Byggahus.se

SEB slutar redovisa sin upplåningsränta?

1. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Hörde idag av min pappa (som också har SEB som bank) att SEB slutar med sin upplåningsränta nu i sommar. Han hade hört det av en banktjänsteman när han var på banken. Finns det någon som bekräfta eller dementera detta?

2. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Idag bekräftade Martin S mitt påstående.

3. D
    Medlem Nivå 2
    Det stod om detta i aftonbladet för några veckor sedan också. Att de slutar med det och börjar göra som de andra bankerna. Antagligen är SEB för billiga tycker de själva. De har ju fått mängder av nya kunder, inklusive mig.

Jag har 0,9 + upplåningsränta genom facket (Unionen). I dagsläget är det 1,0 + upplåningsränta men jag skaffade det för 1,5 år sedan och det gäller i två år. Dock la vi om lånen i vintras då vi köpte hus. Och har fortfarande 0,9 och jag tror att det gäller i två år från i vintras. :)

4. H
    Medlem Nivå 6
    Så märkligt, när jag alldeles nyligen lånade på SEB och dom frågade om Unionen och jag svarade att där är jag med så dom att då får man 1,15% + upplåningsrtänta...

5. D
    Medlem Nivå 7
    SEB har höjt marginalen i avtalet med Unionen flera ggr. Från början var det 0,90. Som SEB-kund med lån tyckte jag då att det var en usel ränta. hade själv runt 0,50 påslag på den tiden. SEB har sedan höjt både räntan mot vanliga kunder och mot Unionen. Jag har 0,97 i påslag idag men skulle förmodligen få ännu sämre om lånet skulle bindas om idag. SEB verkar använda Unionens marginal som ett golv det är svårt att komma under om man inte har flyt eller bra kontakter.

6. H
    Medlem Nivå 6

Fast ser man här så är det många på SEB som ligger på en rörlig ränta på under 1%:

https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor

7. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Jo, men de flesta av dem kom överens om sitt påslag för ett tag sedan. På SEB gäller påslaget normalt i 2 år, på Swedbank och Handelsbanken gäller rabatten normalt i 1 år. På Nordea gäller rabatten normalt bara i 6 månader (om de inte ändrat det nyligen).

https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor kan du (i desktopversionen) se hur länge rabatten gäller för de som har fyllt i den uppgiften.

Redigerat 26 aug 2015 12:53
  8. D
    Medlem Nivå 7
    Som trogen SEB-kund med sex olika lån som löper ut vid olika tillfällen är jag minst sagt van att förhandla om boräntan. SEB är aktienoterat och behöver öka sina vinster varje kvartal hela tiden för att hålla kursen och ägarna på bra humör. De prioriterar alltid sina egna bonusar/ägarna framför bolånekunderna. Därmed inte sagt att jag är missnöjd som bolånekund för då hade jag bytt men man behöver lägga en hel del energi på att hålla räntan låg.

När SEB införde systemet med att visa sin upplåningsränta och att kunderna får ett påslag hade jag 0,42 i påslag. Detta påslag har höjts vis i princip varje nytt förhandlingstillfälle. Det har skyllt på nya regler, Baselavtalet, Riksbanken, skakigt i Grekland, finanskris, centrala direktiv från SEB-ledningen osv. Min resa har varit 0,42, 0,45, 0,48, 0,55, 0,70, 0,78, 0,90, 0,92, 0,95, 0,97. Senast fick jag för första gången behålla påslaget vilket jag får se som en liten seger. Jag skulle ha svårt att få bättre ränta någon annanstans och har dessutom tyvärr en mindre del bundet på lång tid så det har inte varit läge att byta. SBAB erbjöd sig att ta över det bundna lånet och kunde gett ok villkor år 1 men sedan hade det blivit dyrare så jag ligger kvar. Just nu 1,15 % på alla lån utom det bundna.

9. G
    Medlem · Nivå 7
    SEB höjde här om dagen avtalen med fackförbunden (unionen / akademikerna) till 1,40. i våras var det 1,0 sedan 1,15... för 4 år sedan hade jag 0,6 men sedan drog det iväg och nu verkar det som att dom har akademikernas avtal som golv...
    Dom var helt ointreserade att prata annan ränta, och tyvärr är jag för lat och luttrad av bankkontakter för att orka jaga. Är inte nöjd med 1,15 men orkar inte jaga bättre - att det gäller i 2 år är värt en del oxå, att behöva engagera sig varje år är tufft..

10. D
    Medlem Nivå 7
    1,40? Huga, det visar åt vilket håll påslaget är på väg för alla SEB-kunder. Det nya transparenta systemet som började gälla 1 juli där alla banker måste redovisa sin snittränta verkar tyvärr som väntat kontraproduktivt och SEB som varit klart billigast i snitt kan nu med gott mod höja räntorna. Risken är stor att alla bankers räntor buntas ihop och blir snarlika. Inte på en låg nivå utan på en hög nivå.

11. H
    Medlem Nivå 6

Men om SEB varit klart billigast tidigare så har det varit väl dolt och bara ganska få förunnat att få ta del av denna exceptionellt låga räntenivå. För dom är det kanske ingen fördel att det kommer ut i ljuset vad dom har haft för räntor. Men för alla andra kanske det trots allt innebär en lägre ränta än om allt varit precis som det var förut.

12. D
    Medlem Nivå 7
    Min teori är att räntorna i snitt kommer att bli högre och att bankerna kommer att tjäna mer pengar på grund av de nya reglerna. Alla nya regelverk brukar lasta kunderna istället för bankernas vinstnivå.

13. D
    Medlem Nivå 7
    Vi diskuterade lite här i tråden för ett par veckor sedan hur det nya kravet, där alla banker ska redovisa sin snittränta för föregående månad, kommer att påverka räntorna. Det är redan nu oerhört tydligt att den billigaste banken (SEB) anpassar sig efter de dyrare banker istället för tvärtom. På en fungerande marknad skulle de dyra bankerna se över sina räntor men i bankvärlden fungerar det precis tvärtom. Annars kan ju de anställdas julbonus vara i fara... Det värsta är ju att SEB höjer i båda ändrarna. Dels höjer de helt godtyckligt sin upplåningsränta och i andra ändan höjer de påslaget. Man blir skinnad hur man än gör. Tyvärr är det inte helt enkelt att hitta något bättre alternativ då hela branschen är uppbyggd på ett skevt sätt.

14. K
    Medlem Nivå 7
    Jag förhandlade nyss om ett lån på SEB och fick höjd ränta med hänvisning till snitträntan och krav från högre ort att minska gapet till de andra bankerna. På ena lånet 0.97 och det nya 1.3. :(

15. M
    Medlem Nivå 17
    Enligt den här artikeln, stämmer inte det. Bankerna samlas mot mitten, vilket inte är så konstigt. Produkterna de säljer (bolån) är ju för kudnen identiska, och det är bara kostnaden som är relevant. Ökad konkurrense och transparens, ger minskat spann.