Är det någon mer än jag som använt doftsatt såpa (eneträ) för behandling av trall och som fått problem med huvudvärk och illamåendekänsla efteråt? Speciellt efter att det regnat eller efter dagar med fuktig väderlek och när trallen börjar torka upp igen? Och i så fall, blev problemen mindre med tiden? Funderar på om jag måste riva bort altanen..

Har du kontaktat butiken där du köpte såpan eller tillverkaren?

Nope, men det är kanske läge att göra det..

Jag skulle säga att ge det några veckor till så kommer det sannolikt inte vara mycket doft kvar.

Dofter minska alltid i styrka med tiden med en negativ exponentiell förlopp - det är därför som katter och hundar och andra revirhävdare urinerar in sina revir konstant då det som doftar måste hela tiden fyllas på för att inte försvinna helt...

Sedan avger såpan själv dofter när det omvandlas med hjälp av luftens koldioxid pH sänkande verkan och med detta omvandlas (tillbaka) en del av kaliumfettsalterna till olika fria fettsyror igen, uppsugen i träfibrerna och i dessa fins doftande fettsyra och det är inte säkert att alla gillar den doften och eventuellt doften av glycerin som kommer att avgå under veckor och kanske någon månaders tid framöver .

exempel på luktande fri fettsyra är stearinsyra så som äkta stearinljus.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.