5 839 läst ·
13 svar
6k läst
13 svar
Sänksåg eller cirkelsåg?
Står lite i valet eller kvalet: Skaffa DeValts "Billiga" sänksåg eller Bosch blå GDK 55 med 48 tandad precisionklinga + linjaler. Kommer hamna på 4500:- i båda fallen. Det jag ska använda dem till är att såga 20mm ekskivor och en hel del MDF för att bygga möbler så mm-precision är ett måste. Sänksågen känns som det är lättare att avyttra i framtiden (Läs: Alla hemsnickares våta dröm) än en beg cirkelsåg, men å andra sidan har DeValten blivit "sågad" här på forumet förut.
Varför inte då satsa på Festool direkt, inte stor prisskillnad direkt om du nu räknar med 4500:-. Fast risken är ju då stor att du inte vill sälja den senare när du fastnat i Festool träsket...
Jag tror att Festool har bättre andrahandsvärde än de övriga.
Jag tror att Festool har bättre andrahandsvärde än de övriga.
Är du uppe i de pengarna så kolla även in festools ts55a. Den är otroligt trevlig att jobba med, och med en helt annan kvalitetskänsla än dewalten. Jag har dock bara testkört dewalten lite, inte jobbat ordentligt med den. Men den känns klart "billigare" än festoolen. Dock kan man köra närmare väggar med den (då inte dammsugaranslutningen "bullar ut" från den plana sidan) detta rör sig dock inte om så mycket. Dewalten kan vidare "låsas" så att den inte tippar av sig själv när man gerar 45grader. Denna låsning fungerade dock inte när dewaltförsäljaren skulle demonstrera sågen för mig.anis16 skrev:Står lite i valet eller kvalet: Skaffa DeValts "Billiga" sänksåg eller Bosch blå GDK 55 med 48 tandad precisionklinga + linjaler. Kommer hamna på 4500:- i båda fallen. Det jag ska använda dem till är att såga 20mm ekskivor och en hel del MDF för att bygga möbler så mm-precision är ett måste. Sänksågen känns som det är lättare att avyttra i framtiden (Läs: Alla hemsnickares våta dröm) än en beg cirkelsåg, men å andra sidan har DeValten blivit "sågad" här på forumet förut.
((Han trixade lite med den, försökte två gånger men den tippade båfda gångerna, gav upp och sa att "det funkade imorse", visade sen hur bra snitt det blev med sågen och frågade sen mig om jag ville köpa den...njae, kanske inte.....))
I övrigt känns festoolen bättre på allt. Dessutom är jag övertygad om att den har ett bättre andrahandsvärde, och den är redan från början utrustad med en klinga i absolut toppklass (med reservation för att jag inte vet vilka klingor som följer med de sågar du har nämnt ovan, min erfarenhet av bosch och dewalt i dessa sammanhang säger dock mig att de troligtvis inte är på samma nivå)
Oavsett vilket så tror jag att en sänksåg med skena kommer att vara rätt väg för dig. För de uppgifter du nämner har enligt min mening en cirkelsåg inga fördelar gentemot en sänksåg.
Alla gånger TS55EBQ, för den har elektronik så man kan ställa varvtalet, den har överbelastningsskydd, men den har även starkare motor. Den har snabbbroms som stannar klingan. Den levereras med en finare klinga.anis16 skrev:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Om du ändå håller på och kollar, kika också på TS75 EBQ. Beroende på var man köper den är den ibland nästan lika billig...
Den fintandade 48-klingan sågar oerhört fint. Om den inte gör det är den sönder eller så är sågen inte rätt inställd. Festool har inte någon klinga med fler tänder (för trä iallafall) i sitt sortiment.anis16 skrev:
I tjock ek kan lite högre matning och lägre varvtal vara en god ide, kan lätt bli svarta märken annars.
Daniel_N skrev:Den fintandade 48-klingan sågar oerhört fint. Om den inte gör det är den sönder eller så är sågen inte rätt inställd. Festool har inte någon klinga med fler tänder (för trä iallafall) i sitt sortiment.
I tjock ek kan lite högre matning och lägre varvtal vara en god ide, kan lätt bli svarta märken annars.
"Högre matning", menar du djupare sågdjup då eller? (alltså färre tänder i träet)
/A
Klicka här för att svara