Skall sätta upp nedanstående chinsräcke i befintlig gipsbeklädd ytterväg. Då jag misstänker att jag inte träffar reglarna så vill jag ha ett starkt fäste i väggen.

sPQob7h
De rödmarkerade fälten på bilden är skruvhål i ställningen.

Min tanke är att i kanske 4-5 reglar skruva fast 3 st horisontella brädor och sedan fästa ställningen på denna.

Frågan är då -

1. Vilken typ av dimension på trä bör jag använda? Jag misstänker att det finns en korellation mellan avstånd från väggen och tjocklek på bräda som jag bör beakta?
2. Vilken typ av skruv bör användas för infästning i vägg och chinsräcke till brädor?

Eller tänjer jag galet? Finns det ett bättre sätt? Var inne på plywood först men detta måste ju vara starkare ändå? Vill inte ha något "spel" i räcket utan vill ha det så stumt mot väggen som det bara går.

• Svart chinsräcke för väggmontering med rödmarkerade skruvhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som satt upp tunga grejer man ska hänga i i gipsväggar? :)

Kollar även möjligheten att sätta en 18mm tjock OSB-skiva som bas att fästa stången i. Ett annat alternativ är att limma 2 st 15mm plywood, vilket borde göra jobbet. Vad tror ni? Vilket alternativ är bäst?

Glöm OSB.
Idén med brädor är bra, hittar du brädor som är 28 mm tjocka eller 34 så är det bra.
Är man byxis så sätter man 45x95 reglar

Plywood är bl.a. men det räcker med ett lager men då måste skruvarna till chinsen gå genom plywooden och ”göra hål” i gipsen.

Protte

• Gilla
Zidane
  • Laddar…
Hmm ser nu att Plywood 21 mm finns på Bauhaus. En sektion på 120x200 cm fäst i 4 reglar med tätt mellan skruven måste väl vara idiotsäkert - frågan är du bara infästningen av chinsstången i plyfan?

6 st skruv är det jag har att spela med?

prototypen prototypen skrev:
Glöm OSB.
Idén med brädor är bra, hittar du brädor som är 28 mm tjocka eller 34 så är det bra.
Är man byxis så sätter man 45x95 reglar

Plywood är bl.a. men det räcker med ett lager men då måste skruvarna till chinsen gå genom plywooden och ”göra hål” i gipsen.

Protte
Tack för svar - det enda jag är lite orolig för är att ställningen då kommer hela 45mm ut från väggen och då blir ännu känsligare för "svajjning" - men du tror alltså att detta är bättre än ex 21mm plyfa?

Har du råd med en helskiva 21mm plywood så visst blir det stadigt.
3 st 45 x 95 är nog bra mycket billigare och enklare att bära in.

Plywood kan vara bucklig och inte vilja ligga plant mot väggen men reglar kan ha vridit sig.

Chinstillverkare vad säger den om infästning?

Protte

• Gilla
Zidane
  • Laddar…
Har du råd med en helskiva 21mm plywood så visst blir det stadigt.
3 st 45 x 95 är nog bra mycket billigare och enklare att bära in.

Plywood kan vara bucklig och inte vilja ligga plant mot väggen men reglar kan ha vridit sig.

Chinstillverkare vad säger den om infästning?

Protte
Misstänker att tillverkaren ej rekommenderar upphängning i gipsvägg :)

Priset är helt ovidkommande här, lägger gärna 1000:- plus för en stadigt monterad ställning, så en plyfa-skiva för 450 spänn har jag råd med. Tack för svar!

Jag hade nog kört på plywood, får du då en hel skiva bakom så är det då ett skydd märken i väggen

• Gilla
Zidane
  • Laddar…
Sätt skivan så högt det går, chinnsen ska inte sitta i överkant på skivan.
Viktigare att skruva skivan upptill, nertill räcker med en skruv per regel.

Protte

• Gilla
Zidane
  • Laddar…
Sätt skivan så högt det går, chinnsen ska inte sitta i överkant på skivan.
Viktigare att skruva skivan upptill, nertill räcker med en skruv per regel.

Protte
Tack för tips. Om jag har tur och det inte ser alldelles för tokigt ut i förhållande till rummet kan jag ju försöka träffa regel med en sida av chinsställningen också.

Sen beror det lite var det är för reglar i gipsväggen, 4,5mm stålregel vägg är inte direkt att föredra.

T Polos skrev:
Sen beror det lite var det är för reglar i gipsväggen, 4,5mm stålregel vägg är inte direkt att föredra.
Det är yttervägg så jag tar för givet att det är trä. Men tack för heads up.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.