Hej,
Jag har en gammal plastmatta i vårt nyköpta hus som jag tänkte göra mig av med. Vad tror ni sannolikheten för att det här skulle innehålla asbest är? Det är enligt utsago lagt innan ’76 , vilket även mönstret hintar om, så tidsmässigt är det sannolikt att det kan vara asbest i. När jag viker upp det så ser det ut som på bilden. Limmat direkt på spånskiva, inga lager eller papp under utan bara en tunn mjuk matta med vit kärna och ett ganska ljust lim. Vilket däremot inte stämmer så väl med något jag läst om olika lim & mattor som har asbestinnehåll.

Jag vet att jag såklart ska skicka på test för att vara säker, och kommer förmodligen att göra det. Men ville ändå skapa mig en uppfattning.

Tacksam för inspel!

• En person viker upp en gammal plastmatta i hörnet av ett rum, mattan är limmad direkt på en ljusbrun spånskiva utan lager under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild av en upplyft gammal plastmatta, med vit kärna, limmad på spånskiva. Mönster på mattan syns i nedre delen av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Man kan läämna in mattan för provsvar elller så ber man ett företag att komma och ta ett prov för att lämna in på lab, Finns ett par bra i stockholm A analys och Evema. Mvh Svenska asbestsanerarna AB

• Gilla
JW-LLA
  • Laddar…
Omöjligt att svara på. Vi hade en liknande matta där limmet inte innehöll asbest men ovandelen av plastmattan gjorde det.

I köket hade vi däremot limmet som innehöll asbest.

• Gilla
JW-LLA
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.