1 191 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Sänka uppvärmningskostnad på tegelhus från 1980
Hej alla kloka i forument.
Jag funderar på att köpa ett tegelhus som är byggt 1980 men uppvärmningskostnaden som ligger på 25 000kr/år känns något dyrt med tanke på husets förutsättningar.
Lite info om huset:
180kvm
Värmepump med jordvärme från 2003
Till- och frånluft med värmeväxlare
Byggt 1980
Betongplatta
3-glasfönser
Tegelfasad
Jag undrar nu om det finns något man kan göra för att sänka kostnaden för uppvärmningen som är ekonomiskt försvarbart. Eller om det är mer värt att leva med denna höga uppvärmningskostnad?
Tack på förhand!
Jag funderar på att köpa ett tegelhus som är byggt 1980 men uppvärmningskostnaden som ligger på 25 000kr/år känns något dyrt med tanke på husets förutsättningar.
Lite info om huset:
180kvm
Värmepump med jordvärme från 2003
Till- och frånluft med värmeväxlare
Byggt 1980
Betongplatta
3-glasfönser
Tegelfasad
Jag undrar nu om det finns något man kan göra för att sänka kostnaden för uppvärmningen som är ekonomiskt försvarbart. Eller om det är mer värt att leva med denna höga uppvärmningskostnad?
Tack på förhand!
Redigerat:
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
A) Husets värmedistribution med radiatorer är nog dimensionerat för hög temperatur på framledningen om det är original från 1980, platta panelradiatorer? Isf går det troligen att byta några strategiska radiatorer till kraftigare så att värmepumpen klarar att värma huset de flesta av årets dagar utan att spetsa med direktverkande elpatron.
Det är inte jättesvårt och potentiellt inte jättedyrt att byta radiatorer själv.
B) Tappvarmvatten kanske bereds huvudsakligen bereds med direktverkande el idag? Det går isf att lösa detta smartare. TVA, tappvarmvattenautomat är mitt tips. Svårare tekniskt men kul, inte jättedyrt om du löser det själv.
C) Ventilationen kanske saknar värmeåtervinning idag? Installera ftx. Svårt till lätt beroende på förutsättningarna. Dyrt i vilket fall. Värt besväret för komforten.
D) Går det att lägga mer isolering på vinden?
Det är inte jättesvårt och potentiellt inte jättedyrt att byta radiatorer själv.
B) Tappvarmvatten kanske bereds huvudsakligen bereds med direktverkande el idag? Det går isf att lösa detta smartare. TVA, tappvarmvattenautomat är mitt tips. Svårare tekniskt men kul, inte jättedyrt om du löser det själv.
C) Ventilationen kanske saknar värmeåtervinning idag? Installera ftx. Svårt till lätt beroende på förutsättningarna. Dyrt i vilket fall. Värt besväret för komforten.
D) Går det att lägga mer isolering på vinden?
Klicka här för att svara