95 692 läst ·
197 svar
96k läst
197 svar
Sätta stopp på våran parkering pga grannen
Det är väl bara att flytta bilen till diket vid närmaste kommunala/statliga väg. Varför göra det svårt för sig genom att blanda in diverse myndigheter. Enda problemet är väl att just flytta bilen, men har man utrustning eller bekanta med utrustning så är det inget problem.S stefanbarme skrev:Han har faktiskt nästan rätt.
Om nåpon parkerar en bil på min tomt så får jag flytta den först 7 dagar efter att ägaren är underättad. Om man inte får tag på ägaren så måste bilen ha stått i en månad.
Därefter är det polis eller kronofogde som flyttar bilen efter att man begärt särskilld handräckning.
Dock kan handläggningstiden vara ganska lång.
Om man flyttar bilen utan att dessa villkor är uppfyllda så gör man sig skyldig till egenmäktigt förfarande.
Så teoretiskt sett kan man parkera sin bil hos grannen om an vill djävlas.
Dock är det nog värt att tänka på där att det blir en rätt tydlig upptrappning av en konflikt vilket kan leda till rätt dålig stämning och det är nog klokt att undvika i möjligaste mån om man har för avsikt att bo kvar.
Förutom just det faktum att du då gör dig skyldig till egenmäktigt förfarande vilket faktiskt är ett brott.L lbgu skrev:
Har du inget problem med att ta risken att åka dit för det så är det väl grönt.
Risken att den som parkerat sin bil på annans tomt skall polisanmäla det är väl generellt ganska låg men man ska aldrig säga aldrig.
Man oavsett viklka risker du är villig att ta för att flytta en bil som parkerats på din tomt så är lagen glasklar i att det är ett brott att flytta någon annans bil som står på din tomt.
Sköter man det lite snyggt så lär risken vara i det närmaste noll. Antagligen större risk att bli påkörd när man är ute och går längs vägen.S stefanbarme skrev:Förutom just det faktum att du då gör dig skyldig till egenmäktigt förfarande vilket faktiskt är ett brott.
Har du inget problem med att ta risken att åka dit för det så är det väl grönt.
Risken att den som parkerat sin bil på annans tomt skall polisanmäla det är väl generellt ganska låg men man ska aldrig säga aldrig.
Man oavsett viklka risker du är villig att ta för att flytta en bil som parkerats på din tomt så är lagen glasklar i att det är ett brott att flytta någon annans bil som står på din tomt.
Även om bilägaren givetvis kan gissa vem som är skyldig så lär det vara svårt att bevisa. Och polisen lär inte börja jaga DNA-spår och liknande på bilen för att någon har flyttat en bil en liten bit utan att skada bilen. Grannsämjan lär ju inte heller gärna kunna bli sämre än vad den redan är.
Då hade han ju inte alls rätt då en rättegång aldrig hade hänt öht med en felparkerad bil och hade det hänt så hade det varit en handläggningstid på 2 år.S stefanbarme skrev:Han har faktiskt nästan rätt.
Om nåpon parkerar en bil på min tomt så får jag flytta den först 7 dagar efter att ägaren är underättad. Om man inte får tag på ägaren så måste bilen ha stått i en månad.
Därefter är det polis eller kronofogde som flyttar bilen efter att man begärt särskilld handräckning.
Dock kan handläggningstiden vara ganska lång.
Om man flyttar bilen utan att dessa villkor är uppfyllda så gör man sig skyldig till egenmäktigt förfarande.
Så teoretiskt sett kan man parkera sin bil hos grannen om an vill djävlas.
Dock är det nog värt att tänka på där att det blir en rätt tydlig upptrappning av en konflikt vilket kan leda till rätt dålig stämning och det är nog klokt att undvika i möjligaste mån om man har för avsikt att bo kvar.
Nu har det i princip hänt mig för många år sen på ett jobb vid en villa där ingen ville kännas vid bilen på infarten. Redan efter 2h sa polisen att dom gör inget åt det men det stod oss fritt att kontakta bärgare, vi drog ut bilen med en pickup.
