På råvinden till mitt hus har jag ett vanligt ventilationsgaller i ena änden. Men i andra saknas ventilationsgaller. Där har jag istället en ventilerad takfot (tror jag det heter). Dvs en springa på ca 3 cm i höjd som sträcker sig 5 meter lång. Springan är alltså där väggen och taket möts.

Den relativa luftfuktigheten i den delen som har ventilerad takfot överstiger vida de rekommendationer man läser. Relativa luftfuktigheten kan ofta ligga på 80-90 % under ganska långa tider. I andra delen av vinden där det istället finns galler är ofta luftfuktigheten 10 procentenheter lägre. Det är samma vind och luften rör sig fritt där uppe från ena sidan till den andra. Men luftfuktigheten är alltså mycket högre i delen närmast den ventilerade takfoten. Jag tänker att det beror på att vinden blåser in där och mer eller mindre ger den luftfuktighet som är utomhus.

Borde jag sätta igen större delen av den ventilerade takfoten för att få ner luftfuktigheten? Men kanske spara en decimeter (av de 5 metrarna) som luften kan cirkulera igenom.

• En hand håller i en ficklampa och lyser upp en springa i den ventilerade takfoten på ett svartmålat trähus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hbkjohan skrev:
På råvinden till mitt hus har jag ett vanligt ventilationsgaller i ena änden. Men i andra saknas ventilationsgaller. Där har jag istället en ventilerad takfot (tror jag det heter). Dvs en springa på ca 3 cm i höjd som sträcker sig 5 meter lång. Springan är alltså där väggen och taket möts.

Den relativa luftfuktigheten i den delen som har ventilerad takfot överstiger vida de rekommendationer man läser. Relativa luftfuktigheten kan ofta ligga på 80-90 % under ganska långa tider. I andra delen av vinden där det istället finns galler är ofta luftfuktigheten 10 procentenheter lägre. Det är samma vind och luften rör sig fritt där uppe från ena sidan till den andra. Men luftfuktigheten är alltså mycket högre i delen närmast den ventilerade takfoten. Jag tänker att det beror på att vinden blåser in där och mer eller mindre ger den luftfuktighet som är utomhus.

Borde jag sätta igen större delen av den ventilerade takfoten för att få ner luftfuktigheten? Men kanske spara en decimeter (av de 5 metrarna) som luften kan cirkulera igenom.
Gammalt eller modernt hus?
Mekanisk eller självdragsvent?
Finns synliga mögelskador på vinden?
Ventilerad nock?

Om du har inga synliga skador på vinden så finns ingen anledning att åtgärda något.
Så länge rf inte ligger konstant hela kalla halvåret över gränsen så är det nog lugnt. Som du säger så kommer det in uteluft som är oftast fuktig höst och vintertid.

Många vindar, har jag sett, har just påväxt precis ovanför luftningen från takfoten.

Men man ska alltid börja med åtgärden inomhus om man har fuktproblem på vinden. Och främst är det ju frågan om ventilation.

Tack. Det är ett 60-tals hus. Installerad paxfäktar i badrummen. Men annars självdrag.

Och nej. Jag har inte sett någon mögelproblematik på vinden. En firma sprutade lösull där förra året. Det är från och med då jag har börjat mäta fukthalten. Så jag vet inte om den var så hög innan

H Hbkjohan skrev:
Tack. Det är ett 60-tals hus. Installerad paxfäktar i badrummen. Men annars självdrag.

Och nej. Jag har inte sett någon mögelproblematik på vinden. En firma sprutade lösull där förra året. Det är från och med då jag har börjat mäta fukthalten. Så jag vet inte om den var så hög innan
Bra tänkt! Med tilläggsisolerad vind kommer det bli fuktigare klimat där.

Går pax-fläktar 24/7 eller endast när någon duschar?

Fortsätt att ha koll på vinden. Vid eventuella tecken för påväxt då kan vara aktuellt att fundera på möjliga åtgärder.

Paxarna går bara när det blir hög luftfuktighet (när det duschas).

Har också ett hus med ventilerad takfot. Ingen fuktspärr mot bostadsdelen. Satte igen det mesta av ventliationen och har nu en torrare vind. Vinden suger sannolikt upp mindre mängd varm, fuktig rumsluft ju mindre det dras ut från vinden via ex takfot eller andra ventilationslösningar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.