Hej!

Jag sökte igenom forumet men hittade bara någon gammal post i ämnet (2006).

Jag håller på och bygger upp en 95 kvm stor veranda och skulle vilja sänka ner mellan 12 - 15 spottar i den.

Vilken IP klass behövs?
Finns det sämre och bättre trafos?
Finns det trafos som kan hantera flera spottar än 2, 4?

Rent elmässigt skall jag dra kablarna i rör eller är de skyddade från leverantören?

Kopplar jag in dem till elen utomhus eller är det vanliga stick kontakter för dom etc?

Finns det någon bra infosida inom ämnet?

Jag är en aning :confused:

:)

åk till vilken större byggmarknad som hellst.

Det finns överallt nu tycker jag, woody, bejier, fredells.

Finns i deverse järnhandlare, allt från 3 till större serier.IP klassen skall du inte behöva tänka på om du nu inte köper något som är riktigt billigt.

Jag la ner en 30 spottar i en veranda åt en kund och jag gjorde inga rör för detta (det var 12V system).Man slapp under verandad om det skulle uppstå fel.
Om det skulle vara mitt eget projekt skulle jag lägga rör, men det är ju en kostnadsfråga.

Trafon skulle jag rekomender att sätta inomhus om du har möjlighet, fast
det står att du kan lägga den utomhus, bara för att vara på den säkra sidan.

Trafon brukar oftast ha en stickkontakt men jag gjorde om detta och
gömde trafon i centralen och kopplade så den kom på en passlig brytare i
närheten av verandan.

Jag bad kunden köpa en sådan serie som hade den kunskapen att utvidgas.
D.v.s trafon kunde belastas mera en vad de spottar som kom med, så man inte behöver köpa 5 serier och så medföljer 5 olika transformatorer.

Info hittar du om du använder någon av de sökmotorer på internet.

Jag rekomenderar att du tar och funderar på färgen på din belysning ett tag.
Det är förstås smaksak, men jag tycker inte det är snyggt att ha "ClearBlue" på gammaldags hus. Då skulle jag rekomendera lite mera "glödlampsljus" mjukare och då vise versa om du har ett nyare hus. Men som sagt det är smaksak.

Hoppas du blev lite klokare.

Redigerat:
Apropå rör eller ej och vilken sorts kabel, så beror det på vilka spottar du väljer. Det finns ju flera alternativ..230V (blir det säkert inte, och får du inte göra själv), 12V, LED..alla vill ha sin kabel och den ska förläggas på sitt sätt.

Åk som sagt till ett byggvaruhus och be om hjälp, då får du spottar du vill ha och kan sätta själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.