Jag håller på att renovera vår källare och har fastnat i isoleringsträsket och hur man ska tänka.

Huset är byggt 1976 och det som revs ut nu är från -76. På väggarna ni ser på bilden så var det uppreglat med 45mm trä med glasull isolering i mellan direkt mot väggen.

Därefter var det ångspärr/byggfolie och till sist någon tunn träboard som slutgiltig finish syns med i bilden. Träboarden hade inga som helst synliga skador eller mögel(utanpå byggfolien). Däremot var träreglerna, de som var i hörnen och nere mellan golv/vägg svarta på vissa ställen och sönder ruttnade (innanför byggfolien).

På vissa ställen var det synliga droppar vatten bakom byggfolien mot isoleringen.

Förra ägaren har dränerat runt hela huset 2020 men av någon anledning inte valt att tilläggsisolera på utsidan vad jag kan se i alla fall, har inte grävt djupt och kollat.

Vi har i nuläget inga sovrum i källaren utan kommer att inreda det för tvättstuga, kontor, verkstad mm. Det kommer att användas på daglig basis men inte sovas i därav vill vi ha gipsväggar med slät och fin finish.

Min tanke är att regla upp precis om innan fast med stålregler istället och isolera med stenull i mellan. Därefter är jag osäker på om jag ska sätta byggfolie sen gips eller hur jag ska tänka?
 
  • Källarvägg med exponerad betong, rör och osorterade träskivor. Renovationsprojekt med fokus på isolering och ombyggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som sitter på förslag?
 
Rickard.
Eftersom det inte fungera förut så känns det väl lite dumt att göra om samma fel, putsa och måla blir också släta väggar och mycket säkrare, isolering på insidan är alltid en risk.
 
  • Gilla
Onlycasanova
  • Laddar…
Kika på Ytong Multipor. Det mest riskfria jag kan komma på iaf.
Jag har använt det i min källare med mycket gott resultat!
 
  • Gilla
Onlycasanova
  • Laddar…
Jag hade helt spolat idén med invändig isolering, och putsat upp väggarna.
Är det inte rimligt av någon anledning (galet snett eller ojämnt) så stålregel + cementbaserad skiva. Luftspalt upp och nertill. Ingen isolering.
 
  • Gilla
Onlycasanova
  • Laddar…
Sitter i samma situation , inte börjat riva dock, endast tagit upp ett par hål i vägg och golv.
Dränerat om med isolering för två år sen.
Har inga problem men vill vara säker även framöver.
Bestämt att det ska bli mekaniskt ventilerat golv men velar mellan puts eller regla ut med stålreglar utan invändig isolering.
Vill också göra om ett av rummen till biorum så då kommer problemet med akustiken.
Hittat skivorna jag vill ha om det blir utreglat.
Fibrotech/troldtekt i biorum och fermacell fibergips i resten.

Puts är väl bäst när det gäller "risken" men då får man nog anlita någon för att få det bra.
Haft hit en som tittat men var inte riktigt sugen på att göra det.
Är tre ytterväggar med två bärande mellan väggar också..så blir en hel del jobb.
Golvyta ca 50m2.
Hoppas jag fick till grammatiken😎
 
Redigerat:
  • Gilla
Onlycasanova
  • Laddar…
P Patrik Hazard skrev:
Kika på Ytong Multipor. Det mest riskfria jag kan komma på iaf.
Jag har använt det i min källare med mycket gott resultat!
Bygger man en hel vägg med dessa skivor och sedan putsar ytan?
Kan man skruva saker på de eller fräsa ur för elrör mm?

GoForIt GoForIt skrev:
Jag hade helt spolat idén med invändig isolering, och putsat upp väggarna.
Är det inte rimligt av någon anledning (galet snett eller ojämnt) så stålregel + cementbaserad skiva. Luftspalt upp och nertill. Ingen isolering.
Vill snarare dölja el-installationerna i väggen och har inte jobbat med puts innan så lite orolig för att få jämna väggar.
 
O Onlycasanova skrev:
Vill snarare dölja el-installationerna i väggen och har inte jobbat med puts innan så lite orolig för att få jämna väggar.
Ja, dölja elinstallationer kan ju vara en orsak.

