Hej,

Vi är intresserade av ett 40-talshus i två plan, med betongplatta på mark.

Huset är i bra skick och dränering utförd förra året, men det finns en uppenbar sättning i ena hörnet, vilket också noterats vid säljarens besiktning. Golvet lutar till en aning på bottenplan i ett hörn. Utifrån går det inte se och puts är intakt på fasad och grundsockeln fin, även badrum som ligger i berört hörn har ej några sprickor i kakel osv (15 år gammalt badrum).

Husägaren säger att de ej noterat ytterligare sättning under de 15 åren de bott där, och att när de köpte sas det att sättningen troligen var från när huset byggdes.

Frågan är hur jag bedömmer hur allvarlig sättningen är, kan man mäta hur mycket det sjunkit på något sätt? Går vi vidare tar vi nog in en egen besiktning, men vad kan jag göra nu?

Jag tror du behöver förtydliga "golvet lutar" i kombination med att ingen strukturell åverkan syns i form av sprickor i grund, fasad etc.

Det kan ju föstås vara så att det lagats tidigare och därför inte syns!?

Uppkom sättningen i samband med dräneringsjobbet? Om inte så är det nog minimal risk att huset sätter sig mera om det inte hänt något på 15år

Semiproffset Thiger skrev:
Jag tror du behöver förtydliga "golvet lutar" i kombination med att ingen strukturell åverkan syns i form av sprickor i grund, fasad etc.

Det kan ju föstås vara så att det lagats tidigare och därför inte syns!?

Uppkom sättningen i samband med dräneringsjobbet? Om inte så är det nog minimal risk att huset sätter sig mera om det inte hänt något på 15år
Svårt att säga så mycket mer egentligen. Det finns en hall som leder till ett badrum i det hörnet som satt sig, golvet i hallen viker av lite i mitten och kör man golfbollen lutar det en del. Med badrummet är sedan intakt med okej fall mot brunn.

Som jag skrev, säljaren säger att det (enligt tidigare säljare) satte sig redan vid byggnationen. Och därmed har ju både badrum och fasad renoverats efter.

Tänkte mer om det finns något sätt att avgöra hur allvarlig en sättning är, och om den riskerar att förvärras.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.