Har dom 2 ingångar så är det väl det där specialuttaget som tex Elbutik har. Imo helt idiotiskt och det är ju ett jäkla slöseri med kabel. Det finns riktiga uttag med två ingångar men dessa har då två F-uttag och är avsedda för två SAT-nedledningar och inte det där skräpet med tvivelaktig kontakt som TV/R uttaget har. Men men, tycker du att din lösning är bättre så kör på. Men gnäll inte sedan när bilden fryser eller ser ut som romersk mosaik!ThomasLindgren skrev:
Jag frågade efter uttag, inte efter någon switch för tusenlappar som jag inte behöver.Nimajneb skrev:Jag ger upp!
Varför frågar du om du inte vill lyssna på råd. Men börjar man sin Media installation med att välja doslock så får du väl fortsätta därifrån och avsluta med dina 3-4 separata Sat antenner och springa runt mellan dina rum o bära recorders fram o tillbaka.
När det kör ihop sig så kan du alltid gå tillbaka till tråden o läsa vad jag o pefo skrev så börjar du om därifrån.
Radio/tv-uttag sa jag iofs, de är t.o.m. köpta på Jula. Men jag ser ingen anledning till att inte andra uttag skulle ha två ingångar, inte så att det inte finns plats.pefo skrev:Har dom 2 ingångar så är det väl det där specialuttaget som tex Elbutik har. Imo helt idiotiskt och det är ju ett jäkla slöseri med kabel. Det finns riktiga uttag med två ingångar men dessa har då två F-uttag och är avsedda för två SAT-nedledningar och inte det där skräpet med tvivelaktig kontakt som TV/R uttaget har. Men men, tycker du att din lösning är bättre så kör på. Men gnäll inte sedan när bilden fryser eller ser ut som romersk mosaik!![]()
Kolla att det verkligen är två ingångar och inte in och utgång. De flesta uttag använder samma mekanik för seriekopplade och slututtag. Det enda uttag med två kablar in (förutom de speciella med dubbla F-kontakter) jag sett är de som elbutik säljer som SAT/TV/R där R utgången går att koppla om som SAT utgång för att få ett TV och två SAT uttag.ThomasLindgren skrev:
Skulle jag bygga för TV nät skulle jag köra med tomma lock och sätta mellanstycken för f-kontakt i locket om jag nu inte hittade dessa lock färdiga. Då kan snygga till det som man själv vill och sedan göra kablar för båda Boxer och sat om man vill.
Menar du verkligen 3 st LNB??ThomasLindgren skrev:
De rimliga alternativen borde vara ETT quad-LNB eller att du ska ta in 3 olika
satellitpositioner, men då behöver du en switch.
De orimliga alternativen med 3 LNB, utan switch, är att du ska ha 3 st paraboler,
eller att du bara ska ha Canal Digital i ett rum.
/Hasse
Med LNB menar jag parabolhuvudet eller vad det kallas. Behöver väl ett per box?
Eftersom det bara finns en fokuspunkt per parabol och satellitposition,
så måste du ha ett LNB med minst 3 anslutningar,
eller 3 paraboler med varsitt singel-LNB för att få in Canal Digital på alla 3 mottagarna.
Du kan alltså få in Canal Digital på max ett LNB per parabol.
I vilket fall som helst har du ingen nytta av en central kopplingspunkt
med din lösning. Alla burkar behöver en egen kabel till parabolen/parabolerna.
/Hasse
så måste du ha ett LNB med minst 3 anslutningar,
eller 3 paraboler med varsitt singel-LNB för att få in Canal Digital på alla 3 mottagarna.
Du kan alltså få in Canal Digital på max ett LNB per parabol.
I vilket fall som helst har du ingen nytta av en central kopplingspunkt
med din lösning. Alla burkar behöver en egen kabel till parabolen/parabolerna.
/Hasse
Thomas, uppenbarligen har du inte en susning om vad du pratar om.
Därför fattar jag inte att du totalt negligerar all input som du får av folk som uppenbarligen vet vad dom pratar om.
Mitt råd, svälj stoltheten och börja om från början med hela planeringen.
Lär dig lite om LNB, Quatro, Quad, Diseq, combiner, splitter, multiswitch, Fkontakt, slutmotstånd, koax, PVR, HD, Sat positioner, Diskar, kabellängd, skarvning, signalförstärkning, twinTuner osv osv...
Därför fattar jag inte att du totalt negligerar all input som du får av folk som uppenbarligen vet vad dom pratar om.
Mitt råd, svälj stoltheten och börja om från början med hela planeringen.
Lär dig lite om LNB, Quatro, Quad, Diseq, combiner, splitter, multiswitch, Fkontakt, slutmotstånd, koax, PVR, HD, Sat positioner, Diskar, kabellängd, skarvning, signalförstärkning, twinTuner osv osv...
Ja det är väl klart att alla boxar behöver en egen kabel, det är jag väl medveten om. Det jag kallar tre LNB är väl då egentligen ett LNB med tre anslutningar.b_hasse skrev:Eftersom det bara finns en fokuspunkt per parabol och satellitposition,
så måste du ha ett LNB med minst 3 anslutningar,
eller 3 paraboler med varsitt singel-LNB för att få in Canal Digital på alla 3 mottagarna.
Du kan alltså få in Canal Digital på max ett LNB per parabol.
I vilket fall som helst har du ingen nytta av en central kopplingspunkt
med din lösning. Alla burkar behöver en egen kabel till parabolen/parabolerna.
Jag ser inte vad det är i det jag skriver som inte skulle fungera. En kabel från varje box till parabolen, och en kabel till från antennen till vardagsrummet där den enda antennanslutningen ska vara.Nimajneb skrev:Thomas, uppenbarligen har du inte en susning om vad du pratar om.
Därför fattar jag inte att du totalt negligerar all input som du får av folk som uppenbarligen vet vad dom pratar om.
Mitt råd, svälj stoltheten och börja om från början med hela planeringen.
Lär dig lite om LNB, Quatro, Quad, Diseq, combiner, splitter, multiswitch, Fkontakt, slutmotstånd, koax, PVR, HD, Sat positioner, Diskar, kabellängd, skarvning, signalförstärkning, twinTuner osv osv...