Även jag köpte sågen på Jula och gick till Bauhaus för skenorna, har även kapat fjädern och tycker att den fungerar för allt jag har använt den till. Mest till att kapa lite skivor men även 3/4" brädor och en och annan regel. Visst får du säkert ett mer exakt snitt om du köper en festool för 6000 spänn. Men jag tänker att antingen får jag använda lite sandpapper och tid eller köpa lite extra material för de 5500 som man får lägga imellan.

Låter bra. Just nu lutar det åt en Pl45 med prisgaranti från Bauhaus. Funderar på att köpa två skenor (800 + 1400).

Det jag är "emot" Julas är att spånutsuget verkar vara centrerat, dvs kommer att gå emot vägg (om man mot förmodan vill såga så någon gång). Ser asymmetriskt ut på PL45:an.

Att betänka är att du kan köpa en Festool-såg, använda den till dina jobb och sedan sälja av den med en värdeminskning lika stor som kostnaden för ditt Scheppach-paket. Det funkar ju dock inte om du tror dig behöva en sänksåg även i framtiden.

Detta är mitt personliga argument för att köpa ett komplett Festool-paket med tillbehör istället för en Scheppach. Inser dock redan nu att jag aldrig kommer att sälja den...

En Festool kostar ca 3300kr från England, cirka 4000kr med en 1400mm skena.

Jag köpte en Scheppach (den större modellen), men lämna tillbaka den då jag inte var nöjd med kvaliten.

Känns som Festool gör bra grejer :-)

Är med på era argument men jag har ändå svårt att motivera köp av Festool - även om jag ett antal gånger insett att man borde satsa på kvalité istället för att var dumsnål.
För många val.

Sedan finns det ju andra verktyg på min önskelista. Kan inte gå all-in på alla.

Kan du vara mer detaljerad angående CS 55:an (nu, bara ett par timmar senare, är jag mer inne på den än PL45:an)

Det är känt att man bör flytta ut glidlisterna för bättre stabilitet. Utöver det tror jag den kan duga bra.

• Gilla
Pontus Andersson1
  • Laddar…
Har precis köpt en Sheppach CS 55 inklusive två 1400 skenor på Bauhaus.

Såg att det fanns CS55 + 1st 1400 skena på Harald-Nyborg för ca 1300. Den var tyvärr slut.

Hade vägarna förbi Bauhaus och såg att dom tog samma pris för CS55:an men utan någon skena. Påtalade detta och fick då prisgaranti även om det handlade om olika paket (med/utan skena). Pluspoäng för bemötandet på Bauhaus där!

Får se när jag hinner testa men har en bra känsla av att jag inte valde PL45:an. Hade gärna haft en Festool men...

Köpte även dubbelhäftande tejp för att kunna flytta glidskenorna om det behövs (finns info på ett antal trådar om detta - för att rätta till ev glapp).

byggcalle skrev:
Kan inte gå all-in på alla.
Det går jättebra, tro mig!

AxxChild skrev:
Det går jättebra, tro mig!
Vart skickar jag fakturan ;-)

Någon annan som lagt märke till att CS55 är försvunnen från både Harald Nyborg och Bauhaus? Inte ett spår kvar av den eller dess tillbehör i webbutikerna.

Nej fast dom hade ganska många i butiken på Bauhaus. Sa det till dom att dom troligen förlorar en del på att inte ha dom på webben. Gäller skena till 55:an också...
Han på Bauhaus sa att dom hade problem med att visa rätt lagersaldo och att det kanske var därför dom inte var med på webben...

Men Bauhaus hade den med på hemsidan för inte så länge sen, om jag inte minns fel. Harald Nyborg har definitivt haft den online nyligen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.