95 692 läst ·
197 svar
96k läst
197 svar
Sätta stopp på våran parkering pga grannen
?? Jag har inte motsatt mig ditt påstående. Läs på! Men jag skriver att anmälan mot TS om han flyttar ett fordon förmodligen också skulle läggas ner. Så hela den här långa ideligen upprepade beskrivningen av lagen blir rätt tjatig.S stefanbarme skrev:Jag har inte påstått något annat än att en anmälan om egenmäktigt förfarande från en fordonsägare som fått sin bil bortforslad troligen skulle bli nedlagd eller åtminstone utan straff.
Så du måste ha läst någon annans inlägg och trott det var jag om det är det du påstår.
Kolla gärna upp vart du hittade påstående om något annat för jag har inget minne av att jag sett någon enda inlägg som säger något annat än att det troligen skulle läggas ned.
Uppenbarligen tycker du det är så viktigt att du känner dig tvingad att poängtera det trots att jag redan i mitt inlägg skrev att en sådan anmälan troligen skulle läggas ned.S Saxdaling skrev:
Vilket då skulle betyda att du deltar i att vara lika tjatig som jag.
Och det framstår då uppenbart som att du bryr dig en hel del eftersom du ändå kommenterar.
Men det som jag tycker är mest underligt är att du inte anser att det är vare sig tjatigt eller ett problem att någon upprepade gånger felaktigt påstår att lagen ger dig rätt att göra saker som helt uppenbart inte är lagliga.
Missförstå mig rätt. Du får flytta bilar från dim tomt bäst du vill. Men gör det medveten om den risk du tar.
Jag tycker att det är av vikt att ingen felaktigt tror sig ha rätt att göra sådana saker och gör det och därefter (även om sannolikheten är väldigt liten) åker på en nit i form av ett åtal för egenmäktigt förfarande.
Ska du ta den risken så ska du göra det medvetet och inte för att någon okunnig snubbe på ett forum lurat i dig att det var lagligt.
Det är min poäng och hela anledningen till att jag tycker att det är viktigt att påpeka att man förvisso kan göra så men att man inte har lagen bakom sig för att göra det.
Om du sedan av den anledningen tycker att jag är tjatig så må det vara hänt. Jag tycker det är viktigt att påtala när någon uppmuntrar andra till att göra sig skyldiga till brottsliga handlingar alternativt lurar folk att göra detsamma i tron att dom agerar inom lagens råmärken.
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Då detta diskuterats oändligt lång tid vad kan påföljden bli om man nu skulle behöva flytta en bil från sin uppfart? Bilstöld är ju uteslutet om man inte behåller den tillgrepp borde krävas att man nyttjar den skadegörelse är ju oxå ganska långsökt eller vad tror ni 
Lagen säger att det du gör dig skyldig till är egenmäktigt förfarande. Dvs att du förfar över annans egendom utan tillstånd.Andreas_kalmar skrev:
Straffskalan sträcker sig upp till 1 års fängelse om brottet är grovt. Men jag misstänker att det ska rätt mycket till för att brottet ska anses som grovt.
Om du flyttar en bil som står på din uppfart och bara får den flyttad till någonstans ute på gatan i närheten så har jag svårt att se att det skulle ses som grovt.
Det troliga är att (om ägaren mot förmodan anmäler) så läggs det antingen ner pga att förutsättningarna för en fällande dom är dåliga eller att du möjligen får ett litet bötesbelopp.
Dels är det ju så att de som ställer sina bilar på annans mark på det sättet oftast är folk som absolut inte vill ha med polisen att göra (Det brukar ofta vara individer som redan är kända av polisen och som istället försöker hålla sig undan från polisen) så att dom skulle polisanmäla är osannolikt.
Om dom mot förmodan skulle göra det och det av någon anledning skulle gå till rättegång så är jag rätt övertygad om att man skulle bli utan påföljd alternativt få ett relativt lindrigt bötesbelopp.
Det baserar jag på att det troligen skulle anses att det finns förmildrande omständigheter i form av att fordonsägaren parkerat på din tomt.
Men å andra sidan så måste dom ju bevisa att det är du som sett till att få bilen flyttad. Och det är ju bara att neka och hävda att man inte vet något alls om någon felparkerad bil. Jag har svårt att tro att dom skulle lägga några resurser på att försöka bevisa det utan det skulle troligen läggas ned i brist på bevis.