Parkeringsbolag kan lyfta en felparkerad bil vid olägenhet och hindrande av framkomlighet så jag lovar dig att det finns vägar fram som inte renderar några skadeverkningar om man inte är helt fyrkantig och teoretisk. Kasta in ett lagrum på dina 7 dagar resp. en månad så skall vi försöka slå hål på den.
Det är uppenbart att du tolkar det lite som du vill. Han har ju rätt i att du som tomtägare inte har rätt att flytta någon annans bil hur som helst även om den står på din mark.F fsn skrev:Då hade han ju inte alls rätt då en rättegång aldrig hade hänt öht med en felparkerad bil och hade det hänt så hade det varit en handläggningstid på 2 år.
Nu har det i princip hänt mig för många år sen på ett jobb vid en villa där ingen ville kännas vid bilen på infarten. Redan efter 2h sa polisen att dom gör inget åt det men det stod oss fritt att kontakta bärgare, vi drog ut bilen med en pickup.
Parkeringsbolag kan lyfta en felparkerad bil vid olägenhet och hindrande av framkomlighet så jag lovar dig att det finns vägar fram som inte renderar några skadeverkningar om man inte är helt fyrkantig och teoretisk. Kasta in ett lagrum på dina 7 dagar resp. en månad så skall vi försöka slå hål på den.
Vad gäller parkeringbolag så har dom i vissa fall bemyndigande att själva besluta om flytt av fordon med hänvisning till Ordning och Säkerhet alternativt få tillstånd av kommunen som fått bemyndigande att besluta.
Det står att läsa i Lag (1982:129) om flyttning av fordon i vissa fall under paragraf 2. Samt under Förordning 1982:198 om flytt av fordon i vissa fall under paragraf 16
Vad gäller lagrummet som styr när du som markägare generellt får flytta ett fordon som någon parkerat på din mark så står det i samma lag under paragraf 2 stycke 3.
Där står.
"Ett registrerat fordon får också flyttas om det varit parkerat på annans mark under minst sju dygn i följd efter det att markägaren underrättat fordonets ägare om att det inte får vara parkerat på platsen. Kan fordonets ägare inte anträffas får fordonet flyttas om det varit uppställt under minst en månad i följd efter det att markägaren påbörjat försök att underrätta fordonsägaren."
Dvs du får flytta fordonet själv först 7 dagar efter att ägaren underättats.
Undantag är om fordonet kan anses vara en miljöfara är det står (exempelvis pga att det läcker olja eller bensin) Då går det att få tillstånd av kommunen snabbare.
Lagen är ganska glasklar och lämnar inte speciellt mycket möjligheter till undantag för en enskild markägare. De undantag som finns gäller i princip för kommunen, parkeringsbolag utsedda av kommunen samt polisen.
I princip hade ni i din situation kunnat göra er skyldiga till egenmäktigt förfarande men det är ytterst osannolikt att ni blivit fällda eller ens åtalats för det om polisen sagt att det stod er fritt att kontakta bärgare plus att det krävs att det orsakar avsevärd olägenhet för fordonsägaren att fordonets flyttats vilket inte kan anses vara fallet om man inte flyttar bilen långt. Plus det faktum att den typen av individer sannolikt inte är intresserade av kontakter med polisen.
Du kanske skulle göra bara ett litet försök att göra skillnad på mark och tomt…. Och sen istället för att fundera så mycket ta reda på hur det går till i verkligheten och hur polisen agerar? Ingen polis kommer och flyttar på nåt, dom uppmanar dig att ta hand om det själv. Är du dum på riktigt, tror du på allvar att ”mark” är likställt med garaginfarten på en villatomt på 600 kvm?S stefanbarme skrev:Det är uppenbart att du tolkar det lite som du vill. Han har ju rätt i att du som tomtägare inte har rätt att flytta någon annans bil hur som helst även om den står på din mark.
Vad gäller parkeringbolag så har dom i vissa fall bemyndigande att själva besluta om flytt av fordon med hänvisning till Ordning och Säkerhet alternativt få tillstånd av kommunen som fått bemyndigande att besluta.
Det står att läsa i Lag (1982:129) om flyttning av fordon i vissa fall under paragraf 2. Samt under Förordning 1982:198 om flytt av fordon i vissa fall under paragraf 16
Vad gäller lagrummet som styr när du som markägare generellt får flytta ett fordon som någon parkerat på din mark så står det i samma lag under paragraf 2 stycke 3.
