Belmlu
Hej,

Hemmafixare som efter garagerenovering förrförra sommaren insåg att vid det behövs någon form av styrning vid kapning av skivmaterial. Nu har det samlats på lite projekt i form av kapa till en laminat-bänkskiva till tvättstugan, limfogskiva till soffbord samt lite hyllplan i spånmaterial som det ska naggas ett par millimeter på för att få plats i hyllan.

Har en billig batteridriven cirkelsåg från Jula att tillgå i nuläget. Nu som "smart" (okunnig?) hemmafixare funderade jag på om det är en idé att bara använda denna samt den längre linjalen i metall som styrskena.

Vad tror ni om detta? Ingen bra idé eller helt OK? Kan tillägga att jag inte har något emot att köpa verktyg det finns behov av, t.ex. var köp av kvalitativ kap- och gersåg inför förra sommarens plank-bygge värd varenda krona.

Att använda cirkel och anhåll, typ rätstege funkar ofta bra, men sågen kan vanfra från anhållet vilket, om man nu har den biten som ska sparas på fel sida inte är så lyckat. Det krävs inte många dåliga snitt eller projekt för att spara in en märkes sänksåg.

• Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
För mig låter det som du samlat ihop exakt den typ av uppgifter som sänksågen briljerar med tillsammans med lämplig klinga. Kör! Du vill ju bara att vi ska bekräfta något du redan vill köpa :cool:(y):crysmile:

• Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Belmlu
M myrstack skrev:
För mig låter det som du samlat ihop exakt den typ av uppgifter som sänksågen briljerar med tillsammans med lämplig klinga. Kör! Du vill ju bara att vi ska bekräfta något du redan vill köpa :cool:(y):crysmile:
Nej men behöver argument gentemot bättre hälft som också är med och betalar för kalaset :rofl:

Redigerat:
När du nämner saker som att såga i laminat, soffbord där rimligtvis kanten på det du sågar kommer direkt vara synlig så är det ju exakt där sänksågen briljerar med rätt klinga. Du har styrningen via skenan som du förvisso kan uppnå separat. Du har gummi/plastläppen på skenan som hindrar urflisning som du förvisso kan uppnå genom en offerbit ovanpå. Har du en perfekt klinga på din nuvarande cirkelsåg, en styrskena samt lite offerbitar och skills så klarar du dig givetvis utan. Mer argument än så blir det väl inte innan du hittar en uppgift som kräver att du sänker ner klingan i materialet som blir en farlig operation med en vanlig cirkel

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
wildeside
Belmlu Belmlu skrev:
Nej men behöver argument gentemot bättre hälft som också är med och betalar för kalaset
Fråga om hon vill ha laminat-bänkskiva till tvättstugan snyggt kapat eller om det duger med en handsågad OSB skiva så länge:crysmile: Det tror jag löser ditt ha begär...

M myrstack skrev:
Du har gummi/plastläppen på skenan som hindrar urflisning som du förvisso kan uppnå genom en offerbit ovanpå.
Hur bra funkar gummiflärpen i verkligheten jämfört med en 'riktig' offerbit?

Belmlu
Det får bli en sänksåg! :)

Följdfråga: medföljer en 48T-sågklinga - denna borde väl passa bra för alla dessa tre uppgifter? Ny på val av klinga för när det gäller mer precisionsarbeten men utifrån vad jag sökte mig till borde det passa bra.

Ska som sagt göra följande:
1) Kapa laminatbänkskiva till tvättstugan
2) Kapa limfogskiva till soffbord
3) Kapa spånhyllskiva till hyllor i garderob

useless useless skrev:
Med en bra såg, som inte rör sig i annan riktning än framåt och bakåt, på avsedd skena blir det väldigt bra.

useless useless skrev:
In min erfarenhet lika ungefär lika bra på sidan som hamnar under skenan när den är rimligt ny och inte har fått hack osv (jämfört då med tex en offerbit av en tunn board) men givetvis har du inget stöd på andra sidan klingan då där du inte har skena/flärp.

Har aldrig använt den mindre mojäng som följer med en TS55 för att hindra urflisning även på utsidan om det blir lite bra då som offerbit

Belmlu Belmlu skrev:
Det får bli en sänksåg! :)

Följdfråga: medföljer en 48T-sågklinga - denna borde väl passa bra för alla dessa tre uppgifter? Ny på val av klinga för när det gäller mer precisionsarbeten men utifrån vad jag sökte mig till borde det passa bra.

Ska som sagt göra följande:
1) Kapa laminatbänkskiva till tvättstugan
2) Kapa limfogskiva till soffbord
3) Kapa spånhyllskiva till hyllor i garderob
Orginalklingan är riktigt bra för de uppgifter du har, det är bara om du börjar få för dig att kapa finare snitt i annat än trä som du behöver en annan fintandad klinga.

Ska man komplettera med en annan klinga skulle jag snarare rekommendera något grövre om du tex vill börja kapa större mängder tex golvspån eller om du vill kapa trä längs fiberriktningen. I det senare fallen bör du verkligen ha en grövre klinga specifikt för det syftet.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.