Hej!

Någon som satt in en Andersen 10 braskamin från Scanspis? Den största av modellerna är finast, tycker vi, men det står att den är avsedd för utrymmen på 30-150 kvm och har 3-11 kW effekt. Vårt vardagsrum är bara 22 kvm.... ::) Det finns en mindre modell som också är OK som passa 20-80 kvm med 2-8 kW effekt, men vi gillar den största bäst (den rymmer vedträn som är upp till 50 cm långa :o - skönt att inte måsta klyva ihjäl sig jämfört med de som rymmer småklabbar på 30 cm längd).

OM man tar kaminen i täljsten så dröjer ju effekten längre, både värmen som kommer och som försvinner (om ni förstår hur jag menar).

Är det någon som installerat motsvarande storlek hos sig och vad tror ni i så fall om att ta den större med täljsten för att ha den i ett, egentligen, för litet rum??? :-?

• Gilla
Fleddi84
  • Laddar…
Huset är väl större än 20m2, eller ska den stå i en lägenhet??
Värmen brukar ju sprida sej i huset om man har någorlunda öppen planlösning men varmast blir det så klart i rummet där kaminen kommer att stå. När man har laddat för mycket ved som brinner på en gång så kan man i värsta fall öppna fönster för att minska saunatemperatur ;).
Ni får aldrig ladda den fullt med ved och sen strypa luften för att minska värmeeffekten! Jag kan tänka mej att det blir frestande att göra så för att utnyttja hela eldstaden som egentligen är för stor. Sot och tjära kommer att förstöra skorstenen på nulltid och grannar kommer att klaga på röklukten om ni gör detta. Det är en negativ konsekvens när man har större kamin än man behöver och eldar på fel sätt.
Men om ni eldar lugnt pinne efter pinne med små vedinlägg som anpassas till behov så blir det nog bra.
lycka till!
gaia

Jag har en Andersen 8 i sommarhuset och är otroligt nöjd med den. Förbränningen är extremt bra och glaset blir sällan sotigt. Men, den blir extremt varm - jag varnar dig. I mitt fall är det bra att kunna komma till sommarhuset och snabbt tokelda en timme och få extrem effekt. Men det är garanterat ingenting att konstantelda i i ett litet rum eller litet hus, om man inte lägger in lite ved och kör en minibrasa förståss.

Tack för svaren. Vi får se hur vi gör... tycker bara den ÄR så snygg, men det hjälper ju föga om man knappt törs använda den för det blir för varmt... flärd före funktion ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.