Mitt grundtips är att undvika organiska material i källaren så långt det går.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Ja, dölja elinstallationer kan ju vara en orsak.

Mitt grundtips är att undvika organiska material i källaren så långt det går.
Vilken typ av cementskiva ska man köra på? Är de lika "lätta" att skruva i/fästa mot stålreglar?
Har en självdragsventil i väggen kan man låta den vara kvar och sedan göra två hål i varje ände i cementskivorna för att få bättre luftflöde bakom de?
 
O Onlycasanova skrev:
Bygger man en hel vägg med dessa skivor och sedan putsar ytan?
Kan man skruva saker på de eller fräsa ur för elrör mm?


Vill snarare dölja el-installationerna i väggen och har inte jobbat med puts innan så lite orolig för att få jämna väggar.
Man limmar skivorna med tillhörande bruk mot den befintliga källarväggen. Sen putsar man med samma bruk.
Fördelen är att man får en helt oorganisk konstruktion som tillåter fuktvandring utan att behöva förlita sig på luftspalter. Man vet ju aldrig hur en utreglad vägg faktiskt fungerar och mår förrän den dagen man tittar bakom skivorna!
Det är busenkelt att spåra för elrör etc i materialet.

Nackdelen är att man inte kan göra några infästningar i det då det är så poröst.
Saker som ändå måste monteras på väggen måste fästas in i bakomvarande material.

Jag har som sagt använt det i ett rum och är supernöjd med resultatet även åtta år senare!
Jag fick till en helt ok finish på putsen trots att det var första gången jag putsade.
 
P Patrik Hazard skrev:
Man limmar skivorna med tillhörande bruk mot den befintliga källarväggen. Sen putsar man med samma bruk.
Fördelen är att man får en helt oorganisk konstruktion som tillåter fuktvandring utan att behöva förlita sig på luftspalter. Man vet ju aldrig hur en utreglad vägg faktiskt fungerar och mår förrän den dagen man tittar bakom skivorna!
Det är busenkelt att spåra för elrör etc i materialet.

Nackdelen är att man inte kan göra några infästningar i det då det är så poröst.
Saker som ändå måste monteras på väggen måste fästas in i bakomvarande material.

Jag har som sagt använt det i ett rum och är supernöjd med resultatet även åtta år senare!
Jag fick till en helt ok finish på putsen trots att det var första gången jag putsade.
Tack snälla för det utförliga svaret, är det något jag kan köpa själv i bygghandeln? Finns det flera leverantörer av materialet?

Kan vara en backup-plan om inte jag hittar något alternativ då vi har behov av att fästa/hänga saker på väggarna.
 
Rickard.
Rent krasst så bryr sig Isover inte om hur det funkar och det behöver dom inte heller. Så fort du köpt isoleringen är dom nöjda och dom tar inget ansvar från fukt.

Fukten kan både komma utifrån genom väggen men också inifrån som då kondenserar mot den kalla ytterväggen. Tjocka källarväggar av mursten/lättbetong som putsas på båda sidorna (för lufttätheten) är förvånansvärt isolerande, särskilt om den största delen är under mark.

Sen så finns det säkert källare där det funkar också men det är inte ovanligt att det inte blir så fräscht.
 
Nu ska jag snart sätta igång och göra detta, har läst igenom en massa och det verkar inte finnas någon generell sätt eller norm att följa.

Det som det mest lutar åt just nu, är från hålbetongen på väggarna, en luftspalt på 30mm. Stålreglar, isolera med PIR-Skiva i mellan och sedan Fermacell fiberskiva.
 
  • Gilla
Magnus Helin
  • Laddar…
Ställ ner en avfuktare i källaren så tror jag inte att du behöver bekymra dig. Tar man bara bort fukten som vandrar in i samma takt som den vandrar in så händer det inte så mycket såvida man inte stänger in den. Min avfuktare i källaren drar i snitt 1 kWh/dygn och då har jag satt den på 55 % relativ luftfuktighet.
Vad skall du använda källaren till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.