Ja, men om man redan har en cirkelsåg så fungerar den. Jag säger inte emot dig på något sätt. För att klyva brädor är en bordssåg bäst. Men en redan tillgänglig cirkelsåg fungerar utmärkt om man gör på rätt sätt.

Sen skulle jag utan tvekan välja en billig sänksåg med skena över en billig bordssåg. För på sikt får jag ut mer av en billig sänksåg än av en billig bordssåg. Men det är ju en högst subjektiv åsikt.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Sen skulle jag utan tvekan välja en billig sänksåg med skena över en billig bordssåg. För på sikt får jag ut mer av en billig sänksåg än av en billig bordssåg. Men det är ju en högst subjektiv åsikt.
Jag valde precis tvärtom - En billig "byggsåg" istället för en sänksåg. Mest för att jag tycker att sänksågen är ett precisionsverktyg, så jag är rädd att jag blir besviken om jag köper en billig modell...

Så här resonerar jag:
Skivmaterial och finsnickeri inne: Sänksåg med dammsugare
Byggsnickeri, kap och klyv av reglar och plank: Cirkelsåg (ibland med dammsugare, oftast inte)
Mindre ämnen, många repetitiva snitt, finsnickeri: Bordssåg

Sen är det väldigt bra om cirkelsågen går på skena samt har speciell kapskena. Även bra klyvanhåll är användbart. Jag klyver tex mycket hellre 5 m långa reglar med klyvanhåll på cirkelsågen än med skena+såg eller bordssåg.

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Alla har lite rätt här.
Men bordssågen ersätter inte sänksågen som inte ersätter cirkelsågen som inte ersätter sticksågen som inte ersätter japansågen som inte ersätter bordssågen.
De är helt olika verktyg med olika karaktär, men sänksågen och cirkelsågen är förvillande lika varandra, men har flera helt olika fördelar.
Man måste ha alla!
/Workingclasshero

• Gilla
Nilstyko och 4 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Alla har lite rätt här.
Men bordssågen ersätter inte sänksågen som inte ersätter cirkelsågen som inte ersätter sticksågen som inte ersätter japansågen som inte ersätter bordssågen.
De är helt olika verktyg med olika karaktär, men sänksågen och cirkelsågen är förvillande lika varandra, men har flera helt olika fördelar.
Man måste ha alla!
/Workingclasshero
Kan du säga det till min fru 😂

• Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Alla har lite rätt här.
Man måste ha alla!
/Workingclasshero
Ja, det är sänksågen jag saknar men har istället kompletterat så att allt idag finns i både 230V och 18V (inte bordsågen)😉

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.