Där står.
"Ett registrerat fordon får också flyttas om det varit parkerat på annans mark under minst sju dygn i följd efter det att markägaren underrättat fordonets ägare om att det inte får vara parkerat på platsen. Kan fordonets ägare inte anträffas får fordonet flyttas om det varit uppställt under minst en månad i följd efter det att markägaren påbörjat försök att underrätta fordonsägaren."
Undantag är om fordonet kan anses vara en miljöfara är det står (exempelvis pga att det läcker olja eller bensin) Då går det att få tillstånd av kommunen snabbare.
Lagen är ganska glasklar och lämnar inte speciellt mycket möjligheter till undantag för en enskild markägare. De undantag som finns gäller i princip för kommunen, parkeringsbolag utsedda av kommunen samt polisen.
I princip hade ni i din situation kunnat göra er skyldiga till egenmäktigt förfarande men det är ytterst osannolikt att ni blivit fällda eller ens åtalats för det om polisen sagt att det stod er fritt att kontakta bärgare plus att det krävs att det orsakar avsevärd olägenhet för fordonsägaren att fordonets flyttats vilket inte kan anses vara fallet om man inte flyttar bilen långt. Plus det faktum att den typen av individer sannolikt inte är intresserade av kontakter med polisen.
Du kan ju prova att komma hit och parkera din bil på min infart. Jag lovar att jag har den deporterad inom 2h, troligtvis rätt långt bort och säkert med nån mindre skada. Så kan du ju försöka driva det rättsligt sen så får vi se hur det slutar.
Du borde nog läsa på lite vad som är vad misstänker jag.F fsn skrev:Du kanske skulle göra bara ett litet försök att göra skillnad på mark och tomt…. Och sen istället för att fundera så mycket ta reda på hur det går till i verkligheten och hur polisen agerar? Ingen polis kommer och flyttar på nåt, dom uppmanar dig att ta hand om det själv. Är du dum på riktigt, tror du på allvar att ”mark” är likställt med garaginfarten på en villatomt på 600 kvm?
Du kan ju prova att komma hit och parkera din bil på min infart. Jag lovar att jag har den deporterad inom 2h, troligtvis rätt långt bort och säkert med nån mindre skada. Så kan du ju försöka driva det rättsligt sen så får vi se hur det slutar.
En villatomt är mark. Mer specifikt så är den mark som enligt planbestämmelserna är avsedd att uppföra byggnader, annlägga parkering eller liknande. Det finns inget i lagrummet som säger att en tomt är något annat än mark.
Och du borde nog försöka läsa lite mer noggrannt. Jag har ingenstans påstått att polisen vanligtvis flyttar fordon. Jag har påstått att dom har ett bemyndigande som ger dom möjlighet att besluta om flytt av fordon och rätt att flytta detta men jag har inte påstått att dom faktiskt flyttar fordon. Anledningen att jag inte försöker hävda det är att dom vanligen uppdrar åt någon annan (vanligen bärgningsfirma) att flytta fordon när så krävs.
Så det är ett påstående som du antingen tagit ut luften helt och hållet alternativt inte klarat av att läsa min text ordentligt.
Jag har heller aldrig påstått att du inte kommer att flytta någon bil på din tomt. Det jag sagt är att du enligt lagen gör dig skyldig till egenmäktigt förfarande om du gör detta före de tidpunkter som står angivna i lagen. Jag har dessutom sagt att sannolikheten att bli fälld eller ens åtalad för detta är väldigt liten.
Med det sagt. Om du flyttar en bil långt och dessutom orsakar skador på den så finns det en hyfsad risk att du skulle åka dit på det om någon skulle få för sig att stämma dig för det eftersom det då finns en hyfsad sannolikhet för att det skulle kunan anses att du orsakad avsevärd olägenhet eller skada.
Med det sagt så är ditt påstående om att jag skulle parkera på din tomt fullständigt irrelevant. Jag är inte en person som åker runt och parkerar på folks tomter hur som helst. Jag har inget intresse av det.
