Hej

Jag ska koppla på en ny avloppsledningstam på den gamla. Den gamla går ner genom betongplattan nära gaveln på huset. Tanken är att skarva på utanför huset och jag skulle vilja veta innan man börjar gräva hur den gamla ledningen går (direkt ut eller ligger under huset en bit). Är nästan första böjen som är viktigast åt vilket håll den går.
Finns det några bra hemmaknep för att avgöra hur första böjen ligger? Jag skulle kanske kunna komma åt att titta ner i det gamla röret (är långt ner till böjen och jag vet att det är svårt att avgöra åt vilket håll den går). Det finns inga ritningar och knepen är till för att slippa gräva i onödan så hyra in en firma med dyr nano/laser pryl är inte vad jag söker.

/Pär

Ring/mejla kommunens bygglovsavdelning och fråga vad de har för dokument om fastigheten?

Knepet är att ringa/maila till VA-avdelningen i kommunen för att få kopior på avloppsritningarna. Förutsätter ju såklart att ingen har dragit om sedan ritningarna arkiverades dvs. att det är orginalrören du ämnar att lokalisera.

I Malmö är det VA-syd som sköter detta, jag fick mina ritningar via mail samma dag som jag frågade efter dom, skicka med fastighetsnamnet det vill de ofta ha. VA-syd hade andra ritningar än de som fanns på stadsbyggnadskontoret. Eller rättare sagt, samma ritning, men med VA inritat, dränering, inre och yttre avlopp, samt takavvattning och dräneringsledning.

Redigerat:
Hej
Jag har pratat med VA-Syd och kommunen, det enda som de har är hur ledningen går in till tomtgränsen sen finns det inte mer.
/Pär

OK, då skiljer det sig kanske på ort och fastighet. Följande kan man läsa på deras hemsida:
------
INSTALLATIONSRITNINGAR
VA SYD har ritningar på VA-installationer för de flesta fastigheter belägna i Burlövs-, Eslövs-, Lunds- & Malmö kommun.
Kontakta arkivet med en fastighetsbeteckning, så ser vi efter om vi har några ritningar i vårt arkiv: [email protected]
Om VA SYD saknar ritningar, kan man kontakta byggnadskontoret i respektive kommun.
------

Vårt hus är från 20-talet och i de fall där avlopp och vatten inte ändrats under åren stämde allt, t.o.m vilken rördimension man använt

Oftast har kommunen bara ritningar fram till fastighetens inkopplingspunkt, men det kan ju ge en bra ledtråd till var ledningarna går.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.