Se bilder. Sätts inte dränering igen av bergskross med 0 fraktion under och på sidorna?

Ovan kommer det ligga 8-16 men inte runt om..?

Att jag fråga är för att jag nyss har paddat klart 0-32 i min ränna för stödmuren.
Tänkte karva ut så dräneringsröret kommer ner en bit innan jag sätter stenen (i 2-5 flis).

Men då slog tanken mig att den kanske borde legat i typ 8-6. Men går ju inte att blanda vad som är packat i den grävda rännan…

• Diagram över dräneringsinstallation med bergskross och murblock. Djupmarkeringar för packad kross, dräneringsskikt, och murblock visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av dränering och stödmur med marklager av makadam 8-16 cm, dräneringsrör med 5 cm diameter och placering i relation till marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Motherfucker
Ja 0 fraktion sätter igen dräneringar, därav så brukar man lägga Markku som separerar dom dränerande materialen och materialen som riskerar att sätta igen dessa..
2-5 flis är ingen bra sort till dräneringsrör, utan man brukar använda makadam 8-16 eller större själv föredrar jag 16-32..

Motherfucker Bicmac skrev:
Ja 0 fraktion sätter igen dräneringar, därav så brukar man lägga Markku som separerar dom dränerande materialen och materialen som riskerar att sätta igen dessa..
2-5 flis är ingen bra sort till dräneringsrör, utan man brukar använda makadam 8-16 eller större själv föredrar jag 16-32..
Jo jag förstår ju det. Dock ser man ju alla instruktioner och exempelbilder (se ovan) där ligger ju dränering i 0-35/0-32/bergkross…?

Kommer lägga markduk ovanpå på det dränerande lagret jag lägger bakom muren och ovanför dräneringen innan vidare jord och annan fylle lägga.

Är mest orolig, då själva slangen ligger i bergkross även om det ovan kommer ligga 8-16.

Motherfucker
W Wannabe-snickarn skrev:
Jo jag förstår ju det. Dock ser man ju alla instruktioner och exempelbilder (se ovan) där ligger ju dränering i 0-35/0-32/bergkross…?

Kommer lägga markduk ovanpå på det dränerande lagret jag lägger bakom muren och ovanför dräneringen innan vidare jord och annan fylle lägga.

Är mest orolig, då själva slangen ligger i bergkross även om det ovan kommer ligga 8-16.
markduken lägger man så att den skyddar det dränerande materielet, att 0 fraktionen ska stiga ser jag som osannolikt utan det brukar sjunka så fort det kommer vatten på det..

Nej, dränering ligger inte i 0-material. Man kan ha det under men i övrigt ligger dräneringen omgiven av makadam och omsvept av markduk som en ”kudde”

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.