Vi har köpt ett hus från -59 där inner- och ytterväggar är bygga av fiberplank klädd med tretex. Det är inte speciellt rakt utan väggarna går lite ut och in både på höjden och bredden.

Nu ska vi sätta nya skivor på detta för att få något jämnt att måla på och något hållbart att skruva i. Jag har tänkt ett lager plyfa och ett lager gips.

Jag vill på en gång passa på att få väggarna raka och jämna, och dessutom gärna starkare än idag. Hur kan jag montera skivorna på den gamla väggen för att uppnå detta? Något fyllnadsmaterial? Distanser?

Väggarna är byggda av 72mm tjocka och ca 30cm breda moduler med smala träreglar längs långsidorna och sedan tre stående fiberplank där emellan, så jag vill väl förankra plyfan i varje sådan regel för största stabilitet.

Några smarta tips skulle uppskattas!

Köp masonit och gör lagom breda bitar. Sen är det bara att börja pröva sig fram tills du har stöd överallt och det är rakt.

Det låter omständligt, men jag hade väl inte väntat mig någon enkel lösning förstås. :) Kanske någon sorts skum man sprutar in bakom de nya skivorna och som stelnar och blir stenhårt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.