Jag håller precis på att installera parabol och vanlig TV antenn och koppla dom till ett stjärnformat TV nät i vårt nya hus. Efter mycket surfande och inga förkunskaper har jag kommit fram till lösningen nedan. Vad tycker ni, har jag missat något viktigt?

Vanlig antenn: Televes DAT75 köpt på Kjells, kombinerad med en oriktad FM antenn. Ingen antennförstärkning (om det inte visar sig behövas senare)

Parabol: WaveFrontier T90 köpt på satpro.se (dom anger felaktigt att det är original, men det är en kopia)

LNB: 4 st Smart Titanium Edition TQ Quattro Universal 0.1 dB köpta ifrån hm-sat.de

Kabel: Macab RG-6T trippelskärmad + F kontakter köpta på satpro.se

De 4 kablarna ifrån de 4 LNBerna samt den kombinerade DVB-T/FM signalen ifrån antennerna (dvs total 17 kablar) kopplas till en multiswitch. Som multiswitch valde jag en Spaun SMS 17089 NF köpt på hm-sat.de

Multiswitchen planerar jag placera på vinden nära parabolen och antennerna. Multiswitchen har 8 utgångar och jag tänkte försöka att klämma in 8 koaxkablar i ett 25-rör ned till teknikrummet där centralpunkten för husets stjärnformade TV nät är. För att ha en chans att få plats med kablarna mellan multiswitchen och teknikrummet så kör jag extra tunna koax-kablar ifrån Macab inköpta på digitaltvexperten.se. Om det blir för trångt i röret med så många kablar så använder jag så många kablar som får plats och sen får de andra uttagen i huset nöja sig med DVB-T utan satellitkontroll.

Mottagare har jag inte bestämt mig för ännu, men är intresserad av en Dreambox. Har ingen aning ännu vilken mottagare som är bäst då jag inte har läst in mig på det ännu. Någon som har något tips?

Huset är under byggnad nu och jag har precis installerat antennerna och parabolen. Det är bra att få det gjort innan byggnadsställningarna försvinner. Dock så har jag ingen mottagare eller TV för att testa signalerna och parabolinställningen med ännu. Jag har tänkt att skaffa en Satfinder Pro Accu för att hjälpa till att hitta en okay inställning för parabolen. Har precis beställt en ifrån so-mm.de Jag vill inte ha allt för mycket justeringar att göra senare när man måste stå på en 8 meters stege för att nå parabolen....

C
Låter vettigt.

Du måste dock ha en mottagare ändå, även med en satfinder, huvena, liksom satfindern, spänningssätts av mottagaren.

Vilka satelliter tänker du ta in?

Om jag har förstått det rätt så skall den nya Satfinder Pro Accu MKII fungera även utan mottagare då det finns ett batteri som kan ge styrspänning till LNBerna även utan en mottagare.

Jag har ingen erfarenhet av parabol eller sattelitval, men hade tänkt att börja med att ta in de 4 "vanligaste", dvs Thor (1grd Väst), Sirius (5grd Öst), Hotbird (13grd Öst) och Astra (19.2grd Öst).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.