ThomasLindgren skrev:
Stjärnnät är det som gäller.
ThomasLindgren skrev:
Kommer ju givetvis ha en LNB/box per rum.
Dessa två meningar passar inte ihop....

/Hasse
 
b_hasse skrev:
Dessa två meningar passar inte ihop....

/Hasse
Varför inte det?
 
zno skrev:
Varför inte det?

1 LNB o 1 BOX.... inte mycket av ett nätverk och då det inte finns någon central kopplingspunkt så är det ingen stjärna
 
ThomasLindgren skrev:
Mina tv/radio-uttag har då ingång för två kablar, ser inte varför andra uttag inte skulle ha det också.
Har dom 2 ingångar så är det väl det där specialuttaget som tex Elbutik har. Imo helt idiotiskt och det är ju ett jäkla slöseri med kabel. Det finns riktiga uttag med två ingångar men dessa har då två F-uttag och är avsedda för två SAT-nedledningar och inte det där skräpet med tvivelaktig kontakt som TV/R uttaget har. Men men, tycker du att din lösning är bättre så kör på. Men gnäll inte sedan när bilden fryser eller ser ut som romersk mosaik! :p
 
Nimajneb skrev:
Jag ger upp!

Varför frågar du om du inte vill lyssna på råd. Men börjar man sin Media installation med att välja doslock så får du väl fortsätta därifrån och avsluta med dina 3-4 separata Sat antenner och springa runt mellan dina rum o bära recorders fram o tillbaka.

När det kör ihop sig så kan du alltid gå tillbaka till tråden o läsa vad jag o pefo skrev så börjar du om därifrån.
Jag frågade efter uttag, inte efter någon switch för tusenlappar som jag inte behöver.
 
Nimajneb skrev:
1 LNB o 1 BOX.... inte mycket av ett nätverk och då det inte finns någon central kopplingspunkt så är det ingen stjärna
Tre LNB och tre boxar kommer det bli. Central kopplingspunkt har jag, men någon switch har jag ingen användning av.
 
pefo skrev:
Har dom 2 ingångar så är det väl det där specialuttaget som tex Elbutik har. Imo helt idiotiskt och det är ju ett jäkla slöseri med kabel. Det finns riktiga uttag med två ingångar men dessa har då två F-uttag och är avsedda för två SAT-nedledningar och inte det där skräpet med tvivelaktig kontakt som TV/R uttaget har. Men men, tycker du att din lösning är bättre så kör på. Men gnäll inte sedan när bilden fryser eller ser ut som romersk mosaik! :p
Radio/tv-uttag sa jag iofs, de är t.o.m. köpta på Jula. Men jag ser ingen anledning till att inte andra uttag skulle ha två ingångar, inte så att det inte finns plats.
 
ThomasLindgren skrev:
Radio/tv-uttag sa jag iofs, de är t.o.m. köpta på Jula. Men jag ser ingen anledning till att inte andra uttag skulle ha två ingångar, inte så att det inte finns plats.
Kolla att det verkligen är två ingångar och inte in och utgång. De flesta uttag använder samma mekanik för seriekopplade och slututtag. Det enda uttag med två kablar in (förutom de speciella med dubbla F-kontakter) jag sett är de som elbutik säljer som SAT/TV/R där R utgången går att koppla om som SAT utgång för att få ett TV och två SAT uttag.
 
Skulle jag bygga för TV nät skulle jag köra med tomma lock och sätta mellanstycken för f-kontakt i locket om jag nu inte hittade dessa lock färdiga. Då kan snygga till det som man själv vill och sedan göra kablar för båda Boxer och sat om man vill.
 
ThomasLindgren skrev:
Tre LNB och tre boxar kommer det bli. Central kopplingspunkt har jag, men någon switch har jag ingen användning av.
Menar du verkligen 3 st LNB??
De rimliga alternativen borde vara ETT quad-LNB eller att du ska ta in 3 olika
satellitpositioner, men då behöver du en switch.

De orimliga alternativen med 3 LNB, utan switch, är att du ska ha 3 st paraboler,
eller att du bara ska ha Canal Digital i ett rum.

/Hasse
 
Med LNB menar jag parabolhuvudet eller vad det kallas. Behöver väl ett per box?
 
Eftersom det bara finns en fokuspunkt per parabol och satellitposition,
så måste du ha ett LNB med minst 3 anslutningar,
eller 3 paraboler med varsitt singel-LNB för att få in Canal Digital på alla 3 mottagarna.
Du kan alltså få in Canal Digital på max ett LNB per parabol.

I vilket fall som helst har du ingen nytta av en central kopplingspunkt
med din lösning. Alla burkar behöver en egen kabel till parabolen/parabolerna.

/Hasse
 
Thomas, uppenbarligen har du inte en susning om vad du pratar om.
Därför fattar jag inte att du totalt negligerar all input som du får av folk som uppenbarligen vet vad dom pratar om.
Mitt råd, svälj stoltheten och börja om från början med hela planeringen.

Lär dig lite om LNB, Quatro, Quad, Diseq, combiner, splitter, multiswitch, Fkontakt, slutmotstånd, koax, PVR, HD, Sat positioner, Diskar, kabellängd, skarvning, signalförstärkning, twinTuner osv osv...
 
b_hasse skrev:
Eftersom det bara finns en fokuspunkt per parabol och satellitposition,
så måste du ha ett LNB med minst 3 anslutningar,
eller 3 paraboler med varsitt singel-LNB för att få in Canal Digital på alla 3 mottagarna.
Du kan alltså få in Canal Digital på max ett LNB per parabol.

I vilket fall som helst har du ingen nytta av en central kopplingspunkt
med din lösning. Alla burkar behöver en egen kabel till parabolen/parabolerna.
Ja det är väl klart att alla boxar behöver en egen kabel, det är jag väl medveten om. Det jag kallar tre LNB är väl då egentligen ett LNB med tre anslutningar.
 
Nimajneb skrev:
Thomas, uppenbarligen har du inte en susning om vad du pratar om.
Därför fattar jag inte att du totalt negligerar all input som du får av folk som uppenbarligen vet vad dom pratar om.
Mitt råd, svälj stoltheten och börja om från början med hela planeringen.

Lär dig lite om LNB, Quatro, Quad, Diseq, combiner, splitter, multiswitch, Fkontakt, slutmotstånd, koax, PVR, HD, Sat positioner, Diskar, kabellängd, skarvning, signalförstärkning, twinTuner osv osv...
Jag ser inte vad det är i det jag skriver som inte skulle fungera. En kabel från varje box till parabolen, och en kabel till från antennen till vardagsrummet där den enda antennanslutningen ska vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.