Hej,
Har nu läst en himla massa inlägg men jag blir fasiken inte klokare för det och börjar starkt tro att jag har någon bokstavskombination.
Vill sänka taket i hela lägenheten förrutom badrum och samtidigt vill jag dölja ventilationen under taket som förnärvarande består utav utanopåliggande spirorör. LED spotlights ska upp och el och kablar ska även dessa upp i taket.
Spirkorören kommer att bytas ut till kvadratiska pvc och kommer vara 50mm höga.
Nu till ångesten....
Vet att man kan använda vanliga tråreglar men en 45 mm räcker inte för att dölja ventialtionen så jag måste i så fall bygga på med en 22X45 läkt på träregel för att få OK höjd.
Hur fäster jag 45X45 regeln på bästa och säkraste sätt i betongtaket?
Expanderspik?
Räcker 45x45? eller behöver jag grövre? Kablar kommer dras antingen genom att borra i regel eller genom att skapa "glipor" i läkten....
Kommer dock bli en massa borrande i tak för att fästa så jag började snegla på plåtreglar.
Men jag vill sänka så lite som möjligt och vissa väggar är gips vilket leder till att jag kanske måste ha ett "hängade" tak. MEN dessa tak har en maxgräns på spännvid om jag har fattat det korrekt? Räknar man spännvid på primär eller sekundär?
Primären måste fästas med ett hålband eller stålband i taket som sedan viks 90 grader och fästes i primären. Hur fäster jag stålbandet/hålbandet i taket?
Måste jag ha en glipa ner till primären eller kan jag trycka upp primären hela vägen upp mot taket och sedan fästa med 2 skruv genom hålbandet? Detta för att minska totalhöjden.
Känns som om primären kommer vika sig men det är kanske därför man har "skenor" runt väggarna oxo som stabilitet? Men är det ok att köra dessa skenor runt väggarna även där jag har gips?
Det är en hel del vikt som ska hållas upp och om mina beräkningar stämmer är vikten en bra bit över 600 kg.
Då jag har en begränsad takhöjd undrar jag ifall man kan använda masonit/hardboard istället för gips och kanske förstärka med målarduk ?
Tacksam ifall någon vänlig själ kan guida mig så att ångesten försvinner (wiskey hjälper inte) =)
Har nu läst en himla massa inlägg men jag blir fasiken inte klokare för det och börjar starkt tro att jag har någon bokstavskombination.
Vill sänka taket i hela lägenheten förrutom badrum och samtidigt vill jag dölja ventilationen under taket som förnärvarande består utav utanopåliggande spirorör. LED spotlights ska upp och el och kablar ska även dessa upp i taket.
Nu till ångesten....
Vet att man kan använda vanliga tråreglar men en 45 mm räcker inte för att dölja ventialtionen så jag måste i så fall bygga på med en 22X45 läkt på träregel för att få OK höjd.
Hur fäster jag 45X45 regeln på bästa och säkraste sätt i betongtaket?
Expanderspik?
Räcker 45x45? eller behöver jag grövre? Kablar kommer dras antingen genom att borra i regel eller genom att skapa "glipor" i läkten....
Kommer dock bli en massa borrande i tak för att fästa så jag började snegla på plåtreglar.
Men jag vill sänka så lite som möjligt och vissa väggar är gips vilket leder till att jag kanske måste ha ett "hängade" tak. MEN dessa tak har en maxgräns på spännvid om jag har fattat det korrekt? Räknar man spännvid på primär eller sekundär?
Primären måste fästas med ett hålband eller stålband i taket som sedan viks 90 grader och fästes i primären. Hur fäster jag stålbandet/hålbandet i taket?
Måste jag ha en glipa ner till primären eller kan jag trycka upp primären hela vägen upp mot taket och sedan fästa med 2 skruv genom hålbandet? Detta för att minska totalhöjden.
Känns som om primären kommer vika sig men det är kanske därför man har "skenor" runt väggarna oxo som stabilitet? Men är det ok att köra dessa skenor runt väggarna även där jag har gips?
Det är en hel del vikt som ska hållas upp och om mina beräkningar stämmer är vikten en bra bit över 600 kg.
Då jag har en begränsad takhöjd undrar jag ifall man kan använda masonit/hardboard istället för gips och kanske förstärka med målarduk ?
Tacksam ifall någon vänlig själ kan guida mig så att ångesten försvinner (wiskey hjälper inte) =)
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
494 kr inkl moms
Läs mer
Var finns spirorören?blizzard skrev:Vill sänka taket i hela lägenheten förrutom badrum och samtidigt vill jag dölja ventilationen under taket som förnärvarande består utav utanopåliggande spirorör. LED spotlights ska upp och el och kablar ska även dessa upp i taket.
Från vad går spirorören?
Går spirorören från köksfläkt/kåpa/utsug över spis så är det imkanalen, imkanalen måste bestå av spirorör. Om imkanalen delas med flera bostadsrätter så måste hela längden vara brandisolerad med minst EI15.
