Hej gott folk.

Jag har installerat följande kanalfläkt biltema länk

Det visade sig att den låter aningen för mycket för att det ska vara jättebra.
Den har även vid full fart nu ordentlig överkapacitet för ändamålet, min gissning är att det skulle duga gott med halva nuvarande flöde för att uppnå resultatet jag vill åt.

Jag börjar därför kolla på sätt att få ner hastigheten på den..... Hur skulle ni gjort?

K Kasken skrev:
Hej gott folk.

Den har även vid full fart nu ordentlig överkapacitet för ändamålet, min gissning är att det skulle duga gott med halva nuvarande flöde för att uppnå resultatet jag vill åt.

Jag börjar därför kolla på sätt att få ner hastigheten på den..... Hur skulle ni gjort?
Kollat på en reostat.

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Hej gott folk.

Angelägen fråga! Varför finns inga färdiga effektvariatorer (dimmer) till dessa? Det är ofta 10-20W på dem, inte så olikt många belysningar. Nu avvaktar vi tills de elkunninga svarar på detta. OSA.

56 dB är väldigt mycket.

Köp en annan. Lämna tillbaka denna och säg att den väsnas för mycket. Bullernivån är hursomhelst felaktigt angiven. Vid 0 m kan dB(A) inte definieras, arean blir 0 och effekten per areaenhet oändlig.

56 dB vid 1m → cirka 4,0 × 10⁻⁷ W/m² vid en meters avstånd
56 dB(A) är samma sak men viktat efter hur örat hör olika frekvenser

https://openstax.org/books/physics/pages/14-2-sound-intensity-and-sound-level

En ljudtrycksnivå måste anges vid en mätpunkt med ett definierat avstånd, t.ex. 56 dB(A) vid 1 m. "56 dB(A) vid 0 m" är inte ett meningsfullt mätavstånd, ska vara exempelvis 1 m eller 3 m.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
alm82 alm82 skrev:
[länk]
Finns ett don på amazon för 130:-, men då undrar man också hur det lirar? En mångdubbelt dyrare på Clas går väl att byta ifall det inte blir som tänkt. Den billiga jag fann är för takfläkt m m, ska fällas in i vägg och tål 100W. Utan ingående elkunskaper blir man lätt undrande.

• Gilla
Kasken
  • Laddar…
Tack för alla svaren så långt.

600:- för en justerbar lösning hos Classe känns tyvärr som över budget för detta projekt.

Jag behöver inte kunna justera fläkthastigheten. Jag söker enklaste billigaste lösningen för att få ner hastigheten till ungefär hälften, säg mellan 40-50% av nuvarande "fullfart" o sen ska den alltid gå i det läget.

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
Du bör kunna använda i princip vilken dimmer som helst med lite effekt, jag har använt gamla sortens triacdimmer 300 w för att varvtslsreglera bordsfläkt 30w utan problem.

• Gilla
Kasken
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Hej gott folk.

Är man lite händig med el så kan man pröva att lägga in en drifftkondensatorn i serie med fläkten. Denna ger ca halva effekten teoretiskt.

https://www.electrokit.com/x2-konde...bBjUPLCc5HkwRhp9L47ID5m-0tgSQG7oaAvUTEALw_wcB

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Hej gott folk.

Du ska ha en motordimmer, har själv en sådan fläkt/dimmer och kan ställa ett värde konstant. Enklare kan det inte bli. Typ en sådan här
https://ventilation.se/sv/products/...chitkuv87pLsUtGFhLKCX1UylNq2WCewaArdtEALw_wcB

Har några stycken i C-förrådet. Intressant ge mig ett PM

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Är man lite händig med el så kan man pröva att lägga in en drifftkondensatorn i serie med fläkten. Denna ger ca halva effekten teoretiskt.

[länk]
Nu snackar vi en lösning som ligger i linje med vad jag föreställer mig, 15:- o lite löda, perfekt.
J jonaserik skrev:
Du ska ha en motordimmer, har själv en sådan fläkt/dimmer och kan ställa ett värde konstant. Enklare kan det inte bli. Typ en sådan här
[länk]

Har några stycken i C-förrådet. Intressant ge mig ett PM
Det funkar säkert, men det känns onödigt dyrt, borde finnas betydligt enklare sätt för den som kan att få en fläkt att snurra saktare?

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Finns ett don på amazon för 130:-, men då undrar man också hur det lirar? En mångdubbelt dyrare på Clas går väl att byta ifall det inte blir som tänkt. Den billiga jag fann är för takfläkt m m, ska fällas in i vägg och tål 100W. Utan ingående elkunskaper blir man lätt undrande.
Jag har sett dessa o liknande, typ 4 skruvplintar att sätta sladdarna på och sen ett vred.
Jag känner att jag inte har kunskapen att förstå om det är farligt skräp eller inte....

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
M multix skrev:
56 dB är väldigt mycket.

Köp en annan. Lämna tillbaka denna och säg att den väsnas för mycket. Bullernivån är hursomhelst felaktigt angiven. Vid 0 m kan dB(A) inte definieras, arean blir 0 och effekten per areaenhet oändlig.
Man kan - trots att det är Biltema - leka med tanken att dessa 56 dB är ljudeffektnivån och de "36 dB vid 3 meter" som står lite längre ner är ljudtrycksnivån. Ordet nivå borde förbjudas i sammanhanget.

Vad gäller ämnet så har jag också en kanalfläkt som jag försökte reglera med en Eljo-dimmer avsedd för motorer. Det blev inget bra, motorn brummade för mycket. Däremot blev det bra resultat med en liten transformator som tog ner spänningen till 115 V.

• Gilla
Kasken och 1 till
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
Däremot blev det bra resultat med en liten transformator som tog ner spänningen till 115 V.
Tack för tipset, skulle en något i stil med detta vara det du menar?
Adapter

K Kasken skrev:
Tack för tipset, skulle en något i stil med detta vara det du menar?
Adapter
Typ så ja.

• Gilla
Kasken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.