Vi funderar på att sätta heltäckningsmatta i trappan mellan entréplan och källare. Tror att det skulle vara mysigt. Det är en öppen trappa och jag har funderat på hur man ska dölja skarven mellan mattkanterna. Jag insåg idag vid ett samtal att det vanliga väl är att man lägger natta vara på ovansidan av stegen, inte runt om, som jag hade tänkt mig.

Tror ni att det skulle funka att sätta matta runt hela steget?
Om man sätter skarven på undersidan, ganska nära steget under kommer den väl inte att synas, om man har en lite halvlurvig matta? Annars kanske vi måste ha en ytterhörnlist på framsidan av steget, men då försvinner ju mycket av myskänslan.
Tror no att det är svårt att få till snyggt när trappan svänger 90 grader på de nedersta 7-8 stegen?

Inga bilder tyvärr för det är sent. Kanske kommer ihåg att lägga upp några imorgon.

Visst kan man klä hela trappan. Det fanns i mitt föräldrahem och det var också en svängd trapp. Det är ett svårt arbete och jag vet inte om det finns proffs idag som kan detta hantverk.

yonna yonna skrev:
Det är ett svårt arbete och jag vet inte om det finns proffs idag som kan detta hantverk.
Och vi som hade tänkt göra det själva...

Utlovad bild:
Trätrappa inne i hus, lutande, med handledare och steg med matta. Dörr och vägg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har suddat bort bråten som står under trappan, därför ser det lite konstigt ut.

Jag tolkade "öppen trappa" annorlunda.

Kom du någonstans med det här projektet?

Sitter med samma fundering då vi har en furutrappa i en vinterstuga som börjar bli sliten. Funderar på att måla vagnstyckena vita och klä stegen med matta.

Men funderar på om jag skulle klä stegen runt om och lägga skarven i bakkant, eller bara lägga mattan på ovansida och framsida och låsa fast den med en liten list för att säkra att den inte lossnar.

H henrikpalm skrev:
Kom du någonstans med det här projektet?

Sitter med samma fundering då vi har en furutrappa i en vinterstuga som börjar bli sliten. Funderar på att måla vagnstyckena vita och klä stegen med matta.

Men funderar på om jag skulle klä stegen runt om och lägga skarven i bakkant, eller bara lägga mattan på ovansida och framsida och låsa fast den med en liten list för att säkra att den inte lossnar.
Ja. Till slut så blev det gjort. Hade tänkt skapa en projekttråd, men har inte fått ändan ur.

Jag klädde stegen runt om, med skarven ungefär i mitten av undersidan. Det blev faktiskt riktigt bra. Jag valde att använda kontaktlim, för jag ville inte riskera att det lossnade, men ibland låter det ändå som om mattan inte är helt fast när man kliver på den. Det gick åt fem(!) liter lim.

Jag funderade på list, men ville inte ha något som bröt av det mjuka.
Trappa med beige matta täckt runt stegen, verktyg och material synliga. Tepper fixerat med kontaktlim, synligt i närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Ja. Till slut så blev det gjort. Hade tänkt skapa en projekttråd, men har inte fått ändan ur.

Jag klädde stegen runt om, med skarven ungefär i mitten av undersidan. Det blev faktiskt riktigt bra. Jag valde att använda kontaktlim, för jag ville inte riskera att det lossnade, men ibland låter det ändå som om mattan inte är helt fast när man kliver på den. Det gick åt fem(!) liter lim.

Jag funderade på list, men ville inte ha något som bröt av det mjuka.
[bild]
Snyggt! Kapade du till matta i förväg eller la du dom omlott och skar av båda bitarna på en gång för att få skarven att passa ihop?

Jag tillverkade ett sånt där stegmätarverktyg med hjälp av min laserskärare (typ det enda jag använt den till). Sedan gjorde jag mallar av golvskyddspapper som jag sedan förde över till mattan. På första svängda steget glömde jag att vända mönstret uppochner, så den biten fick jag kasta. (-= Hade räknat fel så det blev ändå typ fyra kvadrat matta över ≈ 2000 kr.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.