Det finns lite liknande trådar här men jag hade lite specifika funderingar som jag inte hittade något om.
Första gången jag ger mig på något sådant här och har försökt förkovra mig så gått det går.

Dörrposten är i en 50-talslägenhet och jag hade tänkt bevara själva dörreglarna och karmen för att det ska vara lätt att återställ om man skulle vilja. Därför har jag än så länge bara monterat bort fodret och gångjärnen.
Sedan kommer jag laga de större skadorna i putsen/bruket med husfix innan jag reglar upp öppningen för att sedan fylla med mineralull och montera gips och spackla osv. Hela vägen kommer sedan bredspacklas.

Jag har dock fortfarande några frågor (se bilderna):
  • 1. Öppningen är 61 cm bred. Behöver jag då verkligen ha en mittregel också?
  • 2. Behåller jag även den yttersta brädan i öppningen (själva karmen (?) ) blir det ordentligt glapp till väggen (på ena väggsidan iaf) och lär bli bökigt att spackla.
    • Borde jag i så fall förlänga gipsskivan den biten, även om den då slutar utanför regeln s.a.s.?
    • Borde jag istället avlägsna även själva innerbrädan (karmen (?) ) så att jag kan sätta gipset bättre; mer dikt an?

Har inte doktorerat på Dörrens delar och dess terminologi, så är inte helt 100 på alla termer och vad alla delar egentligen heter men hoppas det går att förstå ändå? :)

Översikt av dörröppning utan dörr, visande karm, gångjärnens position och väggstruktur, redo för renovering.
En demonterad dörrkarm i en 50-talslägenhet med synliga rester av gammalt foder och puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närstående bild på en vitmålad dörrkarm i en 50-talslägenhet, med synliga tecken på demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Många väggar byggs med cc 60cm vilket ger en öppning på 55,5cm, jag har sett öppningar som byggts igen med större öppning än så utan något i mitten.
Du kan göra som du vill då inget är bärande utan mest för att skivorna inte ska gå sönder om du snubblar mot den.
Om du måste skarva gipset så kan det vara bra med en regel i mitten och skarva där eller så lägger du omkull skivorna så dom räcker hela vägen.
Det som man brukar anpassa är så att skivorna kommer i liv med väggen.

Ja men då nöjer jag mig med sidoreglarna! Den här dörren är just 61 cm (ca 64 om man tar bort brädorna) men vi tänker försöka undvika att ramla in i väggen alltför brutalt – så roliga fester har vi inte.. :) – så det borde nog gå!

Om jag gör som i ex2 (mittbilden) kommer den ju dikt an mot väggen åtminstone på ena sidan, andra sidan kan jag nog spackla, annars måste jag ju ta bort brädan (som i ex 3).

Någon på ett byggvaruhus föreslog att jag skulle peta in lite frigolit i det där "spåret" som uppstpår (ex1) men jag tyckte det lät lite vanskligt.

1 123abc skrev:
Många väggar byggs med cc 60cm vilket ger en öppning på 55,5cm, jag har sett öppningar som byggts igen med större öppning än så utan något i mitten.
Du kan göra som du vill då inget är bärande utan mest för att skivorna inte ska gå sönder om du snubblar mot den.
Om du måste skarva gipset så kan det vara bra med en regel i mitten och skarva där eller så lägger du omkull skivorna så dom räcker hela vägen.
Det som man brukar anpassa är så att skivorna kommer i liv med väggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.