2 767 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Sänka tak - spot infällning...
Problemet med de spottarna är dess ljusstyrka oftast. Om man vill ha lite kralligare lampor så behövs tyvärr en 10 cm för att inte lampan ska bli överhettad och gå sönder ständigt.
Kan du inte ta hål i bjälklaget och trycka upp en tom, ny, målarburk för spottarnas kylbehov?
Kan du inte ta hål i bjälklaget och trycka upp en tom, ny, målarburk för spottarnas kylbehov?
Hur bred är hallen? Det kan vara en ide att inte placera spottarna i mitten av hallen utan istället på en eller båda sidorna. Då får du ljus på väggarna och hallen upplevs som ljusare. Dessutom undkommer du en del bländningsproblematik som gärna uppstår med halogenspottar. Se till att köpa spottar där brännpunkten sitter så högt upp som möjligt, annars kommer de att vara bländande.
Problemet med alla infällda spottar är den otroliga värmeutveckling som själva lampan avger.
Du måste sänka taget med MINST en 95 regel för att spottarna ska få tillräcklig ventilation.
De armaturer som kräver lägre inbyggnadsdjup är igentligen anpassade som belysning över köksbänkar mm och ger sällan tillräkligt mycket ljus för att fungera som allmänbelysning.
Börjar nu även komma utanpåliggande armaturer, dvs spottar som inte behöver byggas in i taket.
Hälsningar
Magnus Andersson
Maxel Belysning
ww.maxel.se
Du måste sänka taget med MINST en 95 regel för att spottarna ska få tillräcklig ventilation.
De armaturer som kräver lägre inbyggnadsdjup är igentligen anpassade som belysning över köksbänkar mm och ger sällan tillräkligt mycket ljus för att fungera som allmänbelysning.
Börjar nu även komma utanpåliggande armaturer, dvs spottar som inte behöver byggas in i taket.
Hälsningar
Magnus Andersson
Maxel Belysning
ww.maxel.se
Klicka här för att svara