Hej! Jag har en tvättstuga jag håller på att inreda. I den har jag smällt upp en ikea pax garderob.

Garderoben täcker inte hela väggen utan ett hörn kvarstår, överst i detta hörn har det suttit en tilluftsventil som jag nu ska nytja som frånluft med paxfläkt.
Har ni några förslag på hur jag löser det?

Mitt förslag är att sätta passskivor mellan tak och garderob, låta dessa passskivor täcka även brevid garderoben och under ventilen bygga ett eget öppet skåp på något sätt.

• Tvättstuga med IKEA PAX-garderob, hörn med ventil i taket, verktyg och papper på golvet, dörröppning till rum med kartonger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit IKEA Pax-garderob i en tvättstuga med en markerad hörna för tilluftsventil ovanför garderoben. Verktyg och bruksanvisningar på golvet.
    Skapa konto
  • Ventilinstallation i en tvättstuga, monterad i hörnet av taket bredvid en Ikea Pax-garderob.
    Skapa konto
RoTe
Får det inte plats en till garderob?

RoTe RoTe skrev:
Får det inte plats en till garderob?
Jag tror den blir för hög för att få plats med fläkten. Men kanske kan hitta ett annat fabrikat som jag kan passa in.

J
albinivik albinivik skrev:
Jag tror den blir för hög för att få plats med fläkten. Men kanske kan hitta ett annat fabrikat som jag kan passa in.
Man kan såga ned sockeln på garderoben och vill man ha det snyggt så sågar man ned alla garderoberna som att luckorna livar..
Sedan sätter man en passbit mot väggen ifall skåpet inte täcker hela vägen och samma upptill..

J Jansson69 skrev:
J Jansson69 skrev:
Man kan såga ned sockeln på garderoben och vill man ha det snyggt så sågar man ned alla garderoberna som att luckorna livar..
Sedan sätter man en passbit mot väggen ifall skåpet inte täcker hela vägen och samma upptill..
Orkar nog inte såga i den garderoben som står redan, men kanske kan sänka en liknande och fylla hålet över bägge med täckskivor. Ikea har ju "förbättra" täckskivor så man får samma finnish, men det kanske ändå inte blir så snyggt om man måste såga i dom för att de ska bli helt rätt mått.

Hur hade ni monterat täckskivor i ovankant? finns det ngt bra system med clips så man slipper skruvhål?

J
albinivik albinivik skrev:
Orkar nog inte såga i den garderoben som står redan, men kanske kan sänka en liknande och fylla hålet över bägge med täckskivor. Ikea har ju "förbättra" täckskivor så man får samma finnish, men det kanske ändå inte blir så snyggt om man måste såga i dom för att de ska bli helt rätt mått.

Hur hade ni monterat täckskivor i ovankant? finns det ngt bra system med clips så man slipper skruvhål?
Du klyver till dom så att dom passar emellan skåpsstommen och taket sedan brukar jag skruva inifrån skåpet och upp i passbiten det räcker ju med en skruv eller två per skåp, förborrar du ett litet hål i skåpet och inte drar skruven för djupt så brukar det bli fint..
Om man vill så kan man dutta på lite vitt på skruvskallarna med en bättringsfärg..

Köpte en pax och sågade av den på höjden, så du ska jag bara passa in några socklar ovanför

• Avsågad Pax-garderob i ett rum med verktyg och dammsugare på golvet, förbereder montering av socklar ovanpå.
    Skapa konto
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Lite lister på detta så är jag nog rätt nöjd.

• Vitt skåpsystem installerat i rum, med öppna dörrar och en ofärdig hylla, verktyg ligger på golvet, redo för lister.
    Skapa konto
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.