Jag vet väldigt lite om Mortens för övrigt, det ska jag erkänna, det var därför jag skrev om att den kanske var ett måndagsexemplar. Jag kan plocka fram modellbeteckningen på den så får ni andra berätta vilken generation det rör sig om. Den är ju bra på så vis att den är ovanligt enkel för att vara en både och-hyvel! Om den fungerade som jag tror att den egentligen ska så vore den väldigt bra att ha. Men om jag minns rätt så har vi haft kontakt med Mortens, och inte ens de kunde avhjälpa problemen, och andra välrenommerade maskinfirmor har också gått bet, så det är något fel med just den här i alla fall.

Har hört gott om Mortens för övrigt, vilket väl styrker teorin om måndagsex.
 
Efter en rejäl marknadsundersökning slog jag faktiskt till på Planos erbjudande om 2600 ci. Ena skälet var att de maskiner som säljs under beteckningen "RPH xxx" eller liknande av Jula, CO, Verktygsboden mm inte är värda det priset man begär för dem. Speciellt inte den större varianten med 310 mm hyvelbredd som kostar lika mycket som Scheppachen. Grovhugget gjutgods, veka anhåll mm. Min erfarenhet av billiga maskiner som dessa är att man får lägga ned MYCKET arbete på injustering för att hålla rimlig precision på det man gör. Andra skälet var att de bästa fabrikaten Robland, Hammer, Felder, Moretens mfl är rackarns dyra. Inget går att köpa under 20.000:-.
Har ännu så länge bara packat upp och inte provkört. Gjorde en koll av inställningarna av riktbord mm med rätskiva och mätklocka direkt i lådan. Inget att anmärka på där. Anhåll, skydd mm verkar gedigna men skall naturligtvis monteras och mätas in innan man kan se ev skevheter eller andra problem. Åter kommer med en provkörningsrapport när första biten är både plan och rak!

MVH HändigeHerrn
 
Intressant att du köpt Scheppachen. Helt har jag inte slagit den ur sinnet ännu. Du får hemskt gärna rapportera när du provkört den.
 
HändigeHerrn.
Kan du berätta något om vad du har för mätklocka och rätskiva och hur du mäter med dem på hyveln? Jag vet för min del knappt vad en mätklocka är...

Mr Handyman
 
En rätskiva är en lång, garanterat rak aluminiumprofil eller t.ex ett långpass (långt vattenpass). Lägges över riktborden på hyveln. Då ser man om ytorna ligger i samma plan eller om något av borden lutar/är snett.
Med hjälp av en mätklocka på magnetstativ kan man mäta hyvelstålets höjd relativt bordet på ett antal punkter längs hyvelstålet. Det skall inte vara någon höjdskillnad. Om så är fallet är antingen bordet snett eller hyvelstålet snett monterat.
Exempel på mätklocka eller som den också kallas indikatorklocka: http://www.jjprodukter.se/ItemInfo?itemId=33718276
Här är en amerikansk pryl , liknande den Ginflyer länkat till: http://www.oneway.on.ca/workshop/multi-gauge.htm Säkert utmärkt att mäta och ställa in med.

MVH HändigeHerrn
 
Såg på länken från Ginflyer. Ser väldigt bra ut. Rätskiva har jag använt för inpostning förstås, men klockan var obekant, även om jag kände igen den på bilden.

Hur förhåller sig dessa anordningar till inpostningsverktyg av typen som finns på t.ex. Jula?
 
Så här postar jag rikthyveln men nu förutsätts det att riktbordet (det bortersta) är parallellt med kuttern...

* Lägg på en eller två rikthyvlade bitar på riktbordet och håll ner stålet med dessa.
* Spänn stålet lätt i ändarna
* Vrid kuttern för hand och kolla så att träbitarna följer med kuttern cirka 10 mm, stålet skall precis nudda ytan på dem så de följer med cirka 10 mm
* Justera tills det blir som beskrivs i föregående punkt.
* Spänn fast stålet
* Kontrollera igen enligt ovan.
* Justera nästa stål.

