Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D Daniel 109 skrev:
Så, vi skiter i det då eller?
Detta sätt att angripa problemet, ja.

Tänk om, gör om, gör rätt.

Det spelar ingen roll hur nobla intentioner man har eller hur mycket man hoppas o vill att det ska fungera.... Fungerar inte löningen i praktiken inom fysikens lagar så kommer det aldrig gå.

Precis samma sak som tanken att avskaffa kärnkraften......

Det är mycket inom energipolitiken som senaste tiden gjort en helomvändning och nu ÄNTLIGEN börjat gå i en konstruktiv riktning med lite framtidshopp, istället för naiva drömmar och känsloargument.

• Gilla
  • Älska
  • Arg
Byggaren Bengt och 24 till
  • Laddar…
D Drömtroll skrev:
E10 betyder max 10% etanol och som du säger behövs högre inblanding av biodrivmedel 2022 och 2023 för att nå upp till 7,8% reduktion. Därför har man också blandat in bionafta och biobensin för att få lägre utsläpp, utöver 10% etanol.
Bra att vi sänker detta då så vi får bort denna dynga ur soppan.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 4 till
  • Laddar…
Att sänka konsumtionen med högre pris fungerar. Att få fram alternativ genom att ska efterfrågan fungerar.

Det du jublar över är att man inte gör något. Snarare måste skatten höjas på annat för att kompensera för bortfallet.

• Gilla
  • Ledsen
  • Haha
  • Arg
Byggaren Bengt och 14 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Reduktionsplikten resulterade i precis ingenting förutom extrema bränslepriser inom llandet.
...och det ledde till minskad efterfrågan på olja och ökad efterfrågan på elbilar.

Sen tycker jag att reduktionsplikten är fel väg att gå eftersom etanol inte är lösningen.

Men jag tror inte att det går att minska efterfrågan på olja utan att göra den dyrare, i det korta perspektivet. I det långa loppet är förbränningsmotorer i stort sett en självdöende teknik.

• Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
Hvo100 är fortfarande skattebefriat. Man betalar bara moms.

D Drömtroll skrev:
E10 betyder max 10% etanol och som du säger behövs högre inblanding av biodrivmedel 2022 och 2023 för att nå upp till 7,8% reduktion. Därför har man också blandat in bionafta och biobensin för att få lägre utsläpp, utöver 10% etanol.
Är det bionafta och biobensin som minskas, då förstår jag prissänkningen på bensin.

D
K Kasken skrev:
"Problemet" är högst verkligt.

Däremot får det enorma negativa konsekvenser för privatpersoner och företag.....
Berätta mer om de enorma problem som du har upplevt med lägre utsläpp?

• Gilla
Zsam och 3 till
  • Laddar…
W witten skrev:
...och det ledde till minskad efterfrågan på olja och ökad efterfrågan på elbilar.
Rätta mig om jag har fel nu, men störtdök inte efterfrågan på elbilar under 2023 när reduktionsplikten fortfarande gällde?

• Gilla
Byggaren Bengt och 6 till
  • Laddar…
D
G Greger_08 skrev:
Effekt har det säkert dock så var den nog så liten så den spelade ingen roll i det stora hela..

Bättre att investera pengarna riktiga U-länder för att minska deras utsläpp..
Det är vi, de rikaste, som står för de största utsläppen, varför ska de fattigaste dra ner ytterligare på matransonen så att vi kan vara opåverkade?

• Gilla
  • Haha
videopac och 7 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Berätta mer om de enorma problem som du har upplevt med lägre utsläpp?
Sak vi leka denna lek?

Fetmarkera i så fall det i min text där du upplever att jag menar att de lägre utsläppen är problemet. Tack.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
N
D Drömtroll skrev:
Nej, men svaren på hur mycket biodrivmedel man blandar in i andra länder finns också om man letar, även om det inte är lika enkelt. Man kan tex. leta på IEA efter olika blending policies, [länk]
Du hade alltså inget enkelt och lättbegripligt svar när det gäller de länder jag nämnde?
Kanske kan du svara på frågan om biodrivmedlet skulle räcka till om alla länder hade haft den inblandningsgrad Sverige hade till årsskiftet? Att göra biodrivmedel av livsmedel som t ex. majs och vete tycker jag är ansvarslöst.

• Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Prisa gud! Har väntat med att tanka bilen så nu kan man åka o spola en full tank B0 diesel i bilen.

• Gilla
erikjakan
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att sänka konsumtionen med högre pris fungerar. Att få fram alternativ genom att ska efterfrågan fungerar.

Det du jublar över är att man inte gör något. Snarare måste skatten höjas på annat för att kompensera för bortfallet.
Hur förklarar prisökningen den ökande förbrukningen av bränslen enligt SCB statistik länken som jag postade tidigare.

Minskar man inte behovet så fungerar det inte helt enkelt. Man måste börja i rätt ände.
det finns många människor i vårt land som måste ha både en och två bilar. Servicen sjunker på vissa håll på landsbygden, de måste åka längre för att uträtta vissa ärenden.

• Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
N
D Daniel 109 skrev:

Ett alternativ till att höja skatten är annars att hushålla med skattemedel.

• Gilla
  • Älska
MONTREAL och 13 till
  • Laddar…
N
D djac skrev:
Det är vi, de rikaste, som står för de största utsläppen, varför ska de fattigaste dra ner ytterligare på matransonen så att vi kan vara opåverkade?
Om du tänker på att mätta de som svälter kan du väl inte tycka det är rimligt att göra biodrivmedel av livsmedel?

• Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.