Har själv byggt atan 3ggr och har alltid schaktat av ytlagret, lagt på markduk och makadam. Nu ska jag dock hjälpa min bror med bygget och utan tillgång till grävmaskin så kan man fråga sig om det är nödvändigt att schakta av gräset innan man lägger markduken. Googlat runt och fått minst sagt dubbla budskap.
Finns det ingen som har skippat detta och som kan lägga upp bilder på hur det ser ut efter några år?
En annan fråga är ju makadam på markduken eller ej?
Nördig ingenjör som jag är så har jag gett mig på ett litet långtidsprov men ja lär ju inte få svar inom någon dag precis.... Jag har offrat 1kvm av gräsmattan och lagt på en bit markduk i ett och två lager. Tänkte kika 1gång i veckan och kommer lägga upp foto på hur det utvecklar sig på https://deladrulle.se/sidor/markduk-mot-ogras
Ska försöka uppdatera status här oxå löpande.
Bild nr1 24/4
Finns det ingen som har skippat detta och som kan lägga upp bilder på hur det ser ut efter några år?
En annan fråga är ju makadam på markduken eller ej?
Nördig ingenjör som jag är så har jag gett mig på ett litet långtidsprov men ja lär ju inte få svar inom någon dag precis.... Jag har offrat 1kvm av gräsmattan och lagt på en bit markduk i ett och två lager. Tänkte kika 1gång i veckan och kommer lägga upp foto på hur det utvecklar sig på https://deladrulle.se/sidor/markduk-mot-ogras
Ska försöka uppdatera status här oxå löpande.
Bild nr1 24/4
Jepp, dock inga bilder. Grannen lade plattor direkt på gräsmattan, han tyckte det funkade bra. Det tyckte inte vi andra.
Efter några år på vingliga plattor skulle det byggas trädäck. Inget togs bort nu heller, han menade att plattorna hade stabiliserat sig med åren, och att det blir mörkt under däcket så att inget växer upp.
Stabiliteten är okej, men det växer mycket gräs mellan trallen. Tog nån vecka bara. Med lösningen på bilden ovan kommer det att växa upp gräs mellan bräderna inom en månad. Den där duken är ju inte ens svart, så den gör nästan så att det växer bättre...
Efter några år på vingliga plattor skulle det byggas trädäck. Inget togs bort nu heller, han menade att plattorna hade stabiliserat sig med åren, och att det blir mörkt under däcket så att inget växer upp.
Stabiliteten är okej, men det växer mycket gräs mellan trallen. Tog nån vecka bara. Med lösningen på bilden ovan kommer det att växa upp gräs mellan bräderna inom en månad. Den där duken är ju inte ens svart, så den gör nästan så att det växer bättre...
Ok, misstänker det oxå men vill ju ha bildbevis för att övertyga dom som kör på lathetsvarianten 
Alternativet att man lägger makadam på duken då? Då kommer det ju iaf inget solljus igenom vilket borde döda gräset...eller?
Tar 1kvm duk och testar det oxå
Alternativet att man lägger makadam på duken då? Då kommer det ju iaf inget solljus igenom vilket borde döda gräset...eller?
Tar 1kvm duk och testar det oxå
Redigerat:
Jag har precis bara lagt ut markduk utan att plocka bort grässvålen under först... Under min altan som är 1-1,5 meter upp i luften.
Men har varit mycket noggrann när jag lagt ut markduk (svart, 100g/m2, biltema) och lagt med ca 10 cm överlapp och sedan stenar som håller ned duken. Fungerar det inte så blir det väl Round-up på hela skiten
Återkommer när jag vet mer.
Hade jag haft grävmaskin och oändligt med tid hade jag självfallet grävt bort gräset och även lagt singel ovanpå markduken.
Hela livet är väl ett enda stort experiment va?
Men har varit mycket noggrann när jag lagt ut markduk (svart, 100g/m2, biltema) och lagt med ca 10 cm överlapp och sedan stenar som håller ned duken. Fungerar det inte så blir det väl Round-up på hela skiten
Hade jag haft grävmaskin och oändligt med tid hade jag självfallet grävt bort gräset och även lagt singel ovanpå markduken.
Hela livet är väl ett enda stort experiment va?
Produkter som diskuteras: "ogräset"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Don't know. Men jag har använt lika dan markduk på många ställen i trädgården där flikar av den legat i solljus hela dagen utan att den gått sönder. Ca 2 år gammalt.
I detta fallet nu har jag trall om 34 mm ovan som borde skärma av solljuset ganska bra. Som sagt så finns ju round up...
I detta fallet nu har jag trall om 34 mm ovan som borde skärma av solljuset ganska bra. Som sagt så finns ju round up...
När jag byggde altan så grävde jag inte bort gräset utan rullade ut ogräsduk från byggmax och tyngde ner den med lite 4-8kross som inte täckte hela duken.
Nu så här fem år efter bygget så här det inte kommit upp nå gräs mellan trallen.
Nu så här fem år efter bygget så här det inte kommit upp nå gräs mellan trallen.
Använde nån byggmaxduk i stugan till detta för många år sedan och även under gruset i gångarna runt stugan. 5-6 år senare växer det dock genom gångarna och skälet till det verkar vara att duken inte pallat med "gångtrafik" utan blivit perforerad typ överallt. Hade ett hyfsat lager 4-8 kross men det har trängt upp jord genom duken som såg ut som ett durkslag när ja bytte förra sommaren