Se bilder. Sätts inte dränering igen av bergskross med 0 fraktion under och på sidorna?
Ovan kommer det ligga 8-16 men inte runt om..?
Att jag fråga är för att jag nyss har paddat klart 0-32 i min ränna för stödmuren.
Tänkte karva ut så dräneringsröret kommer ner en bit innan jag sätter stenen (i 2-5 flis).
Men då slog tanken mig att den kanske borde legat i typ 8-6. Men går ju inte att blanda vad som är packat i den grävda rännan…
Ovan kommer det ligga 8-16 men inte runt om..?
Att jag fråga är för att jag nyss har paddat klart 0-32 i min ränna för stödmuren.
Tänkte karva ut så dräneringsröret kommer ner en bit innan jag sätter stenen (i 2-5 flis).
Men då slog tanken mig att den kanske borde legat i typ 8-6. Men går ju inte att blanda vad som är packat i den grävda rännan…
Ja 0 fraktion sätter igen dräneringar, därav så brukar man lägga Markku som separerar dom dränerande materialen och materialen som riskerar att sätta igen dessa..
2-5 flis är ingen bra sort till dräneringsrör, utan man brukar använda makadam 8-16 eller större själv föredrar jag 16-32..
2-5 flis är ingen bra sort till dräneringsrör, utan man brukar använda makadam 8-16 eller större själv föredrar jag 16-32..
Jo jag förstår ju det. Dock ser man ju alla instruktioner och exempelbilder (se ovan) där ligger ju dränering i 0-35/0-32/bergkross…?Bicmac skrev:
Kommer lägga markduk ovanpå på det dränerande lagret jag lägger bakom muren och ovanför dräneringen innan vidare jord och annan fylle lägga.
Är mest orolig, då själva slangen ligger i bergkross även om det ovan kommer ligga 8-16.
markduken lägger man så att den skyddar det dränerande materielet, att 0 fraktionen ska stiga ser jag som osannolikt utan det brukar sjunka så fort det kommer vatten på det..W Wannabe-snickarn skrev:Jo jag förstår ju det. Dock ser man ju alla instruktioner och exempelbilder (se ovan) där ligger ju dränering i 0-35/0-32/bergkross…?
Kommer lägga markduk ovanpå på det dränerande lagret jag lägger bakom muren och ovanför dräneringen innan vidare jord och annan fylle lägga.
Är mest orolig, då själva slangen ligger i bergkross även om det ovan kommer ligga 8-16.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Sättsprickor i hus, glasfiberväv räcker inte
Byggmaterial & Byggteknik -
Sättsand - padda eller inte?
Grund & Markarbeten -
VAd gör jag om dräneringen INTE ligger under sulan?
Grund & Markarbeten -
Hjälp, nya dräneringen funkar inte?
Grund & Markarbeten -
Köp inte sättsand, stenmjöl eller sopsand.
Grund & Markarbeten