Edit: läs denna tråd
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=236109
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
I köket har jag en ventil som sitter i vägg med frånluft. Däremot är spirören till för de andra rummen i lägenheten och det är tilluft i dessa och rören går igenom väggen i gardaroben och ut i lägenheten.Demmpa skrev:
Tror det borde vara lugnt med att köra på vanliga pvc ut i lägenheten med tilluft?
Tjena Larsa,Larsa skrev:
Men ifall jag använder en 70mm primär stålregel måste jag sedan använda en sekundär som minst är 25 mm och då är vi uppe i 95mm + 13 mm gips = 108 mm.
Man kanske kan använda endast primärreglar och skippa sekundären? Vill som sagt sänka lite som möjligt.
Och är det OK ifall man använder ett hålband och trycker upp primären tätt intill taket och sedan fästa hålbandet i primären? Vill alltså inte ha en "pendel" ner till primären...
Se bifogad bild för att se vad jag menar =)
Stämmer att det finns även den varianten då visar - Jag kör på den som är "komplett" som jag visade bild på då denna har större skalle med platt krage och är mindre sannolik att dra sönder plåten.blizzard skrev:
Du kan ju skippa primären helt om du istället väljer att sätta band på samtliga sekundärer - Blir lite mer jobb att rikta det hela men det spar helt klart takhöjd.
Då skulle jag nog sätta L-Profiler runt rummet och sedan sekundärer i dessa för att sätta patentband i alla sekundärer och sedan i tak.
Hänger du med =)
Hej igen,slacker skrev:
Jag har precis fått svart på vitt att jag är trög =) Fattar det du skrev med L-profiler runt men dock har jag en gipsvägg som kanske inte är den mest stabila och gedigna. Kommer således att försöka fästa "ramen" i taket på den sidan där gipsväggen löper.
Måste fasiken gå att använda vinkeljärn till detta?
Istället för en L-Profil kanske man kan använda en vanligt skena (för golv och tak när man gör inneväggar?)
Sekundärer i min mening är en hattprofil eller en vanlig stålregel man har till vägg? men hur fasiken fästa med stålband ifall man använder en hattprofil? Kanske skippa hattprofil helt och endast använda vanliga plåtreglar?
Tack för att ni tagit er tid att svara svara =)
Produkter som diskuteras: "stålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Vad gäller gipsväggen så finns det ju reglar i den med - Prickar du en del av dem så torde det gå fint, om det inte är så att det är OSB i väggen redan?
Fästa i taket går ju även det och vinkeljärn är väl inte helt fel.
Vanlig skena och L profil är egentligen sak samma - Jag brukar köra L profil för att det blir lite billigare helt enkelt. Utläggen som jag kallar dom kostar lite mer.
Sekundärer är hattprofilen helt korrekt - Reglar avsedda för vägg skulle jag kalla plåt eller stålregel och inget annat.
Plåtbanden färser du i taket med någon form av plugg/skruv, bandet kan du sedan skruva fast med "blåbär" (Självborrande maskinskruv) kallas väl även "knort" (!?) har jag hört, i plåtregeln, bankett kan du med enkelhet vika runt sekundären.
Enda nackdelen jag kan se med att använda vanliga plåtreglar till taket är att det inte är någon styrsel på läppen på regeln, dvs, när skivorna möts på en regel och skruvas fast så kan det bli en tandning då läppen som man skruvar i endast har stöd på en sida.
Men det funkar säkert - Jag har själv inte provat...
Fästa i taket går ju även det och vinkeljärn är väl inte helt fel.
Vanlig skena och L profil är egentligen sak samma - Jag brukar köra L profil för att det blir lite billigare helt enkelt. Utläggen som jag kallar dom kostar lite mer.
Sekundärer är hattprofilen helt korrekt - Reglar avsedda för vägg skulle jag kalla plåt eller stålregel och inget annat.
Plåtbanden färser du i taket med någon form av plugg/skruv, bandet kan du sedan skruva fast med "blåbär" (Självborrande maskinskruv) kallas väl även "knort" (!?) har jag hört, i plåtregeln, bankett kan du med enkelhet vika runt sekundären.
Enda nackdelen jag kan se med att använda vanliga plåtreglar till taket är att det inte är någon styrsel på läppen på regeln, dvs, när skivorna möts på en regel och skruvas fast så kan det bli en tandning då läppen som man skruvar i endast har stöd på en sida.
Men det funkar säkert - Jag har själv inte provat...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ejektor eller lågtrycksspruta med teleskop för att nå hela taket?
Tak & Vind -
Var och hur ska man fästa en boxningssäck så inte hela taket rasar?
Övrigt husrelaterat -
Infällda spottar utan att sänka taket
El -
Måla yttertaket (takpannor) i ljus färg för att sänka sommartemperaturen?
Tak & Vind -
Downlights i en L-formad "ramp" - utan att sänka hela taket?
Inredning