Hej på er!

Jag och frågan har ett 1 plans hus med källare som vi har en öppen spis nere i gillestugan, men jag har haft funderingar om man inte kunde bygga in en kamin in i murstocken på övervåningen?
Murstocken går rakt upp, och som ni ser på bilden så är murstocken från högra hörnet och enda in till dörrkarmen (30mm ifrån karmen)

Om ni ser på bilden nedanför som är ett exempel, går det att göra såhär när man har en öppen spis under? Och isånafall hur skulle man utföra ett sådant jobb, och gärna en ungefärlig kostnad för arbetet om någon har erfarenhet :D

• Vägg där murstocken förmodas vara dold, intill leksaker och inredning i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inbyggd hörnkamin med öppen låga i ett ljust modernt vardagsrum.
    Skapa konto
Hur gick det? Är inne på samma tanke

G J0hanness0n skrev:
Hur gick det? Är inne på samma tanke
Har ej utfört detta då jag aldrig fått några svar :sweat:

Troligen är det väldigt svårt med tanke på hur bärande murstocken är. Också beroende på storleken på den och insatsen så måste ju ändå kaminen på nedervåningen ha ett rör till sig. Detta bygger enbart på min google expertis.

Lutar åt att bygga in insatsen precis utanför murstocken, uppnår nästan samma resultat fast jag slipper en stor kamin och kan ha lite mer nytta med plats över

Var ska kanalen från undre våningen ta vägen när man byggt om där uppe?

S Stabbsson skrev:
Hej på er!

Jag och frågan har ett 1 plans hus med källare som vi har en öppen spis nere i gillestugan, men jag har haft funderingar om man inte kunde bygga in en kamin in i murstocken på övervåningen?
Murstocken går rakt upp, och som ni ser på bilden så är murstocken från högra hörnet och enda in till dörrkarmen (30mm ifrån karmen)

Om ni ser på bilden nedanför som är ett exempel, går det att göra såhär när man har en öppen spis under? Och isånafall hur skulle man utföra ett sådant jobb, och gärna en ungefärlig kostnad för arbetet om någon har erfarenhet :D
Va det något som blev av? Jag är inne på att göra samma sak :) (om det går)

Finns många fina Tulikivi ugnar att välja på. Tyvärr rätt kostsamma numer. Men allt är ju relativt.
Värmer hela bodelen i enplansvillan.

I detta fallet blev det tilluft utifrån stenfoten och in genom grunden via ett spirorör.
Tulikivi ugn i sten med eld, omgiven av juldekorationer och trägolv i en mysig inomhusmiljö med julgran i bakgrunden.
Skapa konto

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.