Ja, i början av 1900-talet fanns ju järnspis. Men inte i mitten av 1800-talet. ;)
Det är möjligt att det rör sig om regionala skillnader, men rent praktiskt lär det ju ha varit svårt att värma upp skurvatten innan järnspisarna gjorde sitt intåg. Klart att de golven har en silvrig ton, men jag tycker ju inte att de är grå utan väldigt ljusa.

Det fullständiga citatet från Stockholms länsmuseum är för övrigt:
Till skurningen krävs kallt vatten, grön såpa och en kraftig skurborste. Vid hårt smutsade golv kan skurpulver eller skursand tas till hjälp. Skura i golvets längdriktning och skölj med kallt vatten - skurgolv tvättade med varmt vatten blir grå och går aldrig att få ljusa igen.
(min fetstil)

Nåväl, ur antikvarisk synvinkel bör skurgolv skuras med kallt vatten. Jag har inga problem med att andra gör annorlunda om de vill, men då kanske man inte ska rekommendera den behandlingen?

konichiwa girl skrev:
...Jag har inga problem med att andra gör annorlunda om de vill, men då kanske man inte ska rekommendera den behandlingen?
...eller kanske rekommendera båda eller ingetdera av dem eller helt enkelt se de båda åsikterna (vilket det är) som uppslag för folk att ta reda på saken själva. Vi har ju läst att båda metoderna fungerar.

Nej, JAG har inte läst någon annanstans än i denna tråd att varmt vatten fungerar! Men hänvisa mig gärna vidare. :)

http://www.byggahus.se/forum/search.php

Visst det går att diskutera till döddagar. Sedan är ju frågan om hur varmt kallt resp. varmt vatten är? Hur kallt skall det vara för att det skall vara godkänt?
Vattendelaren i diskussionen är hur som helst vad som är vackert. Det går tyvärr inte att mäta annat än med statistik. :D

...nu tänkte jag iofs inte på detta forum när jag bad om hänvisningar, utan andra källor - antikvariska rekommendationer till exempel. För något sådant har jag inte sett.

konichiwa girl skrev:
Ja, i början av 1900-talet fanns ju järnspis. Men inte i mitten av 1800-talet. ;)
Jag måste bara...
Man behövde ju då inte ha en järnspis för att få varmvatten.

Haha, nej, såklart inte! :D Men järnspisen förenklade det arbetet, i synnerhet om man hade en vattentank vid spisen. Och jag tror att det vatten som man faktiskt värmde i den öppna spisen inte slösades bort som skurvatten...

Det intressanta i sammanhanget är att det finns en (1) referens till att inte använda varmt vatten vid sökning med Google. Det är Gysinge. Resten hänvisar hit eller citerar. Gysinge nämner enbart gråningen som nackdel. Dock ej i vilket sammanhang och inte vilka förutsättningarna som gäller: såpabehandlad eller oljat golv.
Tillverkare av golvsåpa (Faxe, Flügger, Kulturhantverkarna) skriver varmt vatten. Kulturhantverkarna skriver ljummet vatten om man har såpabehandlat golv eller gammalt ursprungligt skurgolv.

Ju mer man rotar i det desto mer vandringssägen luktar det. Kan det vara så enkelt att förutsättningarna har förändrats? Förr: obehandlade golv som skurades med basisk såpa. Nu: lutade och oljade golv som skuras med ph-neutral eller sur golvsåpa.

Johan Gunverth skrev:
Ju mer man rotar i det desto mer vandringssägen luktar det. Kan det vara så enkelt att förutsättningarna har förändrats? Förr: obehandlade golv som skurades med basisk såpa. Nu: lutade och oljade golv som skuras med ph-neutral eller sur golvsåpa.
Det där har jag funderat på också. Jag har obehandlade golv som skuras med basisk, fet såpa och kallt vatten. Känns säkrast så. Antagligen användes kallt vatten förr, men vad säger att man inte lyxade till det med varmvatten vid storstädning? Har man lutade golv och använder speciella golvprodukter kanske man gör bäst i att följa instruktionerna på produkterna. Förutsättningarna är ju, som du säger, annorlunda. Vilket pH har tex Faxes såpa?

De vackraste gamla golv jag sett är inte absolut inte grådassiga utan ljusa med en dragning åt silver. Mina är beiga. Jag är lite besviken faktiskt, för jag tycker inte att det är lika fint.

Nu börjar tråden bli intressant.;)
Notera vilken värdering som ligger i ordet "grådassig". Om man säger "grå" eller "silvergrå", vilken är skillnaden? Kanske bara olika sätt att tala om samma golv?

I gamla kulturbyggnader, typ Skansen, är golven "grå". De har absolut inte den gulaktiga färgen av nytt trävirke, som jag tycker mig se i vissa av bilderna ovan. Syftar inte alla dessa konstiga behandlingar som finns numera till att få golvet att få träet att åldras i förtid?

Själv har jag ovetandes om reglerna behandlat ett trägolv med utspädd målarkalk och sedan slipat o sedan skurat med grummes grönsåpa med varmt vatten. Jag var nöjd med resultatet, men jag vet ju förstås inte hur det hade blivit om jag hade följt reglerna ;)

Johan Gunverth, nu blev jag nyfiken. Är inte alla såpor basiska? Kan man verkligen kalla en ph sur rengöringsprodukt för såpa? Tittade just på min flaska Grummes grönsåpa. PH10. Är det inte normalt för såpa?

