7 299 läst ·
36 svar
7k läst
36 svar
Sätta dosor bakom liten central?
Jag tror inte det var nått krav på brandtåligheten på 60 talet, och skulle det ha varit det så fuskades det frekvent mot ev. krav. Lika som det i dag är mycket ovanligt med brandsäkert matr. bakom centraler ( om centralen inte sitter på gips). Personligen har jag aldrig hört talas om att avsaknaden "brandskydd" skulle orsakat någon brand
Varför skulle kortslutning i elcentralen ge en regnbåge? Det kräver refraktion som inte uppstår bara för att det blir kortslutning.
Jag har också svårt att se varför det skulle vara ett större problem bakom en central än annars, mer än att 400V förekommer.
Jag har också svårt att se varför det skulle vara ett större problem bakom en central än annars, mer än att 400V förekommer.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 920 inlägg
Såja pôjkar, nu bråkar vi inte.
En elcentral utan bakstycke ska enligt dagens regler monteras mot icke brännbar yta. Har inte kollat om det varit andra regler tidigare på 1900-talet.
En elcentral utan bakstycke ska enligt dagens regler monteras mot icke brännbar yta. Har inte kollat om det varit andra regler tidigare på 1900-talet.
Det heter regnbåge pga färgerna. Mer än 400v kan bli. Det kan bli 4000v oxå. Jag höll på skruva lös en skruv ovanför elcentralen en gång. Det var ganska lång skruv då tappade jag skruven som åkte rakt ner bakom centralen. Färgerna var väldigt vackra. Det var som om man släppte en bomb i den!
Elektrikern var på plats o berättade en del om fenomenet. Uttrycket fick jag av honom.
Elektrikern var på plats o berättade en del om fenomenet. Uttrycket fick jag av honom.
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Knappast 4kV, men ev. kan det bli 4kA, vilket är ett rätt otrevligt fenomen. Men den typen av kortslutningar inträffar ju i princip bara i samband med ovarsam installation i centralen.
Får vi sådana problem då är det riktigt allvarligt fel.. I en normal elcentral bryts all korrtslutnimgsströn inne i apparaterna eller diazed säkringarna. Dom fallen som jag tänker på kan nog finnas i länder med gamla öppna säkringar med utbytbar säkringstråd. Även en kortslutning i ett lågspänningsställverk med hög kortslutningsström orsakat av tappad skiftnyckel lär särkert ge en del fyrverkiri i centralentommib skrev:
Det kan inte bli 4kv förstås men fyrverkeri blir det iaf. Vargör uppstår såna färger vet jag inte, kanske beror på hög strömföring. Bakom centralen blev svart som tur var det gins skiva bakom.
Kan hög fuktighet och dagg leda till sån händelse? Eller behövs det en skyftnyckel eller skruv?
Hur som helst, säkrare o ha gibs skiva än spån skiva bakom.
Kan hög fuktighet och dagg leda till sån händelse? Eller behövs det en skyftnyckel eller skruv?
Hur som helst, säkrare o ha gibs skiva än spån skiva bakom.
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Det behövs något i stil med en skiftnyckel.