I vilket fall så är det rätt tydligt att vidare diskussion med dig om detta inte är speciellt givande eftersom du inte lyckas hålla dig till sakfrågan och fakta vad gäller vad lagen faktiskt säger eller vad som påstås i inläggen.
Och påhopp är inte direkt något som är att betrakta som saklig diskussion så jag skulle också uppmana dig att öva lite på argumentationsteknik och fundera över vad kommentarer som "dum på riktigt" faktiskt tillför en diskussion.
Det är uppenbart att du faktiskt inte har torrt på fötterna för vad du påstår eftersom du känner dig nödgad att hemfalla till sådant.
Ingen normal människa är storsint mot en sådan egotrippad granne som TS har. Slösa inte med vänlighet på svin.T TypRätt skrev:Förs blir ju min fundering, vad spelar det för roll? (med en skiss på uppfarternas placering kanske jag skulle sagt något annat). Men min tanke är väl att damen kanske tycker det är dålig sikt ut från hennes infart och därför tycker att det är tryggare att backa in då hon ser nuvarande trafikläge och kan göra det utan risk (mer än att det stör er), alternativet skulle ju annars vara att hon orsakar en trafikfara när hon ska ut vilket i större del kan påverka er, någon kanske behöver väja för henne och hamnar i sidan på er/er bil.
Gatan jag bor på är så pass smal att det inte ens går att möta en annan bil utan att endera part utnyttjar någon av husens infarter som mötesplats, då vi bor först på gatan och har en löjligt stor infart (tror jag kan få plats med 7-9 bilar om dom ställs med omtanke) blir vi ofta använda som vändzoon av folk som ångrat sig. Första reaktionen när någon kör in blir ju alltid ett irriterat "jaha vad gör du på min parkering" men när de bara vänder o kör vidare så får man slå på den rationella hjärnan och kommer fram till att det spelar absolut inte någon roll, det är ju inte som att de direkt sliter på min asfalt. Vill ju för mina grannars skull minimera trafiken i området så vore ju dumt om de skulle behöva åka hela gatan runt i onödan.
Så var vill jag komma med detta då, jo självklart har du rätt att förhindra någon från att använda din uppfart som vändplats men behöver du verkligen göra det? Kommer du bli lyckligare? Eller kommer din känsla av storsinthet att du faktiskt kan låta din granne använda din yta, trots att du tycker att hon är dryg, göra att du känner dig som en bättre människa? Bara en filosofisk fundering men att sträva efter lugn och lycka genom att se till att man får som man vill är nog inte fruktbart, att istället slå undan känslan av irritation över småsaker och kunna se förbi små oförrätter skapar mindre friktion i livet, om det inte finns någon viktig anledning till varför hon inte skulle kunna få vända på er infart är det bara att bestämma för sig själv att det är helt ok att damen gör så, och så var det ett problem mindre i världen.
Jag vet inte hur bred din infart är så min idé kanske inte fungerar. Många har föreslagit rep eller kedja. Men det ser lätt lite tråkigt ut. Lätt att klippa av. Grannen verkar ju inte ha några hämningar.M Madd19 skrev:Hej!
Våran granne använder ständigt våran uppfart/parkering att köra upp på för att backa in till sin parkering. Och hade det varit så att vi hade haft en ”normal” granne som inte var en sån fruktansvärd besserwisser så hade vi aldrig ens brytt oss om detta. Men nu har vi börjat tröttna på hur grannen hela tiden kör upp hos oss men vi får absolut inte köra upp på hennes parkering.
Vill bara sätta ett stopp på våran parkering när vi inte har bilarna där så hon inte längre kan köra upp och ta sig friheten att göra som hon vill så fort det finns möjlighet för henne.
Vi tänker inte prata med henne om detta. Det går inte. Vi har tagit bort all kontakt med henne pga hur hon är. Men det är en annan historia. Vill bara sätta nån form av stopp eller skylt så får hon fatta själv vad vi tycker
tacksam för alla tips och idéer![]()
En händig svetsare kan fixa två enkla smala metallbommar som sitter i var sin stolpe på sidorna av uppfarten. De behöver bara var så långa att det öppna mittpartiet är för smalt för grannens bil. Bommarna är svetsade mot en horisontell axel så att man enkelt kan lyfta upp dem och förankra med en karbinhake eller annan enkel lösning. I nedfällt läge fixerar man bommarna med ett enkelt lås. Gärna snygga målade trästolpar som bommarna sitter fast i. Till vardags kanske du bara behöver manövrera den ena bommen för att åka in och ut med din bil.
