Har köpt tomt som ägs av Sävsjö trähus och vi håller nu på och kommer överens med arkitekten. Nu börjar vi bli färdiga och jag har under tiden frågat säljaren om kalkylen. Hittills har vi sett ganska grova kalkyler som slutat på ojämna siffror dvs det ser ut som den gått genom ett kalkylprogram. Vi har också bett om siffror för vad som normalt sett tillkommer i form av gräsmatta och staket etc. Hur väl detaljerade kalkyler kan man kräva? Är det någon vänlig själ som har en detaljerad kalkyl att dela med sig av. Köper man tomten av husleverantören sitter man lite i deras händer.

När det gäller kalkyler så är det du KAN kräva en produktionskostnadskalkyl. Denna specificerar de olika delarna i själva husbygget och lämnar samtidigt plats för dig att föra in andra kostnader.

Siffror för vad som är normalt gällandes staket, gräsmatta och liknande är siffror som du får försöka finna själv genom att höra dig för. Jag skulle inte hoppas för mycket på husleverantören för att få dessa siffror, detta beror på att kostnaden för ett staket kan variera beroende på hur du vill att det ska se ut, samma sak gäller för gräsmatta. Hur nogrann du vill vara vid anläggning. OSV OSV.

Avkräv nogranna siffror för själva husbygget och ta reda på resten själv.

Då är frågan vad som ingår i en produktionskalkyl och hur detaljerad den kan/bör/skall vara. Jag har sett lite olika varianter när jag samlat info från bl a några olika hustillverkare. I en del fall finns det bara ett slutpris och sedan anges "ingår" på poster såsom vvs, el, ventilation etc.

Jag tror att du kan finna en bra grund till en produktionskostnadskalkyl på Konsumentverkets hemsida.

I de fall då det står "ingår" vet jag inte om jag skulle vilja kalla det för en produktionskalkyl eller produktionskostnadskalkyl.

Ju fler prissatta deltaljer desto bättre, det är i alla fall min åsikt.

Jag hittade detta dokument i en annan tråd. Bilaga 1 i dokumentet är en produktionskostnadskalkyl.

http://www.konsumentverket.se/Documents/kovfs/1998_6.pdf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.