Håller duken gräset borta denna sommar?

• Bara två lagersbiten

1 Röster 20,0%
  • Både ett lager och två lager håller

2 Röster 40,0%
  • Gräset kommer växa igenom båda innan september

2 Röster 40,0%
  • Antal röster
    5
  • Omröstningen stängd .
Gillar ditt experiment!

Jag la ju ut 100 gr/m2 svart markduk från biltema under min altan. Där ser man också att det är lite som växt under men att det inte kommer igenom. Sen när trallen ligger ovanpå också så lär det bli ännu mindre solljus... Och om en till två säsonger så lär det inte vara så mycket växlighet kvar under skulle jag gissa... Men som du säger. Blir ett test att se när det väl börjar regna igen, om växterna ändå lyckas ta sig igenom...

• Gilla
Asmodean
  • Laddar…
Inte hänt så mycket så varje vecka va ju lite väl överdrivet att fota.

24/6

• En overgiven trädgårdsplats med ogräs, stenplattor och skuggan av en person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Haha.
Älskar att du ändå är noggrann och följer planen.

Jag har fått gå och plocka bort några små mjuka blad runt några av plintarna. Har försökt att vara så noggrann det bara gick att lägga runt plintarna men växterna är duktiga på att hitta solljus. Vissa stjälkar är 20 cm innan de kommer fram ut i luften och kan skapa blad. Men det har gått över förväntan med bara markduk!

Frågan är mer långtidsexponeringen av markduken i solen. Första säsongen kanske är piece of cake men 3e säsongen kanske markduken blivit så spröd så den faller sönder... Då tänker jag främst på att UV-ljuset kanske bryter ned duken.

Jorå ja ska inte ge upp! T

ror helt klart som du säger att solen knäcker duken tillslut. Hade den däremot legat under en altan hade den fått skugga på ett helt annat sätt.

Är ju lite sugen på att lyfta och kolla under men avvaktar med det ett tag till:)

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vart på semester men nu är jag tebaks. Inte hänt mycket men det hart ju knappt regnat heller...

• Torrt hörn av en trädgård med stora stenar, gräs och en liten anlagd grusyta.
    Skapa konto
  • Gilla
FrkGrön och 1 till
  • Laddar…
A Arne999 skrev:
Vart på semester men nu är jag tebaks. Inte hänt mycket men det hart ju knappt regnat heller...
Hur ser det ut under markduken? :)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
5/9 Inget nytt. Jag ska definitivt kolla och fota under markduken... återkommer med detta :)

En trädgård med markduk delvis exponerad bland gräs och grus, samt svans och ben av en svart hund i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
stalf och 1 till
  • Laddar…
Byggde min altan på plintar utan att ens gräva bort gräsmattan. Efter 5 år är allt gräs borta under altanen, det kom inte ner tillräckligt med ljus.

Altanen är iofs ganska låg, det kanske är värre om man har en hög altan, ljuset som sipprar in kanske sprids mer då?

• Gilla
Langos
  • Laddar…
Nu börjar gräset växa igen. Låter duken ligga framme tills vidare.. Inget spår av att den har tagit skada av solen (än..)

• Trädgårdsduk kvar på marken bredvid ett grusområde omgivet av växande gräs.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
stalf och 4 till
  • Laddar…
Följer fascinerat detta experiment!

En uppdatering. Plockade även bort duken för att kolla läget. Dör den intresserade finns bilderna här:
https://deladrulle.se/sidor/markduk-mot-ogras

Under mackadammet är det iaf helt dött, spår av liv under duken med två lager och lite mer under enlagersduken.

Markduk delvis täckt med mackadam i en trädgård, där duken plockats bort för att visa resultatet.
Skapa konto

• Gilla
FrkGrön och 1 till
  • Laddar…
Då kan man konstatera att svaret är "Ja, man ska ta bort ytlagret". Inte helt trevligt i längden med det organiska materialet under duken.

• Gilla
Pelle_k
  • Laddar…
nja kikar man under duken med mackadam är det ju helt dött så vitsen med att ta bort ytlagret ser jag inte riktigt. Däremot om man ska ha en jämn yta som inte sätter sig så är det en annan sak. Under altanen däremot känns det som att det kvittar.

• Gilla
Ozzys Gozze
  • Laddar…
Känns helt klart som att det hade kvittat att skala bort grässvålen som jag gjorde.
Och om ett antal år hoppas jag att vi får se om mitt släpande med makadam också varit i onödan.

Lite seg på uppdateringen men såär såg det ut idag 16/5 drygt 2 år senare. Fotat lite mer hur det ser ut under och lagt upp på min hemsida men det är inget nytt direkt utan allt är som förra året. Får se om jag låter det ligga men ett tag till kanske :)

Trädgårdsduk delvis täckt med stenar och grus vid sidan av ett grönt gräsfält och buskar.
Skapa konto

• Gilla
stalf och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.