En enkel fråga. Har någon erfarenhet av denna såg? Funderar på en billig, enkel bordssåg till bygg. Skall alltså mest användas till klyvning av brädor o skivor, inte möbelbygg utan som en fast maskin i snickeriet hamnar nog en lite större såg.

Känner mig för snål för att gå upp till prisklassen Gts10 med stativ. Har även kikat på Jula, Biltema mfl men har inte fastnat än. Har något svagt minne av en billig Metabo på Bauhaus men hittar bara de dyrare nu.

Tips? Åsikter

Har du funderat på en kraftig handcirkelsåg monterad i bord?

Ja det har jag faktiskt men då känt att jag inte skulle orka montera i och ur utan då får det bli att köpa till det syftet. Så då visste jag inte längre vad som är mest prisvärt.

Glömde att Scheppach modellen finns för 2500 i katalogen som trefas vilket jag har tillgång till både vid uthusen, i huset och utomhus.

Eller ska jag köpa en rejäl cirkelsåg dedikerad till ett bord?

Jag köpt en begagnad byggsåg för 900:-, precisionen är inte bättre än vad jag orkar ställa in den på, dvs lagom. Anslaget är lite mjukt och böjer sig gärna om man pressar på stora reglar eller plank. Monterade en liten brädbit med tving som agerar mothåll på bortre delen av anslaget.
Men duger mer än väl till att klyva virke och grovsåga saker. Investerade i två klingor, en 40t och en 60t
Var helt underbart när laminatgolvet lades, lätt och snabbt att klyva skivan, eller som när jag upptäckte att LB-Hus på 50talet använde väggreglar i prefabväggarna som var 65*45, köpte bara 70*45 och klyvde bort lite.

Med detta vill jag säga att en GTS10 står på önskelistan. Men tillsvidare har jag ingen nytta av en så bra såg.
Köpte en Makita Sp6000 för allt som involverar skivor eller virke som måste fin sågas till rätt slutdimension.

Jag hade hellre lagt pengarna på en rikt/planhyvel och en billigare byggsåg, än en dyr byggsåg.
Speciellt idag när jag mest jobbar med finliret i huset, foder och passbitar. Så det letas efter hyvel nu…
Funderar på om det går att bordsmontera en handhållen hyvel?

Redigerat:
corre skrev:
...Monterade en liten brödbit med tving...
Det var minst sagt en annorlunda lösning :P

corre skrev:
...Funderar på om det går att bordsmontera en handhållen hyvel?
Festool har en stationäranordning till sina elhyvlar (finns till både 65:an och 850:an). Jag har en sådan, och tycker att den fungerar hyggligt för mindre stycken, men den ersätter absolut inte en "riktig" rikthyvel. Men den är förstås betydligt enklare att transportera... Om detta inte är ett starkt krav skulle jag satsat på en "riktig" hyvel istället. Jag ser alltså bordshållaren som ett komplement till en större hyvel, inte som en ersättare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.