216 läst ·
15 svar
216 läst
15 svar
Sänka hastighet på kanalfläkt?
Sida 1 av 2
Hej gott folk.
Jag har installerat följande kanalfläkt biltema länk
Det visade sig att den låter aningen för mycket för att det ska vara jättebra.
Den har även vid full fart nu ordentlig överkapacitet för ändamålet, min gissning är att det skulle duga gott med halva nuvarande flöde för att uppnå resultatet jag vill åt.
Jag börjar därför kolla på sätt att få ner hastigheten på den..... Hur skulle ni gjort?
Den har även vid full fart nu ordentlig överkapacitet för ändamålet, min gissning är att det skulle duga gott med halva nuvarande flöde för att uppnå resultatet jag vill åt.
Jag börjar därför kolla på sätt att få ner hastigheten på den..... Hur skulle ni gjort?
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Kollat på en reostat.K Kasken skrev:Hej gott folk.
Angelägen fråga! Varför finns inga färdiga effektvariatorer (dimmer) till dessa? Det är ofta 10-20W på dem, inte så olikt många belysningar. Nu avvaktar vi tills de elkunninga svarar på detta. OSA.K Kasken skrev:Hej gott folk.
56 dB är väldigt mycket.
Köp en annan. Lämna tillbaka denna och säg att den väsnas för mycket. Bullernivån är hursomhelst felaktigt angiven. Vid 0 m kan dB(A) inte definieras, arean blir 0 och effekten per areaenhet oändlig.
56 dB vid 1m → cirka 4,0 × 10⁻⁷ W/m² vid en meters avstånd
56 dB(A) är samma sak men viktat efter hur örat hör olika frekvenser
https://openstax.org/books/physics/pages/14-2-sound-intensity-and-sound-level
En ljudtrycksnivå måste anges vid en mätpunkt med ett definierat avstånd, t.ex. 56 dB(A) vid 1 m. "56 dB(A) vid 0 m" är inte ett meningsfullt mätavstånd, ska vara exempelvis 1 m eller 3 m.
Köp en annan. Lämna tillbaka denna och säg att den väsnas för mycket. Bullernivån är hursomhelst felaktigt angiven. Vid 0 m kan dB(A) inte definieras, arean blir 0 och effekten per areaenhet oändlig.
56 dB vid 1m → cirka 4,0 × 10⁻⁷ W/m² vid en meters avstånd
56 dB(A) är samma sak men viktat efter hur örat hör olika frekvenser
https://openstax.org/books/physics/pages/14-2-sound-intensity-and-sound-level
En ljudtrycksnivå måste anges vid en mätpunkt med ett definierat avstånd, t.ex. 56 dB(A) vid 1 m. "56 dB(A) vid 0 m" är inte ett meningsfullt mätavstånd, ska vara exempelvis 1 m eller 3 m.
Redigerat:
Tack för alla svaren så långt.
600:- för en justerbar lösning hos Classe känns tyvärr som över budget för detta projekt.
Jag behöver inte kunna justera fläkthastigheten. Jag söker enklaste billigaste lösningen för att få ner hastigheten till ungefär hälften, säg mellan 40-50% av nuvarande "fullfart" o sen ska den alltid gå i det läget.
600:- för en justerbar lösning hos Classe känns tyvärr som över budget för detta projekt.
Jag behöver inte kunna justera fläkthastigheten. Jag söker enklaste billigaste lösningen för att få ner hastigheten till ungefär hälften, säg mellan 40-50% av nuvarande "fullfart" o sen ska den alltid gå i det läget.
Är man lite händig med el så kan man pröva att lägga in en drifftkondensatorn i serie med fläkten. Denna ger ca halva effekten teoretiskt.K Kasken skrev:Hej gott folk.
https://www.electrokit.com/x2-konde...bBjUPLCc5HkwRhp9L47ID5m-0tgSQG7oaAvUTEALw_wcB
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Du ska ha en motordimmer, har själv en sådan fläkt/dimmer och kan ställa ett värde konstant. Enklare kan det inte bli. Typ en sådan härK Kasken skrev:Hej gott folk.
https://ventilation.se/sv/products/...chitkuv87pLsUtGFhLKCX1UylNq2WCewaArdtEALw_wcB
Har några stycken i C-förrådet. Intressant ge mig ett PM
Nu snackar vi en lösning som ligger i linje med vad jag föreställer mig, 15:- o lite löda, perfekt.H Håbbe01 skrev:
Det funkar säkert, men det känns onödigt dyrt, borde finnas betydligt enklare sätt för den som kan att få en fläkt att snurra saktare?J jonaserik skrev:
Jag har sett dessa o liknande, typ 4 skruvplintar att sätta sladdarna på och sen ett vred.H hovapettson skrev:
Jag känner att jag inte har kunskapen att förstå om det är farligt skräp eller inte....
Man kan - trots att det är Biltema - leka med tanken att dessa 56 dB är ljudeffektnivån och de "36 dB vid 3 meter" som står lite längre ner är ljudtrycksnivån. Ordet nivå borde förbjudas i sammanhanget.M multix skrev:
Vad gäller ämnet så har jag också en kanalfläkt som jag försökte reglera med en Eljo-dimmer avsedd för motorer. Det blev inget bra, motorn brummade för mycket. Däremot blev det bra resultat med en liten transformator som tog ner spänningen till 115 V.