/Kent
 
Det är den metoden jag har använt hittills också, men det vore bättre med klockan är jag rätt säker på. Dessutom är ju den springande punkten frågan om riktbordet verkligen är parallellt med kuttern, och på en kombi typ Morten så tillkommer ju planbordet...
 
HaendigeHerrn skrev:
Efter en rejäl marknadsundersökning slog jag faktiskt till på Planos erbjudande om 2600 ci. ............Åter kommer med en provkörningsrapport när första biten är både plan och rak!

MVH HändigeHerrn

Är jag dålig på leta på forumet eller blev det ingen provkörningsrapport? Det vore intressant att höra vad du tycker om maskinen. Eller blev aldrig biten plan och rak;).
 
Oj, här får man skämmas! Nej, det blev ingen provkörningsrapport då för ett år sedan, men biten blev både plan och rak och sedan blev det bla a dörr och lucka till badrumsinredningen mm. Och här kommer äntligen rapporten...
Som jag skrev tidigare så kollade jag upp bordsinställningen innan jag lyfte maskineriet ur transportlådan och den var OK. Efter att allt var upp-packat och monterat så blev det ny kontrollmätning och hyvelborden visade sig fortfarande vara rätt ställda. Anhållet var efter en finjustering i rät vinkel mot bordet. Det är tillräckligt stabilt och sviktar inget i sidled. Jag körde sedan ett par provbitar och planheten slog på 0.1-0.2 mm mellen de fyra hörnen mätt med skjutmått. Hyveln ger en svag "snipe" (någon som vet en bra svensk översättning av detta ord?) i ändarna på ämnet efter planhyvling, men inte mer än att man lätt slipar bort det. Rikt&planhyveln levererades alltså från Scheppach rätt injusterad från början. Omställningen mellan rikt och plan går utan allt för många handgrepp, dock med mycket vevande för att höja och sänka planbordet vilket är nödvändigt för att kunna ställa om spånutsuget. I och med att den står i hobbyverkstaden så går den inte dagligen men när den gör det så går den utan problem. Jag har inte behövt göra några omjusteringar under tiden. Mitt intryck är att Scheppach höjt kvaliteten på sina produkter i och med ci-serien. Jag är också ägare till en Scheppach Basato 3 Vario bandsåg, som iofs sågar rätt och rakt men ger ett mycket lägre kvalitetsintryck.Huruvida priset är rätt för denna hyvel kan väl alltid diskuteras, men min uppfattning är att den definitivt är ett alternativ för den som inte vill/har råd att köpa Hammer m fl eller inte har möjliheten att hämta och renovera ett blocketfynd. Hade jag haft något större utrymme än ett garage att vara i så hade jag gått på Snickarbodens linje med stor stabil lång rikthyvel och separat planhyvel

MVH Den Händige
 
Tack för rapporten! Vilken spånsug använder du till den och hur funkar "spåninfågningen"?
 
Det är en spånsug av det kända kvalitetsmärket Pace! Den kan se på bild här http://www.lovangersmaskin.se/ om man söker på Spånsug Pace RDC-100. Jag gav inte så mycket för den som Lövångers maskin vill ha utan köpte den för några år sedan betydligt billigare här på västkusten. I princip är det väl samma enklare sug som alla de leverantörer som brukar nämnas i detta forum säljer. I och med att min verkstadsyta är begränsad så får jag flytta spånsugen runt mellan maskinerna. När det gäller hyveln så tar den 85-90 % av spånorna och det är nog mest beroende på att uppsamlingen i hyveln fungerar bra. Men lite sopande blir det.
 
HaendigeHerrn skrev:
Hyveln ger en svag "snipe" (någon som vet en bra svensk översättning av detta ord?) i ändarna på ämnet efter planhyvling, men inte mer än att man lätt slipar bort det.

MVH Den Händige

Min polare, som jobbar på ett hyvleri, kallar det för "släpp".
 
Tack för rapporten. Jag fick andra kostnader vid husbygget så jag har inte köpt någon hyvel ännu. Men Scheppachen verkar ju onekligen fortfarande intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.