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
1 § En markägare som upplåter ett område för parkering eller förbjuder parkering inom området får under de förutsättningar som anges i denna lag ta ut en avgift (kontrollavgift) om ett fordon parkerats inom området i strid mot förbud eller villkor som han har beslutat (olovlig parkering).
Avgift 5000 sen är det bara att ringa en bärgare
Enligt nuvarande regler kan ett fordon flyttas när ägarens obetalda felparkeringsavgifter överstiger 5 000 kr. Från den 1 januari 2024 kommer den summan även att inkludera andra fordonsrelaterade skatter och avgifter som till exempel trängselskatt
Borde väll fungera
Enligt nuvarande regler kan ett fordon flyttas när ägarens obetalda felparkeringsavgifter överstiger 5 000 kr. Från den 1 januari 2024 kommer den summan även att inkludera andra fordonsrelaterade skatter och avgifter som till exempel trängselskatt
Borde väll fungera
Tyvärr inte riktigt så enkelt. Du måste utfärda flera avgifter för att komma upp i 5000.Andreas_kalmar skrev:
1 § En markägare som upplåter ett område för parkering eller förbjuder parkering inom området får under de förutsättningar som anges i denna lag ta ut en avgift (kontrollavgift) om ett fordon parkerats inom området i strid mot förbud eller villkor som han har beslutat (olovlig parkering).
Borde väll fungera
Maximalt tillåten kontrollavgift är begränsad av att den inte får vara högre än den felparkeringsavgift som beslutats av kommunen. För Stockholm är den 1300. För Järfälla är det 900 som exempel.
Dvs om du bor inom Stockholm Stad så kan du utfärda 4 lappar a 1300 vilket blir 5200 och sedan transportera bort fordonet. Jag tror dock att du inte får utfärda kontrollavgift mer än 1 gång per dygn. dvs det tar 4 dagar.
Bor du i Järfälla så faller det på att du max får utfärda 5 kontrollavgifter för samma överträdelse. dvs du kommer som mest upp i 5 lappar a 900 vilket blir 4500.
Å andra sidan. Om bilägaren mot förmodan skulle kontakta dig för att överklaga så kan du ju bara stå på dig och sedan om det skulle gå till rätten så backar du och drar ner avgiften. Då har du ju fortfarande flyttat på bilen under föreställningen att bilen hade en skuld på mer än 5000 kr vilket gör att du rent praktiskt inte gjort dig skyldig till egenmäktigt förfarande.
Bra idé måste jag säga.
Samma långa tjatiga argument gång på gång. Det räcker att skriver samma sak en gång och inte stup i ett.S stefanbarme skrev:Uppenbarligen tycker du det är så viktigt att du känner dig tvingad att poängtera det trots att jag redan i mitt inlägg skrev att en sådan anmälan troligen skulle läggas ned.
Vilket då skulle betyda att du deltar i att vara lika tjatig som jag.
Och det framstår då uppenbart som att du bryr dig en hel del eftersom du ändå kommenterar.
Men det som jag tycker är mest underligt är att du inte anser att det är vare sig tjatigt eller ett problem att någon upprepade gånger felaktigt påstår att lagen ger dig rätt att göra saker som helt uppenbart inte är lagliga.
Missförstå mig rätt. Du får flytta bilar från dim tomt bäst du vill. Men gör det medveten om den risk du tar.
Jag tycker att det är av vikt att ingen felaktigt tror sig ha rätt att göra sådana saker och gör det och därefter (även om sannolikheten är väldigt liten) åker på en nit i form av ett åtal för egenmäktigt förfarande.
Ska du ta den risken så ska du göra det medvetet och inte för att någon okunnig snubbe på ett forum lurat i dig att det var lagligt.
Det är min poäng och hela anledningen till att jag tycker att det är viktigt att påpeka att man förvisso kan göra så men att man inte har lagen bakom sig för att göra det.
Om du sedan av den anledningen tycker att jag är tjatig så må det vara hänt. Jag tycker det är viktigt att påtala när någon uppmuntrar andra till att göra sig skyldiga till brottsliga handlingar alternativt lurar folk att göra detsamma i tron att dom agerar inom lagens råmärken.
