5 100 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Satellit mottagare sprider bild till hela huset
Dear partners in crime!
Äntligen klar med renovering kan jag nu koppla in satboxen i det hemmadragna nätverket av tv kablar. Tidigare har jag haft signal från parabol ner till en splitter, och därifrån skickat signalen vidare till enduser/satboxen. Funkat perfekt.
Provade att skicka signal direkt till satboxen, och därifrån "färdig kanal" via splitter ut till en av tre TV appareter. Funkade inte.
Splittern är typ sådan som används i hyreshus, typ "skruvapå" kabeln (RJ45?. Och vid TV anslöts den till en normal vägg dosa med normal "tv-antenn"sladd. Har jag gjort fel någonstans?
PS Har köpt fjärrförstärkare från HiFiklubben. Funkar perfekt!
Äntligen klar med renovering kan jag nu koppla in satboxen i det hemmadragna nätverket av tv kablar. Tidigare har jag haft signal från parabol ner till en splitter, och därifrån skickat signalen vidare till enduser/satboxen. Funkat perfekt.
Provade att skicka signal direkt till satboxen, och därifrån "färdig kanal" via splitter ut till en av tre TV appareter. Funkade inte.
Splittern är typ sådan som används i hyreshus, typ "skruvapå" kabeln (RJ45?. Och vid TV anslöts den till en normal vägg dosa med normal "tv-antenn"sladd. Har jag gjort fel någonstans?
PS Har köpt fjärrförstärkare från HiFiklubben. Funkar perfekt!
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Jag har läst ditt inlägg flera gånger och har inte riktigt förstått frågan. Fungerar det nu, eller inte?
Men jag har i princip samma lösning som du. Gemensam sat-anläggning till 5 st tv i olika rum.
Jag har placerat satmottagarna (en för viasat och en för canal digital) på en central plats i huset. Där antennsladden från takantennen kommer in.
Antennsladden från takantennen kapades så att jag alltså får en sladd med inkommande markbunden signal och en kabel som går ut i huset till alla uttagen.
Boxarna har jag lagt i serie på inkommande antennsladd och sedan programmerat dessa till varsin kanalplats som inte stör på varandra.
Utgående antenn från "sista burken" kopplas via en antennförstärkare in på kabeln till husets vanliga antennnät. Splitters delar upp till de olika uttagen.
Kontakten du nämner är nog en av F-typ liknande den som du har från mikrovågshuvudet. RJ45 är en nätverkskontakt.
Men jag har i princip samma lösning som du. Gemensam sat-anläggning till 5 st tv i olika rum.
Jag har placerat satmottagarna (en för viasat och en för canal digital) på en central plats i huset. Där antennsladden från takantennen kommer in.
Antennsladden från takantennen kapades så att jag alltså får en sladd med inkommande markbunden signal och en kabel som går ut i huset till alla uttagen.
Boxarna har jag lagt i serie på inkommande antennsladd och sedan programmerat dessa till varsin kanalplats som inte stör på varandra.
Utgående antenn från "sista burken" kopplas via en antennförstärkare in på kabeln till husets vanliga antennnät. Splitters delar upp till de olika uttagen.
Kontakten du nämner är nog en av F-typ liknande den som du har från mikrovågshuvudet. RJ45 är en nätverkskontakt.
Om jag förstått saken rätt så kan ni bara se 2 olika kanaler på samma gång, en från varje satelitmottagare? Eller har du på nått sätt en mottagare vid varje tv?it-snubben skrev:Men jag har i princip samma lösning som du. Gemensam sat-anläggning till 5 st tv i olika rum.
Du skickar alltså tv-antennsignalen in i satmottagarens modulator och tar ut den kombinerade signalen på sat mottagarens antenn ut? Om du ansluter en tv direkt till satmottagarens antenn ut, fungerar det då? Har du för mycket dämpning i nätet du försöker mata från satmottagaren dör signalen och du behöver en förstärkare som driver ditt antennät.zniff skrev:Dear partners in crime!
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Nej, ingen mottagare vid varje tv. Bara de "centrala" satmottagarna samt de analoga markbundna som kan tas emot. Än så länge. I april slocknar det för oss.jakim skrev:
Ok. Jag nämnde inte jag även har en box för markbundet inkopplat i slingan som de andra boxarna.
Så, ja, vid varje tv finns bara de kanaler som är inställda på mottagarna. Så vi får komma överens inom familjen om vem som tittar på vad. Barnen har en förmåga att vilja ockupera Canal Digital vilket styr oss vuxna att nyttja Viasat istället. Men vissa kanaler finns ju faktiskt dubbelt på bägge boxarna.
Fördelen, vad jag tycker, med detta system är ju att det går att titta vart som helst i huset. Vi är inte låsta att titta på sat-kanaler på en specifik tv eller bara ha markbundet vid en annan osv.
Gick loss o pulade med kablarna igår. Har nu kommit fram till att det bara funkar med scart kabel från satbox direkt till TV (scart ut->scart in)pefo skrev:Du skickar alltså tv-antennsignalen in i satmottagarens modulator och tar ut den kombinerade signalen på sat mottagarens antenn ut? Om du ansluter en tv direkt till satmottagarens antenn ut, fungerar det då? Har du för mycket dämpning i nätet du försöker mata från satmottagaren dör signalen och du behöver en förstärkare som driver ditt antennät.
Provade även det traditionella utgången TV out (typ gammal antennkontakt) direkt till tv'ns antenningång. Funkade inte.
