Vill dela med mig av en lite annorlunda lösning i vårt kök. Inte mycket annorlunda, men lite. Kanske får nån annan nya idéer utifrån mina lösningar.
När vi bytte till ny micro tre år efter köksrenoveringen ville vi inte längre ha den stående på bänken och ta upp plats men inte heller i överskåps höjd heller då det blir för högt. Inte så kul att ta ut heta saker i halshöjd.
Efter lite klurande och måttande blev det att ta fram sågen. Tog en massa bilder och jag tycker det är jättekul med bilder på hur andra har gjort.
Så här såg utgångsläget ut, IKEA kök med stomme 80x92 med två 40 cm luckor. Till höger bokhylla för recept etc.
En lite skum översikt av köket. Vi gick lite mot strömmen (köksö och ekskiva, typ) när vi renoverade köket 2008, laminatskiva och lös spis. Men "ljust å fräsht" trillade vi dit på så det är mycke vitt.
Provmontering av 70 cm hög lucka
Stommen nerplockad
Stommen för micron står på högkant på bänken. Urtag för ventilation i bakkant och hål för stickpropp på sidan.
Microstomme på plats.
Stommeursågad och uppsatt igen.
Sett lite från sidan. Vad jag inte har bild på är det nedersta hyllplanet som skruvades fast (ovanifrån) i microstommen. Fick då ett alldeles lagom stort brödskåp nederst innanför den högra skåpluckan.
Färdigt, nästan iaf, en glasskiva fattas, behövdes skäras ner på höjden.
Täcksida på plats som täcker hålet för genomföring av stickpropp. Täcksidan har ett litet urtag för bara kabeln och måste tas bort om man skall ta bort micron. Kabeln till eluttaget är ännu inte kortad och kan ses skymta bakom ljuslisten.
Före / Efter
När vi bytte till ny micro tre år efter köksrenoveringen ville vi inte längre ha den stående på bänken och ta upp plats men inte heller i överskåps höjd heller då det blir för högt. Inte så kul att ta ut heta saker i halshöjd.
Efter lite klurande och måttande blev det att ta fram sågen. Tog en massa bilder och jag tycker det är jättekul med bilder på hur andra har gjort.
Så här såg utgångsläget ut, IKEA kök med stomme 80x92 med två 40 cm luckor. Till höger bokhylla för recept etc.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En lite skum översikt av köket. Vi gick lite mot strömmen (köksö och ekskiva, typ) när vi renoverade köket 2008, laminatskiva och lös spis. Men "ljust å fräsht" trillade vi dit på så det är mycke vitt.
Provmontering av 70 cm hög lucka
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stommen nerplockad
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stommen för micron står på högkant på bänken. Urtag för ventilation i bakkant och hål för stickpropp på sidan.
Microstomme på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stommeursågad och uppsatt igen.
Sett lite från sidan. Vad jag inte har bild på är det nedersta hyllplanet som skruvades fast (ovanifrån) i microstommen. Fick då ett alldeles lagom stort brödskåp nederst innanför den högra skåpluckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdigt, nästan iaf, en glasskiva fattas, behövdes skäras ner på höjden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Täcksida på plats som täcker hålet för genomföring av stickpropp. Täcksidan har ett litet urtag för bara kabeln och måste tas bort om man skall ta bort micron. Kabeln till eluttaget är ännu inte kortad och kan ses skymta bakom ljuslisten.
Före / Efter
Redigerat:
Klicka här för att svara



