Jag ska byta fönster och har precis fått hem ett lass från Tanums fönster. Anvisningen visar hur man sätter fönsterbläck i de förberedda skårorna. Min tanke va dock att använda trä runt om.

Frågan är då hur jag sätter denna bräda, eller snarare hur jag fäster den... den ska la gå under fönstret och injackad nån cm i fönsterfodret på vardera sida. Enda sättet att fästa på som jag ser det är snett underifrån in i fönsterkarmen... känns inte helt 100...

Är det förresten "vansinne" att välja trä här? Fattar ju att det är bättre rent byggtekniskt med plåt men...

Jag skulle nog klassa det som "vansinne" att ha trä istället för fönsterbleck. Det är mycket vatten som kommer att rinna där så träbiten kommer snabbt att bli full i mögel och allmänt smutsig och ful. Dessutom så kan du inte få till ett uppvik i gavlarna på träbiten så det finns inget som hindrar vatten från att rinna in i husstommen och ge fuktskador.

Fönsterbleck går att få i nästan vilken färg som helst om du inte vill ha en standardvit som alla andra. Mitt råd är att satsa på riktig plåt istället för trä.

Janus82 skrev:
Jag skulle nog klassa det som "vansinne" att ha trä istället för fönsterbleck. Det är mycket vatten som kommer att rinna där så träbiten kommer snabbt att bli full i mögel och allmänt smutsig och ful. Dessutom så kan du inte få till ett uppvik i gavlarna på träbiten så det finns inget som hindrar vatten från att rinna in i husstommen och ge fuktskador.

Fönsterbleck går att få i nästan vilken färg som helst om du inte vill ha en standardvit som alla andra. Mitt råd är att satsa på riktig plåt istället för trä.
Håller med det finns ofta en anledning att något ser ut på samma sätt överallt ( nästan) i detta fall känns det som om det vore bättre att ha kvar gamla fönstret om du vill experimentera med trä under fönstret eftersom trät kommer snart släppa in vatten när trät rör sig och då blir fönstret utsatt med fukt och mögel och röta. Då är det bättre att det är det gamla fönstret som får detta på sig. Sedan när du känner du är färdig med experimenten sätter du in ett nytt fönster och sätter en plåt under i passande färg! ( inte taskigt menat utan med omtanke om dig och ditt hus)

Ok jag börjar bli mer och mer övertygad att det är plåt som gäller... Men är det inte samma sak ovanför fönstret i så fall? Eller vågar man sig på trä där?

Beroende på hur väggen ser ut så behövs det ingen dropplist alls ovanför fönstret. På långsidorna av mitt hus sitter fönstrena så nära takfoten att regnet måste komma mer eller mindre vågrätt för att ens ha en chans att träffa överkanten på fönstret. Jag har därför skippat överbleck där av estetiska skäl. På gavlarna däremot skulle jag inte vilja fuska med överbleck eftersom regnvatten där utan problem kommer åt överkanten på fönstret.

ok.. regnvatten kommer definitivt åt överdelen av fönstret, kanske inte i lika stor utsträckning som nederdelen. det handlar inte om att fuska på något sätt utan för att jag tycker det är betydligt snyggare med trä istället för plåtbläck över fönstret

• Gilla
Niclas8507
  • Laddar…
Går det inte fräsa så det blir uppvik? Och hur håller trä på träbåtar? Mycket vatten där också.

Ja å gamla hus....

Hur menar du med fräsa så det blir uppvik?

JAg tänkte ju sättaöverbrädan med 22graders lut. Jacka in 1.5cm i första panelbrädan (med 22 graders lut), kleta i lite mumma när jag smäcker ihop och underhållla väl. Sedan är d la bara att byta fösnterbräderna på den utsatta gaveln om några år om det skulle behövas..

Gör man det ordentligt och ser till att det är tätt så är det inga problem, inte lika underhållsfritt och snabbmonterat som plåt men funkar gör det absolut.

Det är alldeles utmärkt att använda trä som fönsterbleck, det har använts i evinnerliga tider ända tills plåtbranschen lyckades att sälja in plåt. Men det är av största vikt att det görs med hyvlat och kvistfritt trä som sågas så lutningen blir minst 15 grader. Det är också viktigt att det inte blir några glipor för då måste man foga och måla oftare. Jag har själv utfört sådana arbeten som är mer en 30 år gamla idag utan problem. Glöm inte att målningsarbetet och färgval ( typ av färg )är lika viktigt.

• Gilla
CTR WARRIOR och 3 till
  • Laddar…
Jag hade "ovanblecket" av trä på ett gavelfönster och det var ordentligt rötskadat i fönster och avbärarbrädan ovanför. Mer än 60 års regn och oväder hade gjort sitt. Visst kan man ha trä som förr men då får man se till att underhålla också innan skador i väggen uppstår. 001-P9290095.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
CTR WARRIOR
  • Laddar…
imported_Benno skrev:
Jag hade "ovanblecket" av trä på ett gavelfönster och det var ordentligt rötskadat i fönster och avbärarbrädan ovanför. Mer än 60 års regn och oväder hade gjort sitt. Visst kan man ha trä som förr men då får man se till att underhålla också innan skador i väggen uppstår.[bild]
Men det där ser inte ut att ha varit utfört på rätt sätt, så det är inte konstigt att det blivit så.

N
Efter 60 år så kanske det är förlåtligt att det ser ut så där på några ställen.

• Gilla
JsneGBG
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.