Hej!

Har börjat montera ner det gamla Securitaslarmet för att ersätta det med ett SPC.

Det gamla larmet kommunicerar bara via fasta telenätet. Jag har svårt att se var telekablarna är kopplade någonstans. Någon som vet det borde vara? Första plinten längst ner till vänster som heter ”DATA”?
 
  • Öppen kretskortsbox för gammalt säkerhetslarm med komponenter och kabeltrassel, plintmärkt ”DATA” synlig längst ner till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Det finns säkert något som vet här, men
skruva isär jacket dit larmet är kopplat annars och se vad det är för färg på kablarna.
Vad är det uppe till höger på kortet?
 
Tyvärr finns inget jack. Antar att larmet är kopplat som första jack och att trådarna går direkt från fasadmätarskåpet alt något annat jack. Nu behöver jag identifiera telefonikablarna för att kunna koppla in ip-telefoni.
 
Är det gamla telfonin urkopplad? Annars borde du kunna mäta var du har DC 40v tror jag det skall vara. Växelspänning ~110v när det ringer har jag med för mig det var.
 

Bästa svaret

Ja, uppe till höger är säkert linjeingång för telelinjen. Det syns bla på komponenterna.
Annars mät på plinten, om du har kvar ditt abonnemang ska du hitta en spänning på 40-50 V.
 
Tack! Ja det skulle nog kunna stämma, märkningen är:
1 GND
2 R1
3 R
4 T
5 T1

Däremot är det ingen spänning. Är det alltid spänning på telelinjen eller bara vid samtal?
 
Alltid spänning om du har kvar ditt abonnemang.
R&T (Ring/Tip) är jänkarnas benämning på teleledningarna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.