När jag signade kontraktet med plattsättaren stod det att det som var utanför offerten var material för lister och kakel/klinker. Ok, nu valde vi att använda keramiklister från samma serie som kaklet och inte metalllister för ytterkanter som de flesta använder.

Plattsättaren tog inte upp något, men efter att jobbet är slutfört så vill han ha lite kompensation för att det var merarbete med keramiklister. Hans uträkning är att det har tagit 45 timmar mot uppskattning av 5 timmar för metallkantlister. Är det verkligen rimligt? Det är en 30 cm lång "platta", 1x1cm i tvärsnitt, gjord för kanter.

2013-10-04 07.44.52.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är över en hel veckas arbete enbart med kantlisterna. Har ni märkt att han hållit på enbart med kantlisterna i närmare sex dagar?

Hur stort är badrummet? Hur lång tid tog hela jobbet? Och, det kan ni ju också kolla, exakt hur många lister är det?

Låter som ett missförstånd, har du inte koll på om han hållit på en hel vecka med listerna?

Som sagt, låter som ett missförstånd. 40 timmar extra låter ju helt befängt, men även att det skulle ta 5 timmar att montera metallisterna. Nu vet jag iofs inte hur många hörn det gäller. Men metallisten tar väl typ 5 minuter att mäta, och kapa (högt räknat). Sedan fäster man den samtidigt som man sätter plattorna. Mycket högt räknat så tar stapeln med plattor som fäster listen 5 minuter extra att sätta, jämfört med samma plattor utan list, men även det tror jag är överdrivet.

Den där keramiklisten vet jag inte om man monterar med fix, eller om den sätts direkt i fogmassan. Skall den sättas i fogmassa så kan jag tänka mig att det är lite pilligt, men 45 timmar....

om jag inte missminner mig så fick ni vänta på listerna? och övriga badrummets kakel sattes?
sen var det väldigt mycket nischer och ytterhörn?

Tiden kan jag inte säga nått om men det tar oftast mycket längre tid att gå in och göra småmoment än om man gör det i ett svep, tid att blanda, göra rent, räkna, plocka ihop saker osv

Hur många meter list är det frågan om? 45h låter väldigt mycket...
I andra trådar har du skrivit att du sagt till hantverkarna att det är ok att det tar längre tid bara det blir bra

hempularen: hur många ytterhörn har du gjort? jag tycker det verkar snålt med tiden du skriver... varje platta måste mätas in och kapas, inte bara att kapa upp en hög och plocka dit (om det inte är spikrakt) jag ser till att få en jämnbred fog mot ytterhörnlisten också.
Skulle nog säga att det tar 30min iaf att sätta ett ytterhörn om det inte är spikrakt...

Jag räknade inte in plattkapningen, det skall man ju göra oavsett om man sätter en list. Men OK, när jag funderar på det så kan man givetvis tolka tidsuppgiften som att hela hörnarbetet skulle ta 5 timmar med metallister.

Som sagt jag räknade bara på själva tiden att montera dit en metallist.

Och på den direkta frågan, såvitt jag kan komma på just nu så har jag bara gjort 6 ytterhörn, och det inkluderar en badkarsinbyggnad.

om du tittar på tronens tidigare inlägg, sidan 2, så ser du att det inte är 1 list det gäller är minst 3 inkaklade hyllor och en del ytterhörn. Men 40h extra känns i överkant

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
nino skrev:
Stämmer bra, men här hade jag ett fast pris för hela jobbet exklusive material för brunnar och lister :)

nino skrev:
om du tittar på tronens tidigare inlägg, sidan 2, så ser du att det inte är 1 list det gäller är minst 3 inkaklade hyllor och en del ytterhörn. Men 40h extra känns i överkant
Som du säger så är det mycket list som sattes. Tyvärr var jag inte här när dom gjorde det jobbet, var tvungen att arrangera våran bröllopsfest :) Men från att listerna kom till att det var klart var det inte en vecka, gjordes annat jobb också. Dock så hade dom lite mer pill då dom var tvungna att räkna bort listen när dom satte kakel/mosaik för att få till det senare. Men det jobbet var bara att sätta kaklet efter kant istället för mot metallist.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.