Tänkte kolla om det är något som har koll på badrum och tvättmaskin. Vill hjälpa min pappa, men jag kan inget som sånt här. Han vill ta bort badkaret och även sätta in en tvättmaskin, är detta möjligt, utan att behöva totalrenovera badrummet? Skickar med lite bilder hoppas att de fungerar.

Det finns ingen kontakt i badrumet, bortsett från en kontakt som sitter i badrumsskåpet, som är tänk att användas för exempelvis eltandborste eller rakapparat.

Golvbrunnen sitter mitt i badrummet

• Badrum med vitt badkar, duschmunstycke på kaklad vägg, toalettstol och golvbrunn nära badkaret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum med kaklade väggar, visar ett badkar med duschdraperi och en toalett.
    Skapa konto
  • Badrum med vitt kakel, handfat, och badkar med armatur. Två handdukar hänger på vägg. Golvbrunn finns ej synlig.
    Skapa konto
  • Handfat i badrum med tvål och tandborste på kanten, blå tvättkorg under och synliga rör. Delen av ett vitt badkar syns till höger.
    Skapa konto
  • En vit toalettstol i ett kaklat badrum, med toalettborste på vänster sida och pappershållare på höger sida.
    Skapa konto
Välkommen till forumet.

Ja det går, däremot så MÅSTE en elektriker installera en fast anslutningsdosa som tvättmaskinen MÅSTE fastanslutas i, sen MÅSTE även tvättmaskinen stå på ett stativ som är minst 10 cm hög.
En vit tvättmaskin i ett badrum, placerad på ett stativ, bredvid en hylla med flaskor och handdukar.
Skapa konto

• Gilla
cr00mz och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
En sak att tänka på är om badrummet är så gammalt att det är olämpligt att duscha direkt på golvet eftersom mattan inte längre är helt tät. I så fall är en duschkabin bra.

• Gilla
cr00mz
  • Laddar…
Tack för era svar.

Gör det något att golvbrunnen befinner sig i mitten av badrummet, om man ska montera in en duschkabin? Tänker att duschkabinen i sådana fall får står i högra hörnet, men det blir i sådana fall en bit från själva golvbrunnen.

BirgitS
Det brukar vara ett rör från duschkabinens botten som man då får dra till golvbrunnen. Beroende på hur det ser ut och exakta mått kan det kanske vara en snubbelrisk.

Hur gammalt är badrummet?

• Gilla
cr00mz och 1 till
  • Laddar…
Huset är från 1940-1950. Han har bott där sedan 2007. 2015 ombildades det till en BRF. Inget har gjorts med lägenheten sedan 2007 i alla fall, innan dess vet vi inte.

Första tanken var att bara dra ut badkaret, för att underlätta för honom, då han ändå är 71 år. Kan man kontakta en VVS-man som kan inspektera badrummet på något sätt för att se om det går eller inte går att duscha rätt på golvet?

BirgitS
Efter ungefär 20 år ökar risken för att våtrumsmattor spricker, särskilt kring golvbrunnen och vid väggarna. Kolla nog om du kan se några sprickor. Om inte bör det gå att duscha direkt på mattan.

• Gilla
cr00mz
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Efter ungefär 20 år ökar risken för att våtrumsmattor spricker, särskilt kring golvbrunnen och vid väggarna. Kolla nog om du kan se några sprickor. Om inte bör det gå att duscha direkt på mattan.
Tack för tipset/rådet.

Ska se om jag kan göra det. Vet du annars om VVS hantverkare utför sådana tjänst annars? Någon form av besiktning eller inspektion.

BirgitS
Det ska väl i så fall vara en hantverkare som lägger in våtrumsmattor eller en besiktningsman för badrum. Men å andra sidan tror ju inte jag att de är bättre på att upptäcka sprickor eller att det är mjukt under mattan (tecken på vatten under mattan) än vad du är.

• Gilla
cr00mz
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det ska väl i så fall vara en hantverkare som lägger in våtrumsmattor eller en besiktningsman för badrum. Men å andra sidan tror ju inte jag att de är bättre på att upptäcka sprickor eller att det är mjukt under mattan (tecken på vatten under mattan) än vad du är.
Tack för hjälpen ska se om jag kan ta en titt i veckan.

Va bra att det finns sådana här forum!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.