Ja, hur man uppfattar färg är individuellt. Förväntar man sig en beige färg upplever man kanske grått som grådassigt eftersom det är en oönskad färg. Förväntar man sig grått tycker man kanske att samma grå är mer som silver.

MEN, på mina 125 år gamla obehandlade golv finns det även mer grå partier och dessa uppfattar jag faktiskt som "grådassiga", inte silvergrå. Golven ser iaf inte ut som de golv jag hade i ett annat gammalt hus, ej heller som de brukar se ut i hembygdsgårdar och dy. Så då återstår frågan, är det bara vattnets temperatur som avgör, eller är träslaget mer avgörande, eller är det något annat? Har man kanske använt varmare vatten från början i hus byggda på sent 1800-tal och framåt?

Dessutom måste man nog för diskussionens skull klargöra huruvida man pratar om "äkta" skurgolv eller behandlade golv som såpskuras.

Johan Gunverth skrev:
Det intressanta i sammanhanget är att det finns en (1) referens till att inte använda varmt vatten vid sökning med Google. Det är Gysinge. Resten hänvisar hit eller citerar. Gysinge nämner enbart gråningen som nackdel. Dock ej i vilket sammanhang och inte vilka förutsättningarna som gäller: såpabehandlad eller oljat golv.
Tillverkare av golvsåpa (Faxe, Flügger, Kulturhantverkarna) skriver varmt vatten. Kulturhantverkarna skriver ljummet vatten om man har såpabehandlat golv eller gammalt ursprungligt skurgolv.

Vandringssägen - för att du gjorde en googlesökning?
Stockholms länsmuseum är en referens.
I Roger Lindblom och Vicky Wenanders "Frågor och svar om byggnadsvård" rekommenderar de användandet av kallt vatten (s. 131, pocketversion från Balkong förlag)
Sören Thurell skriver att man kan göra på "lite olika sätt" men att det vanligast är att man såpskurar med kallt vatten ("Vårda och renovera trähus")
UR-programmet "Se om ditt hus" skriver på sin hemsida:
Lös upp såpan i lite varmt vatten, och fyll sedan på spannen med kallt vatten. Använd inte varmt vatten. Det gör golven tråkigt grå. Hur mycket såpa man skall ta beror på hur smutsigt golvet är. Man kan även ta fast såpa direkt på skurborsten.
Byggnadsvård Nääs (som drivs av antikvarier) säger samma sak i sin beskrivning (http://www8.vgregion.se/bvn/o/webb/sapskuradegolv.htm)
Cecilia Fröderberg
I Byggnadskultur nr 2/2001rekommenderas kallt eller på sin höjd ljummet vatten.
Samma sak i Gård & Torp: http://www.gardochtorp.se/print.aspx?article=4560

Nåväl, jag undrar hur den googlesökningen såg ut. Klart tycker jag dock att det är att det inte är någon "vandringssägen" att man ska använda kallt vatten vid såpskurning - jag skulle vilja säga att det är ett tämligen allmänt vedertaget förfarande.

Edit: Det rör sig alltså inte om behandling av golv som behandlats på andra sätt, utan golv som endast behandlats genom såpskurning. Samma sak skriver för övrigt Göran Gudmundsson i Invändig renovering, så jag skulle vilja påstå att det är tidigare ej behandlade eller gamla skurgolv som avses i Gysinges webbshop.

Redigerat:
Det enda jag kan säga med säkerhet efter också ha googlat såpskurning är att det råder en stor förvirring om hur den ska utföras och vilka effekter den ger.
Vi har ett nylagt furugolv av den bättre kvaliteten från Byggmax och kommer nog att pröva oss fram.
Kanske återkommer om gör några intressanta lärdomar. :)

Sheet. Är det inte helt uppenbart att det gjorts på olika sätt i olika miljöer. Klart som korvspa att några provade varmt vatten på sina golv när det begav sig. Det blev grått och en del gillade det andra inte. De som inte gjorde det försökte frenetiskt skapa en vandringssägen om att "det är kallt man ska ha!" för att få behålla sitt golvs mer nylagda färg. Kanske var det senare vanligare i välbärgade hem där det var viktigt att det inte såg gammalt ut. Kanske har det varierat i modet då som nu.

Säkert är att i dagsläget så är de golv som är mindre gula/röda i tonen mer populära och i fler tidningar. Så de äldre golv som drar åt det hållet hyllas mycket i populär-sammanhang. Jag gillar exempelvis Läckö Slotts golv (på bifogad bild) Hoppas närma mig det genom lutning och såpning. Varmt vatten om det inte grånar tillräckligt. Vill också borsta fram mer av de hårda fibrerna.

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men om det golvet på bilden från Läckö slott klassas som grått så är mina såpskurade nyinlagda trägolv grå. Fast jag skulle mer kalla dem gräddigt beige med dragning mot silver. De är skurade med enbart kallt vatten och såpa.

Tror mycket i diskussionen handlar om vad man anser är ett grådassigt, silvergrått eller träfärgat golv och där finns många olika uppfattningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.