelprototyper? 1:1?

Någon moderator kan flytta om man ber dem snällt.
Nu har ju Ola c svarat, han bygger möbler på riktigt till skillnad från mig som hobbybygger.
Du menar möbelprototyper? 1:1?
Ja, 1:1

Har hittat en liten tysk maskin som också verkar passa in på mina krav. Ulmia 1710s. Någon som kan säga något om den?

G Gralle71 skrev:
Har hittat en liten tysk maskin som också verkar passa in på mina krav. Ulmia 1710s. Någon som kan säga något om den?
Har bara pillat på en ulmia en gång, intrycket var gediget. De har även rätt bra rykte. Men du ska nog titta/känna/testa själv.

Har bara pillat på en ulmia en gång, intrycket var gediget. De har även rätt bra rykte. Men du ska nog titta/känna/testa själv.
Ja det skulle man ju vilja men när det dyker upp något så går det så himla fort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.