Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P paralun skrev:
Tyvärr är fröken Widding inte ett dugg trovärdig....
Hur då? Väl meriterad civilingenjör med lång erfarenhet av energi-branschen. Inte tillräckligt vänster eller?

T TommyC skrev:
Hur då? Väl meriterad civilingenjör med lång erfarenhet av energi-branschen. Inte tillräckligt vänster eller?
Nej jag är inte ett dugg vänster men fröken Widding är rent pinsam, imho!
Samma klass som Ebba B.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Nej, jag hade inte uppfattat dig som vänster tidigare. Widding är i första hand ingenjör och inte politiker. Det är mycket tråkigt när kompetens inte värderas högre än politisk retorik tycker jag. Tyvärr är detta det vanliga i dagens Sverige.

• Gilla
Boggi och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Fast det står ÄVEN inte enkom. Svårt att frångå om källan ska vara saklig.
Is som flyter på vattnet trycker undan precis lika mycket vatten i fast form som i tinad form.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Nej, jag hade inte uppfattat dig som vänster tidigare. Widding är i första hand ingenjör och inte politiker. Det är mycket tråkigt när kompetens inte värderas högre än politisk retorik tycker jag. Tyvärr är detta det vanliga i dagens Sverige.
Jo nu anser jag inte att Widdings ingenjörsmässiga kunskaper är av högsta klass om man jämför med den nye kärnkraftssamordnaren Carl Berglöf eller Jan Blomgren (flitig debattör).
Sen ska ju politik och sakkunskap gå hand i hand.

Läs lite noggrannare så står det att den även är en viktig prediktor, inget annat.

Jag håller med om att politik och sakkunskap ska gå hand i hand. Hade det fungerat så hade vi haft kvar våra i förtid skrotade kärnkraftverk och väsentligt lägre elpriser och en mindre fattig befolkning.

• Gilla
trcjesa och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så du gillar skogsbränder, skyfall, översvämningar, jordskred, sjukdomsspridande fästingar och myggor osv.. Det är nog inte så många som håller med dig.

Sen är det frågan vad som händer med Golfströmmen, avtar den i styrka så blir det väldigt kallt i Norden.
Jo en sak till. Det finns bara en person som kan övertyga dig att tro på något annat än det du tror på - och det är du själv. Tro inte på någon - inte på mig heller - sätt dig in i ämnet. Lycka till.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS
Nu har ju inte jag skrivit artikeln och vet därför inte vad författaren menade men det skulle kunna vara något typ:
Förutom att avsmältningen av Grönlands inlandsis ställer till med ekologiska problem på och kring Grönland så är det även en prediktor ...

Sen är ju då Grönland långt ifrån ensamma om att ha inlandsis.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
B Boggi skrev:
Jo en sak till. Det finns bara en person som kan övertyga dig att tro på något annat än det du tror på - och det är du själv. Tro inte på någon - inte på mig heller - sätt dig in i ämnet. Lycka till.
Tack, jag är väldigt övertygad om jag inte ska tro på dig.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Jag håller med om att politik och sakkunskap ska gå hand i hand. Hade det fungerat så hade vi haft kvar våra i förtid skrotade kärnkraftverk och väsentligt lägre elpriser och en mindre fattig befolkning.
Jo och nu har vi då en helt ny klimathandlingsplan och det ser klart bra ut!
"Hela vägen till nettonoll"
https://www.regeringen.se/contentassets/990c26a040184c46acc66f89af34437f/232405900webb.pdf

Och utan meningslösa åtgärder som hårdast möjliga reduktionsplikt som enbart plågar vanliga svenskar!

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Greenpeace-artikeln tar inte alls upp att smältande flytande is kring nordpolen skulle leda till att vattennivån stiger, så vitt jag ser. Men större delen av Grönland och en del av den skandinaviska fjällkedjan ligger i Arktis.
Enligt Arkimedes princip höjs inte vattennivån alls då flytande is smälter.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B Boggi skrev:
Enligt Arkimedes princip höjs inte vattennivån alls då flytande is smälter.
Jag vet det sen väldigt lång tid tillbaka. Det bör också framgå av de inlägg jag har skrivit gällande is och havshöjning idag.

Krilleman
BirgitS BirgitS skrev:
ag vet det sen väldigt lång tid tillbaka. Det bör också framgå av de inlägg jag har skrivit gällande is och havshöjning idag.
Absolut, det var inte du som länkade till Greenpeace.

Rätt ska vara rätt!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bara för att ge lite persptiv. Jag ser att ingen har nämt termisk expansion av vattenvolymen, då vattnet blir varmare. Någon nämnde Arkimedes princip, vilket är ju bra att man kan, men naturen är lite mer djup än så. Om vi vandrar tillbaka och ser när CO2 halten var lika höga som idag, vilket var för ca 3,6 miljoner år sedan, så var havsnivån ca 20 meter högre. Det tar dock många tusen år innan dagens CO2 nivåer får full effekt på havsvattenytan och jag är osäker på om 20 meter är realistiskt.

Klimatet har alltid förändrats, men det är hastigheten som är problemet. Den mänskligt inducerade förändring är 10-100 ggr snabbare, vilket många tycks vilja glömma bort.

• Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.