Det borde finnas en marknad för den här typen av lösning. Det finns ju bomsystem på marknaden, men de är alldeles för proffessionella och dyra. Man borde kunna fixa något själv som är snyggt och rätt enkelt att hantera. Hade jag haft TS:s granne hade hjärncellerna satt full fart.
Du kanske En normal villatomt, inklusive garageinfart och alla andra ställen där nån skulle få för sig att parkera en bil är hemfridszon. Jag har troligtvis rätt att forsla bort den på ägarens bekostnad om jag vill. En normalbegåvad jurist skulle verbalt mosa dina dumma argument på två minuter.S stefanbarme skrev:Du borde nog läsa på lite vad som är vad misstänker jag.
En villatomt är mark. Mer specifikt så är den mark som enligt planbestämmelserna är avsedd att uppföra byggnader, annlägga parkering eller liknande. Det finns inget i lagrummet som säger att en tomt är något annat än mark.
Och du borde nog försöka läsa lite mer noggrannt. Jag har ingenstans påstått att polisen vanligtvis flyttar fordon. Jag har påstått att dom har ett bemyndigande som ger dom möjlighet att besluta om flytt av fordon och rätt att flytta detta men jag har inte påstått att dom faktiskt flyttar fordon. Anledningen att jag inte försöker hävda det är att dom vanligen uppdrar åt någon annan (vanligen bärgningsfirma) att flytta fordon när så krävs.
Så det är ett påstående som du antingen tagit ut luften helt och hållet alternativt inte klarat av att läsa min text ordentligt.
Jag har heller aldrig påstått att du inte kommer att flytta någon bil på din tomt. Det jag sagt är att du enligt lagen gör dig skyldig till egenmäktigt förfarande om du gör detta före de tidpunkter som står angivna i lagen. Jag har dessutom sagt att sannolikheten att bli fälld eller ens åtalad för detta är väldigt liten.
Med det sagt. Om du flyttar en bil långt och dessutom orsakar skador på den så finns det en hyfsad risk att du skulle åka dit på det om någon skulle få för sig att stämma dig för det eftersom det då finns en hyfsad sannolikhet för att det skulle kunan anses att du orsakad avsevärd olägenhet eller skada.
Med det sagt så är ditt påstående om att jag skulle parkera på din tomt fullständigt irrelevant. Jag är inte en person som åker runt och parkerar på folks tomter hur som helst. Jag har inget intresse av det.
I vilket fall så är det rätt tydligt att vidare diskussion med dig om detta inte är speciellt givande eftersom du inte lyckas hålla dig till sakfrågan och fakta vad gäller vad lagen faktiskt säger eller vad som påstås i inläggen.
Och påhopp är inte direkt något som är att betrakta som saklig diskussion så jag skulle också uppmana dig att öva lite på argumentationsteknik och fundera över vad kommentarer som "dum på riktigt" faktiskt tillför en diskussion.
Det är uppenbart att du faktiskt inte har torrt på fötterna för vad du påstår eftersom du känner dig nödgad att hemfalla till sådant.
Återigen. Du säger "Jag har troligtvis" vilket betyder att du faktiskt inte vet och i nästa mening hävdar du att en jurist skulle krossa argument utan att du ens vet om det finns något lagrum som reglerar.F fsn skrev:
En normal villatomt är generellt sett inte större än att hela tomten räknas som hemfridszon. Så långt har du rätt.
Dock missar du en viktig sak. Det gör att du har möjlighet att polisanmäla den person som olovligen parkerar sin bil på din tomt för just hemfridsbrott då köra in och parkera bilen faller under begreppet "tränger in eller stannar kvar".
Men det innebär inte att du får några större rättigheter vad gäller att forsla bort en eventuell bil.
Och sannolikheten för att en sådan anmälan antingen läggs ned omedelbart eller möjligen leder till en ytterst mild dom är rätt stor.
