Hej!

Jag ska sätta in två fönster på vår oinredda vind. Det är alltså gavlar av trä i en vanlig triangelform :)

Jag har hyffsad koll på hur det ska gå till men jag tänkte bara kolla lite vad ni tycker och om jag kan få lite svar på några småfrågor.

1. Jag spikar ett regelverk på insidan på panelen där fönstret ska sitta.
2. När regelverket är klart så sågar jag ut ett hål med tigersågen
3. Fönstret skruvas fast och drevas invändigt
4. Utvändigt foder och droppbleck monteras

Frågor...

1. Vilken dimension ska jag ha på reglarna när jag gör regelverket? Fönsterkarmen är väl 100mm tjock och fönstret är 980*80mm stort

2. Hur spikar man enklast ett regelverk?

3. Hur ska droppbleck sitta utvändigt?

4. Gärna små detlajer och tips vill jag ha.

Tack på föhand.

brevik skrev:
1. Vilken dimension ska jag ha på reglarna när jag gör regelverket? Fönsterkarmen är väl 100mm tjock och fönstret är 980*80mm stort

2. Hur spikar man enklast ett regelverk?

3. Hur ska droppbleck sitta utvändigt?

4. Gärna små detlajer och tips vill jag ha.

Tack på föhand.
1. Du bör ha samma dimensioner som det är i väggen från början.

2. Hur ser det befintliga regelverket ut? Gissar på att det är stående reglar c/c 600.
I så fall får du kapa en (ev. två) och sätta upp en liggare både uppe och nere i hålet. Mellan dessa sätter du sen två stående så du får ett hål för fönstret.
Hålet skall vara ~20mm större än karmmåttet på fönstret så 980mm ger 1000mm så du får plats med drevning m.m.
Bygga regelverkat gör du enklast med 4" spik.

3. Det finns ofta ett urfräst spår nertill på karmen som plåten skall in i.

4. Ja du, använd vattenpassset flitigt och kryssmät noga och allt det där så går det nog jättebra.

Liten bild också, hoppas du förstår hur jag menar.

Kvadraten i turkos är fönstret och den streckade linjen är den kapade regeln.

Om du vill placera fönstret så du skll kapa två reglar så bör du nog stötta upp taket medans du kapar de stående reglarna, bara för säkerhets skull.

• fnsterregling.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för kanonbra svar!

Eftersom huset är gammalt och vinden aldrig har använts så finns det inte ens stående reglar bakom panelen utan bara 2st horisontella.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.