Hej!

Jag har upptäckt en sättning i mitt hus, det är tegelfasad som spruckit (nästan 2 cm) i garagets vägg (inte fristående garage) lodrätt, Spricka går också diagonalt utefter trappan i garaget (som går till källare) (ca 0,5 cm) och sedan ser jag liten hårfin spricka i källarvägg. Jag killgissar att det inte hjälper att lägga i lite murbruk, måla och hoppas på det bästa eftersom det växt till sig under vintern. Alla råd jag hittar ber mig anlita en expert.

Jag bor i Skåne (Åhus) och undrar om ni känner till något i närheten, om jag googlar hittar jag bara tre företag i hela Sverige och jag misstänker att de kan finnas fler. (De tre är Stabtech, Geobear, Golvlyftarna)

Vilka skulle kunna undersöka något sånt här i nordöstra Skåne området?

Bilder?

S Stefan1972 skrev:
Bilder?
Där är uteväggen, på insidan kommer bild 2 där trappan går utmed samma vägg. Bild 3 är på motsatt sida vägg och sista bilden är väggen på tvärs över garaget och bild 2. Det är alltså garaget som sätter si i förhållande till huset om jag gissar.

• IMG_1584.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1585.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1586.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1588.jpeg
    Skapa konto
Skulle tro att det är typiska sprickor man får leva med. Har det en gång börjat röra sig där så kan man ju inte åtgärda det på nåt sätt. Hus rör sig, det kommer man aldrig ifrån och det kanske var värre just nu på senare tid. Har svårt att tro att det blir värre på nåt vis så det enklaste är nog bara att krafsa ur lite och mjukfoga teglet iallafall. Det andra skulle jag bara hålla koll på och låta vara.

Jag ska följa det och se om det var en engångsgrej eller om det kommer att bli värre.

Men jag var som sagt ute efter tips på företag i närheten av nordöstra Skåne som håller på med sådant här. Om någon känner till det får ni gärna tipsa mig.

Att stoppa sättningarna är nog svårt och dyrt. Förhoppningsvis slutar det snart och då kan du snygga till.

Du kan ju försöka kontrollera så att inga rör läcker och underminerar marken kanske.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.