Hej på er.

Har ett klassiskt problem där det blir olidligt varmt i mitt vardagsrum på sommaren då jag har ett fönsterparti som är 5 meter brett och 160 högt så ljusinsläpp så de står härliga till.

Har tittat på screenmarkiser men de verkar nästan som att de blir väldigt svårt att montera en sådan på mitt hus, precis ovanför fönsterna så har jag inget tegel eller någon del utav väggen kvar utan de kommer en dropplåt och sedan är det nån skiva som sitter en bit in och vinden bakom.

Är det någon som kanske har bättre idé på hur man skulle kunna få till bra "grund" för markiser? Ser likadant ut runt hela kåken

• Ett hus med stort fönsterparti och en synlig dropplåt ovanför, utan tegel för montering av markiser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterparti med utmanande monteringspunkt för markis ovanför, framhävt med röd linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Klassiskt "LPP" lösning (Löses På Plats)
Plåten har typ ingen funktion eftersom takfoten skyddar fönstren. Takstolarna som sticker ut går att kapa ur om det är platsbrist.

Som sagt, LPP fixar ditt problem enkelt :-)

S Stabbsson skrev:
Hej på er.

Har ett klassiskt problem där det blir olidligt varmt i mitt vardagsrum på sommaren då jag har ett fönsterparti som är 5 meter brett och 160 högt så ljusinsläpp så de står härliga till.

Har tittat på screenmarkiser men de verkar nästan som att de blir väldigt svårt att montera en sådan på mitt hus, precis ovanför fönsterna så har jag inget tegel eller någon del utav väggen kvar utan de kommer en dropplåt och sedan är det nån skiva som sitter en bit in och vinden bakom.

Är det någon som kanske har bättre idé på hur man skulle kunna få till bra "grund" för markiser? Ser likadant ut runt hela kåken
Blev det någon vertikalmarkis, Stabbsson?
Jag har ett liknande tegelhus med liknande uppbyggnad kring fönstrena där jag vill sätta markiser, funderar på om man kan sätta screenmarkisen längre ut än droppplåtarna, verkar finnas distanser man kan köpa.

F Fettot skrev:
Blev det någon vertikalmarkis, Stabbsson?
Jag har ett liknande tegelhus med liknande uppbyggnad kring fönstrena där jag vill sätta markiser, funderar på om man kan sätta screenmarkisen längre ut än droppplåtarna, verkar finnas distanser man kan köpa.
Nej, köpte en luftvärmepump och kör kyla istället. Markiser för detta hade kostat 32k (2022) och luftvärmepump kostade 18k. Sen hade jag behövt ha till fler fönster för att göra skillnad så är det för värmen du vill ha så skulle jag säga luftvärmepump direkt.

Men är det för sol så ja det går enligt montörer

• Gilla
Fettot
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.