På jobbet tvättar vi elektrisk material (kretskort/motorer osv.) med antingen Etanol 99,5% eller med Isopropanol.
 
Etanolen (och andra alkoholer) har fördelen med låg kokpunkt kombinerat med fettlösande egenskaper. Etanol ska inte skada plast (isolering), tänk på whiskey, gin mfl. på plastflaska, det borde gå bra. Sen dunstar spriten bort och en ren motor kvarstår.

Rödsprit är mycket starkt (förstärkt sprit, tjoho), och löser upp lack (oljebaserad). Plastdetaljer (plast=olja) kan, beroende på kvalitet, åtminstone mjukna av denna behandling, men görs ingen mekanisk påverkan i mjuknat tillstånd, så hårdnar det igen.

Slutsats, satsa på etanolrengöring om du vill vara på den säkra sidan.
 
Elektronikrengöring på sprayflaska funkar bra. Kombinera med en tandborste och saken är biff. Torkar/dunstar snabbt så man får skynda sig men du behöver inte vänta på att den ska torka, den är torr när du satt ihop den igen.
 
Jesca_j skrev:
På jobbet tvättar vi elektrisk material (kretskort/motorer osv.) med antingen Etanol 99,5% eller med Isopropanol.

Isopropanolen kan du också hälla i tanken på bilen som oktanbooster om du är på gasahumör..... :)
 
Majgårdarna
Du måste väl ha köpt sågen någonstans?
Kan du inte ringa dom och fråga..
Annars finns det väl verkstäder som servar sågar

Jag brukar inte ringa fords huvudkontor när det är fel på min volvo ;)
 
verktygsrookie skrev:
Etanolen (och andra alkoholer) har fördelen med låg kokpunkt kombinerat med fettlösande egenskaper. Etanol ska inte skada plast (isolering), tänk på whiskey, gin mfl. på plastflaska, det borde gå bra. Sen dunstar spriten bort och en ren motor kvarstår.

Rödsprit är mycket starkt (förstärkt sprit, tjoho), och löser upp lack (oljebaserad). Plastdetaljer (plast=olja) kan, beroende på kvalitet, åtminstone mjukna av denna behandling, men görs ingen mekanisk påverkan i mjuknat tillstånd, så hårdnar det igen.

Slutsats, satsa på etanolrengöring om du vill vara på den säkra sidan.
Rödspriten kan innehålla en aning metyletylketon (MEK) och en aning acetaldehyd, men i stort sett är det bara etanol, färg och denatureringsmedel. Exemplet med sprit och flaskor är inte övertygande. Flaskorna är gjorda av PET (poly(etylentereftalat)) PET är inte lösligt i lägre alkoholer. Det finns ett fåtal polymerer som används till konstruktionsplaster som är lösliga i etanol, däribland PMMA (poly(metylmetakrylat)), handelsnamn Plexiglas. Man kan gott använda rödsprit till rengöringen. Den lilla andel MEK som kan finnas i rödspriten, kommer sannolikt inte att påverka plasten. Etanolen har inte särskilt goda lösningsmedelsegenskaper för olja. Personligen skulle jag köra CRC bräkleen och tryckluft. Mycket effektivt. Se bara till att återsmörja eventuella lager. Jag kan gärna debattera det här senare, men nu skall jag sova.
 
Jag brukar inte ringa fords huvudkontor när det är fel på min volvo  
Har aldrig haft fel på Volvon. ;)
 
rödsprit innehåller vatten, sprit för tryckluftsbromsar till lastbilar är nästan helt ren (utan vatten). det är ju inte så bra med vatten i en elmotor...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.