Mafell som är jämförbar med Festool har några skojiga modeller.
Du kan kolla på deras videos om dessa 3 olika modeller:
KSP40 där man rullar ut skenan som en matta!!!
KSS400 som har en fastsatt kort skena.
PSS 3100 SE för den late som vill såga långa skivor.
Du kan kolla på deras videos om dessa 3 olika modeller:
KSP40 där man rullar ut skenan som en matta!!!
KSS400 som har en fastsatt kort skena.
PSS 3100 SE för den late som vill såga långa skivor.
Jämförbara? Användarvänligare får man leta efter! Finns det någonstans i Sverige för att känna på måntro?Snorunge skrev:
pss3100 kostar bara 17900 + moms
Kolla videon på 3100 SE! Klädseln på snubben avslöjar att det är godsherren själv som kör maskinen. Det är väl ingen hantverkare som råd med en sån kärra typ...Snorunge skrev:
Är just en hantverkare faktiskt. Närmare bestämt en tysk Zimmerman eller zimmerer i traditionell klädsel, som jag dock tror att man fortfarande använder. Zimmerers var finsnickare, fast med grövre/större grejer än en schreiner, som tillverkade möbler, kistor, lådor etc. En Zimmerer tillverkade Mer typ trappor och liknande. Vet inte riktigt om en Zimmerer också byggde hus?ClasseClas skrev:
Festool är inriktade på schreiners och Mafell på Zimmermans.
Bifogar en annan bild på en zimmerer, med en rätt rejäl festo cirkelsåg.
Om Schreiners har samma klädsel som en zimmerer vet jag inte.
Redigerat:
Aha, där ser man!Daniel_N skrev:Är just en hantverkare faktiskt. Närmare bestämt en tysk Zimmerman eller zimmerer i traditionell klädsel, som jag dock tror att man fortfarande använder. Zimmerers var finsnickare, fast med grövre/större grejer än en schreiner, som tillverkade möbler, kistor, lådor etc. En Zimmerer tillverkade Mer typ trappor och liknande. Vet inte riktigt om en Zimmerer också byggde hus?
Festool är inriktade på schreiners och Mafell på Zimmermans.
Bifogar en annan bild på en zimmerer, med en rätt rejäl festo cirkelsåg.
Om Schreiners har samma klädsel som en zimmerer vet jag inte.
Festools patent på sänksågen har gått ut. Så nu finns det andra lite billigare märken på marknaden. Utformade på precis samma sätt, med skena och allt. Dock rekomenderar jag att köpa festools. Kvallitet i särklass! Jag skulle aldrig byta ut min.
var på ett bygge och där vihade tyska hantverkare brevid oss och deras arbetsledare / lagbasar hade dessa västar på sig , var rätt roligt att se .
på samma arbetsställe så blandade tyskarna putsbruk med skyffel på en platta som dom sen skulle skicka upp med kranendet tog ca 15 min , sen när den kom 10 m upp så fick nog vinden tag i den för allt bruk kom ner igen och dom fick börja om .
på samma arbetsställe så blandade tyskarna putsbruk med skyffel på en platta som dom sen skulle skicka upp med kranendet tog ca 15 min , sen när den kom 10 m upp så fick nog vinden tag i den för allt bruk kom ner igen och dom fick börja om .
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Ja, vad ska man säga om det? En Festoolblandare kanske skulle hjälpa dem?
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Undrar vad utländska byggjobbare tycker att vi har för konstigheter för oss. Har blandat alldeles för mycket med skyffeln när jag inte orkat dra ut Sandbyblandaren och jag tycker att endera blir det sämre, eller också får man jobba ihjäl sig.
Här finns en bra manual till sågen: http://www.waterfront-woods.com/festool/TS_55_EQ_US.pdf
Vad härlig med en massa insöade festool människor. Kan inte mer än rätt in mig i ledet. Jag är också en sådär insnöad festool frek. Känner mig som hemma. Ny som medlem idag. Det här ska bli kul.