Korvgubbe skrev:
Förvisso är det här bara ett usb-uttag, men det kan väl knappast anses vara klumpigt?
Ja det är schyst, har tittat på det innan, men som sagt jag skulle gärna kunna koppla in två st

Sent from my LT22i using Byggahus

Tjaa, frågan är väl hur länge vi kan hoppas att det är USB man vill ha. Det har funnits en del år nu, nog snart dags för en ny lite mer kompakt standard.

Jag är ganska säker på att USB-laddaren från biltema är belagd med försäljningsförbud, klarade inte hållfasthetskraven.

hempularen skrev:
Tjaa, frågan är väl hur länge vi kan hoppas att det är USB man vill ha. Det har funnits en del år nu, nog snart dags för en ny lite mer kompakt standard.
Då är det väl bara att sätta in en till infälld dosa med sådana kontakter ;)

Casca skrev:
Jag är ganska säker på att USB-laddaren från biltema är belagd med försäljningsförbud, klarade inte hållfasthetskraven.
Källa?

Synd den där biltemaladdaren 'bara' levererade 1000ma, men annars var den ju väldigt praktisk!

elsäkerhetsverkets hemsida

Korvgubbe
Korvgubbe skrev:
Hittade artikeln på elsäkerhetsverkets hemsida och mycket riktigt klarade inte biltemas adapter hållfasthetskraven. Det hade jag ingen aning om när jag tipsade om den, tack Casca för att du gjorde mig och andra uppmärksamma på det!
[länk]
Vad jag kan se så är det inget försäljningsförbud utfärdat, och eftersom Biltema fortfarande har dessa i lager så antar jag att felen är åtgärdade, det är t.ex. inte samma stift på Biltemas produktbild och bilden på Elsäkerhetsverkets hemsida.

Min iPhone 3GS brann upp när jag laddade den med en piratladdare. :-)

hmm om jag inte miss fel så fanns det enligt en supportsida en applikation som hette nosmoke.exe till dos kanske finns en liknande variant till iphone

Mailade eldirekt och den ligger nu uppe på deras sida, http://www.eldirekt.se/uttag/exxact/exxact-usb-uttag

Lite billigare än Elko Plus, men fortfarande ganska saftigt för en ganska "enkel" produkt. Tror min lösning kommer bli två små, diskreta "vanlig" nätadpater->usb (typ iPhone) i det befintliga uttaget (Exxact trevägs euro) istället

Helt klart överkomligt pris :)

Korvgubbe
Väcker den här tråden till liv igen, jag mailade Biltema och frågade om deras usb-adapter och elsäkerhetsverket synpunkter när tråden var aktuell (22 september). Nu har jag fått svar. :rolleyes:
Så här skriver Biltema:

Hej!
Ledsen för sent svar men vi har dubbelkollat och trippelkollat denna produkt nu och kommit fram till att den är omgjord för att möta alla direktiv.
Så den skall vara säker.
Med vänlig hälsning, Ulrika
Så nu vet vi det...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.