Hemfridsbrott är en sak och flyttning av fordon är en annan och den ena gör inte att du får någon rätt att vidta åtgärder för den andra.
Återigen. Du borde nog läsa på lite om vad lagen säger om detta innan du uttalar dig om vad lagen säger så slipper du påstå saker som du faktiskt inte har belägg för.
Sen kan man ha den privata åsikten att om någon parkerar sin bil på ens tomt så borde man ha rätt att släpa undan den och göra vad man vill med den (vilket jag i viss mån nog kan tycka) men det är inte så lagen ser ut.
Så det är nog tyvärr dina argument som en normalbegåvad jurist skulle mosa.
Nu har "juristen" talat! Om anmälan av ett hemfridsbrott skulle läggas ned så skulle naturligtvis anmälan om obehörig hantering av annans egendom också läggas ned. Polisen har inte tid med varken det ena eller det andra.S stefanbarme skrev:Återigen. Du säger "Jag har troligtvis" vilket betyder att du faktiskt inte vet och i nästa mening hävdar du att en jurist skulle krossa argument utan att du ens vet om det finns något lagrum som reglerar.
En normal villatomt är generellt sett inte större än att hela tomten räknas som hemfridszon. Så långt har du rätt.
Dock missar du en viktig sak. Det gör att du har möjlighet att polisanmäla den person som olovligen parkerar sin bil på din tomt för just hemfridsbrott då köra in och parkera bilen faller under begreppet "tränger in eller stannar kvar".
Men det innebär inte att du får några större rättigheter vad gäller att forsla bort en eventuell bil.
Och sannolikheten för att en sådan anmälan antingen läggs ned omedelbart eller möjligen leder till en ytterst mild dom är rätt stor.
Hemfridsbrott är en sak och flyttning av fordon är en annan och den ena gör inte att du får någon rätt att vidta åtgärder för den andra.
Återigen. Du borde nog läsa på lite om vad lagen säger om detta innan du uttalar dig om vad lagen säger så slipper du påstå saker som du faktiskt inte har belägg för.
Sen kan man ha den privata åsikten att om någon parkerar sin bil på ens tomt så borde man ha rätt att släpa undan den och göra vad man vill med den (vilket jag i viss mån nog kan tycka) men det är inte så lagen ser ut.
Vilken sann byråkrat!S stefanbarme skrev:Det är uppenbart att du tolkar det lite som du vill. Han har ju rätt i att du som tomtägare inte har rätt att flytta någon annans bil hur som helst även om den står på din mark.
Där står.
Hur orkar du hålla på att argumentera med samma formella argument i inlägg efter inlägg? Ingen bryr sig ju, som du har märkt.S stefanbarme skrev:Återigen. Du säger "Jag har troligtvis" vilket betyder att du faktiskt inte vet och i nästa mening hävdar du att en jurist skulle krossa argument utan att du ens vet om det finns något lagrum som reglerar.
Jag har inte påstått något annat än att en anmälan om egenmäktigt förfarande från en fordonsägare som fått sin bil bortforslad troligen skulle bli nedlagd eller åtminstone utan straff.S Saxdaling skrev:
Så du måste ha läst någon annans inlägg och trott det var jag om det är det du påstår.
Kolla gärna upp vart du hittade påstående om något annat för jag har inget minne av att jag sett någon enda inlägg som säger något annat än att det troligen skulle läggas ned.
På vilket sätt är jag byråkrat. Jag har inte förordat något alls. Jag har bara redogjort för vad lagen faktiskt säger.S Saxdaling skrev:
Det är ett generellt tips till dig. Om du skall göra saker så är det bra att veta om dom är lagliga eller inte och vad eventuella påföljder kan tänkas vara samt hur stor risken är att bli fälld.
Jag säger inte vare sig att du ska eller inte ska flytta en bil som parkerats på din tomt. Jag säger att det är bra att veta vad du kan göra med stöd av lagen och vilka risker du tar om du gör något som inte har stöd i lagen.
Personligen anser jag att man borde få göra vad man vill med en sådan bil men det är min åsikt och den stämmer inte riktigt överens med lagen,.