Det där med Järfälla låter märkligt. Du menar alltså att om jag har min arbetsplats i Järfälla och låter bli att betala P-avgift fem gånger på en och samma p-plats så kan jag sedan stå gratis på den platsen resten av året. Klart billigare att betala 5*900=4.500 per år än att betala årsavgift i ett p-hus.S stefanbarme skrev:Tyvärr inte riktigt så enkelt. Du måste utfärda flera avgifter för att komma upp i 5000.
Maximalt tillåten kontrollavgift är begränsad av att den inte får vara högre än den felparkeringsavgift som beslutats av kommunen. För Stockholm är den 1300. För Järfälla är det 900 som exempel.
Dvs om du bor inom Stockholm Stad så kan du utfärda 4 lappar a 1300 vilket blir 5200 och sedan transportera bort fordonet. Jag tror dock att du inte får utfärda kontrollavgift mer än 1 gång per dygn. dvs det tar 4 dagar.
Bor du i Järfälla så faller det på att du max får utfärda 5 kontrollavgifter för samma överträdelse. dvs du kommer som mest upp i 5 lappar a 900 vilket blir 4500.
Å andra sidan. Om bilägaren mot förmodan skulle kontakta dig för att överklaga så kan du ju bara stå på dig och sedan om det skulle gå till rätten så backar du och drar ner avgiften. Då har du ju fortfarande flyttat på bilen under föreställningen att bilen hade en skuld på mer än 5000 kr vilket gör att du rent praktiskt inte gjort dig skyldig till egenmäktigt förfarande.
Bra idé måste jag säga.
Sedan blir 4.500 snabbt mer än 5.000 efter ett antal påminnelser per p-bot à 60:-.
Fantastiskt bra och vattentät idé. Men tänk på att skyltningen måste följa ett detaljerat regelverk och att kotrollavgifterna ska debiteras korrekt.Andreas_kalmar skrev:
Borde väll fungera
Absolut snyggast är att sätta upp tre skyltar över varandra:
Äverst en vanlig blå P-skylt
Under en tilläggstavla: Tillstånd erfordras
Underst med mindre stil en informationstavla med uppgift om namn och adress för markägaren, kontrollavgift vid överträdelse och telefonnummer för frågor.
Fotografera alla skyltar på plats tillsamman med exv en dagstidning för att bevisa när skyltarna sattes upp.
Snyggare med blå P-skylt än en P-förbudsskylt.
Tänk sedan noga igenom vad som måste står på kontrollremsan som du sätter på vindrutan. Kom ihåg att fotografera reg.nr och minst ett hjul, dels initialt, dels efter 5 minuter. Du måste ha bevis på när parkeringen började och att den varade i minst 5 minuter. Ge max 10 dagar för betalning till ditt konto. Skicka påminnelse efter 10 dagar och en till efter 30 dagar. 60:- pålägg för varje p-bot och påminnelse.
Grannen borde inse att du menar allvar och sluta trakassera dig. Du kan kanske skippa att flytta bilen med de risker som finns att det blir någon skada.
Om grannen inte betalar efter två påminnelser på alla felparkeringar så stämmer du i tingsrätten. Ingen idé att gå via kronofogden. Grannen kommer att påstå att fordran saknar grund. Tingsrätten tar inget betalt. Vad som än händer så riskerar du att få betala bara 1 timmes juridisk hjälp för grannen oavsett hur många och dyra jurister hon anlitar. Det blir ett s k förenklat tvistemål, FT-mål. Men du borde absolut vinna. Då kan du kräva ersättning för en timmes arvode från någon bekant som du påstår har agerat juridiskt biträde.
Nej,.Det gäller per överträdelse. Dvs om du åkt hem från jobbet och kommer tillbaka igen så är det en ny överträdelse som dom får bötfälla upp till 5 gånger för.S Saxdaling skrev:Det där med Järfälla låter märkligt. Du menar alltså att om jag har min arbetsplats i Järfälla och låter bli att betala P-avgift fem gånger på en och samma p-plats så kan jag sedan stå gratis på den platsen resten av året. Klart billigare att betala 5*900=4.500 per år än att betala årsavgift i ett p-hus.
Sedan blir 4.500 snabbt mer än 5.000 efter ett antal påminnelser per p-bot à 60:-.
Du kan alltså få 5 lappar om du står still på en plats och inte bilen flyttas. sedan kommer den troligen att flyttas bort.. Om du däremot åker och kommer tillbaka så nollställs räkningen och du kan få 5 böteslappar för nästa förseelse även om det är exakt samma parkeringsplats.