Finns dessutom en utgång på satboxen, om det är för att vidareskicka obehandlad sat-signal vet jag inte, men den ser likadan ut som sat-ingången (kallas detta F-kontakt?). Men är det någon ide jag provar skicka även denna till TVn?
Nej, satellitsignalen som kommer i kabeln med F-kontakt har tv:n ingen användning för.
Om din digitalbox har en vanlig gammal antennkontakt med en pinne i mitten (tv:n har ett hål i mitten) så bör detta vara RF-ut, och det borde gå att ställa in så att bild och ljud matas till TV/video via den. Kolla i instruktionsboken, det kanske behöver aktiveras.
Om din digitalbox har en vanlig gammal antennkontakt med en pinne i mitten (tv:n har ett hål i mitten) så bör detta vara RF-ut, och det borde gå att ställa in så att bild och ljud matas till TV/video via den. Kolla i instruktionsboken, det kanske behöver aktiveras.
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Nej, det är ingen idé att prova koppla sat-vidarekopplingen till tvn. Kontakttypen är mycket riktigt en F-kontakt. Det är en vidarekoppling som man kan koppla ytterligare en sat-box på för att på så sätt kunna använda fler boxar på samma mikrovågshuvud. Men den brukar vara lite skum och oanvändbar. Den skickar vidare signal till nästa box om första boxen är avstängd. Kanske inte alla boxar gör så, men mina är så.
tv-out-utgången är en vanlig s.k composite-video och är alltså bara samma videosignal som i scarten fast annan kontakt.
Boxen har ingen inbyggd RF-modulator, som gör video och ljudsignalerna till antennsignal.
Det du behöver är en extern RF-modulator. Jag köpte mina på clas ohlson och de kostade 299 kr.
Clas Ohlson - RF-modulator TV & Video handla beställ postorder
tv-out-utgången är en vanlig s.k composite-video och är alltså bara samma videosignal som i scarten fast annan kontakt.
Boxen har ingen inbyggd RF-modulator, som gör video och ljudsignalerna till antennsignal.
Det du behöver är en extern RF-modulator. Jag köpte mina på clas ohlson och de kostade 299 kr.
Clas Ohlson - RF-modulator TV & Video handla beställ postorder
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Jag har aldrig provat så egentligen vet jag inte. Men i teorin så borde det gå. Det kan hända att du får dubbel dämpning av signalstyrkan. Skadar ingen elektronik att prova.fredl skrev:
Varför inte koppla in på riktigt sätt där in-kabeln ska sitta? Eller kommer det in vanlig antenn där, och du vill "komplettera" med dina egna kanaler också? Tänk då på att du sänder din kanal till ev. grannar också (om det är fler som delar antenn med dig).
Det sitter lite olika filter på TV och Radioutgångarna så det kan fungera sisådär. Tänk också på att det du skickar in 'uppströms' också går ut 'nedströms' eftersom in och utanslutningen inte är åtskilda.fredl skrev:
Jag har bara två uttag, takantenn -> mottagare 1 -> som skickar ut sin bild på kanal 42 plus den marksända signalen till uttag 2. Enda grannarna är skogen. Jag har övergett tanken och ordnar panelmonterbara f-kontakter istället, det blir för stor dämpning med vanliga uttag.
it-snubben skrev:
Tack för hjälpen! Detta funkade perfekt. Enda negativa är att jag på en av grenarna i nätverket har lite ett svagt dis/flimmer/ränder. Men det kanske är jag som kopplat någon av övergångarna fel? E lite osäker på vad att göra av isoleringen då man använder de gammaldags antennsladdskopplingarna, som skruvas på.
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Det finns lite olika anledningar till att bilden blir dålig.
1. Det kan vara nåt som stör. Tex en video eller nåt som sitter på den "grenen". Prova att ställa in RF-modulatorn på en annan kanal (och sök fram kanalen igen på tvn).
2. Fel motstånd i kabeln eller skadad kabel. Skarvad kabel brukar också kunna ge upphov till liknande fel.
3. Eller dålig kontakt i någon övergång.
4. Många förgreningar i serie. Varje förgrening sänker signalstyrkan med några decibel. Varje enhet som sitter i serie sänker signalstyrkan. Varje uttag dämpar. Även RF-modulatorer (tex flera modulatorer eller videoapparater efter varandra).
Jag hade samma problem som du. Dels pga många uttag i serie och flera modulatorer (flera kanaler), men också pga gammal befintlig kabel i kåken.
Jag löste det med en billig antennförstärkare direkt efter sista RF-modulatorn. Kanonbild även på sista uttaget i kedjan.
1. Det kan vara nåt som stör. Tex en video eller nåt som sitter på den "grenen". Prova att ställa in RF-modulatorn på en annan kanal (och sök fram kanalen igen på tvn).
2. Fel motstånd i kabeln eller skadad kabel. Skarvad kabel brukar också kunna ge upphov till liknande fel.
3. Eller dålig kontakt i någon övergång.
4. Många förgreningar i serie. Varje förgrening sänker signalstyrkan med några decibel. Varje enhet som sitter i serie sänker signalstyrkan. Varje uttag dämpar. Även RF-modulatorer (tex flera modulatorer eller videoapparater efter varandra).
Jag hade samma problem som du. Dels pga många uttag i serie och flera modulatorer (flera kanaler), men också pga gammal befintlig kabel i kåken.
Jag löste det med en billig antennförstärkare direkt efter sista RF-modulatorn. Kanonbild även på sista uttaget i kedjan.
Klicka här för att svara